Gå til innhold

Dead Space- Ditt førsteinntrykk

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nja, jeg tror nok spillet er bedre enn folk flest forventet, men GOTY er å ta i litt.

GTA IV, Little Big Planet og Fallout 3 tror jeg er mer troverdig, Dead Space inneholder rett og slett for lite nytenkning.

Skrevet (endret)

Jeg synes Dead Space er et bedre spill enn alle de tre nevnte, i hvert fall. Det står som mitt favorittspill for året med ganske klar margin, så gjenstår det bare å se hva titler som Mirror's Edge og Gears of War 2 kan tilby :)

GTA IV og Fallout 3 er da heller ikke særlig nytenkende sett i forhold til andre spill i sjangeren. Sånn sett vil jeg påstå at Dead Space gjør mer for å bygge videre på survival horror-genren med stasis, vakumperioder, rom uten tyngdekraft og kinesis.

Endret av Odesseiron
Skrevet

Ja jeg også har kost meg mer med Dead Space enn alle øvrige, pluss Fable II og Far Cry 2 så langt, men med tanke på at jeg ikke bestemmer, men folk med "peil", så tror jeg nok det blir en av de tre nevnte.

Stasis og kinesis er jo til dels "lånte" konsepter, eller, for mange føles det slik iallefall.

Jeg er en av de som ikke tenker "HL2ripoff" når jeg bruker kinesis, eller sammenligner spillet med Doom 3 (helligbrøde!), jeg synes rett og slett Dead Space er et friskt pust i en sjanger som er alt for død (høhøh).

Men spillet "virker" for repetivt uten å faktisk være det.

Skal prøve å forklare det jeg mener med å si at; man føler at man har vært i en liknende situasjon før.

Forlatt sted, masse aliens (der de har valgt et elendig "mørkere aliens = farligere aliens"), bruk av "krefter" som ligner mye på krefter i andre spill, og en taus ikke-militant helt.

Jeg tror rett og slett fordommene og sammenligningene gjør at folk ikke nødvendigvis forstår hvor gjennomført og bra dette spillet faktisk er.

Dette ER ikke Doom 3, JA det ER lette og repeterende puzzles, JA man kan føle at det blir litt repetivt med å gå igjennom de gamle stedene flere ganger, men altså, hvor stort kan et romskip faktisk være?

Historien og måten den blir fortalt på (sammenlignes med Bioshock og Doom 3), er top notch med bruk av både textlogs, audiologs (og favoritten min) videologs.

Jeg elsker historien, atmosfæren og settingen i Dead Space, men igjen, den virkelige brilliansen til Dead Space drukner i blant alle oppfølgerne og de andre titlene jeg nevnte, og nettopp derfor er det uhyre usannsynlig for min del, at Dead Space blir "the official GOTY" i hvilket som helst spill medium.

Dead Space seiler dog lett inn på en forøvrig førsteplass på min liste.

Skrevet

Joda, stasis / bullet time og kinesis / gravity gun er konsepter som popper opp som paddehatter i spill nå for tiden. Det er det at de har greid å inkorporere begge på sømløst og troverdig vis som gjør at det ikke føles stjålet i Dead Space, etter min mening. At de har valgt en taust og ikke-militant protagonist er en del av tidsånden i action-spill nå for tiden. Folk begynner vel å bli lei av supermacho typer som Duke Nukem og Serious Sam, og føler nok at det er lettere å relatere til Isaac eller Gordon satt i en kinkig posisjon.

Jeg er bare glad for at flere og flere åpner øynene for dette spillet for tiden, og lar ugresset forbli under asfalten enn så lenge :)

Skrevet (endret)
Joda, stasis / bullet time og kinesis / gravity gun er konsepter som popper opp som paddehatter i spill nå for tiden. Det er det at de har greid å inkorporere begge på sømløst og troverdig vis som gjør at det ikke føles stjålet i Dead Space, etter min mening

Enig.

At de har valgt en taust og ikke-militant protagonist er en del av tidsånden i action-spill nå for tiden.

Veldig sant, men problemet er at det nå begynner å bli litt vel repetivt igjen, iallefall i horror-sjangeren.

Jeg vet ikke hva det er som gjør det, men horror-sjangeren er nok den som er mest utsatt for sammenligninger og fordommer(skulle vel bare mangle med titler som Resident Evil, Silent Hill, Doom, Siren og F.E.A.R., savner dog flere henvendelser mot Parasite EVE, det var spillet sitt det).

Det vanskelige for horror-spill produsenter, er jo selvfølgelig at alle de skumle marerittaktige stedene er "tatt", sykehus, rommet, øde forlatte byer, gruver osv osv, derfor blir det vanskelig for spilleren å føle spillets egenrådighet.

og føler nok at det er lettere å relatere til Isaac eller Gordon satt i en kinkig posisjon.

En flott tankegang uten tvil, men mange får rett og slett et nonchalant forhold til helten sin, og der ligger vel mye av problemet.

En alt for stor del av spillere klarer rett og slett ikke å føle noe ekstra for helten (antyder ikke homofili, dog jeg bryr meg ikke om noen gjør det) foruten at han/henne er et instrument eller en avatar i kampen mot det onde.

Isaac Clarke i mine øyne er en veldig fin karakter, og er satt i en veldig kinkig situasjon, men alikevel ser jeg at mange ikke føler tilhørlighet ovenfor slike personer.

Om det er spilleren eller produsentene sin feil er vel ganske diskutabelt.

Horror-sjangeren føles desverre for mange ut som en grytesmørje som tilsettes en ny dæsj med krydder en gang i blant, og legger kanskje dermed ikke merke til hvor flotte spillene faktisk er.

Dead Space er et makeløst spill, og jeg bøyer meg i støvet for EA og venter spent på en etterfølger.

Siden Februar i år har jeg vel lest tegneseriene opp til flere ganger, sett 80% av gameplay-trailere og intervjuer, derfor er det godt å se at spillet innfrir, og blir et slags "ukjent fenomen" for mange.

Til dere som enda ikke har skjønt det, Dead Space anbefales på det varmeste.

Selv om det ikke er så skummelt jeg personlig håpte på, er det underholdning for alle pengene.

Edit: fikset et par leifer.

Endret av Snurreleif
Skrevet
Det gjør man når man starter et nytt spill.

Går det ikke ann å endre vanskelighetsgraden i spillet?! Nei det er for dårlig ass. Nå må jeg spille gjennom spillet på easy...

Skrevet

Vel, det er den måten som har vært til stede lengst i spillverdenen, så å synes at det er for dumt når det ikke en gang er et "must" er vel litt å ta i?

Synes det er flott at man ikke kan det, da blir gleden av å klare det enda større, og det føles ikke helt "redelig" å måtte skru ned vanskelighetsgraden man først har valgt bare fordi man står fast et sted.

Men men, det er vel bare meg og min gammeldagse tankegang.

Skrevet
Vel, det er den måten som har vært til stede lengst i spillverdenen, så å synes at det er for dumt når det ikke en gang er et "must" er vel litt å ta i?

Synes det er flott at man ikke kan det, da blir gleden av å klare det enda større, og det føles ikke helt "redelig" å måtte skru ned vanskelighetsgraden man først har valgt bare fordi man står fast et sted.

Men men, det er vel bare meg og min gammeldagse tankegang.

Skjønner hva du mener... Men alle spill som jeg har trengt å endre på vanskelighetsgraden på har hatt denne muligheten. (Ikke at det er noe jeg gjør ofte... setter den som vanligst opp.) Jeg er på chapter 2 nå. Blir det verre utover? Nå hives jo ammo og healthpacks i huet på meg hvor enn jeg går.

Skrevet (endret)

Vel, spiller du på medium så får du ganske mye ammo, jeg har en teori på at våpenet du bruker mest er det våpenet du får mest ammo på.

Men ja, det blir jo såklart verre, men for å få en skikkelig utfordring anbefaler jeg Hard etter første gjennomspilling, da skal du se det blir morsommere.

Eller enda bedre, Impossible Mode, er selv på Chapter 3 der nå, og satan som de "vanlige" fiendene skader.

Edit: Dog synes jeg de lett kunne ha gitt deg mindre ammo i hver pakke for jo høyere vanskelighetsgrad du tar, f.eks i Easy får du jo 9plasma cutter skudd i hver pakke.

Da jeg fullførte spillet hadde jeg ca over 700 ubrukte skudd i safen, skyter man bra trenger man maks 75skudd i inventorien til enhver tid.

Men jo, jeg tror at med:

Easy: Plasma Cutter ammo i en pakke : 9

Medium: --------------------------------- : 6

Hard: ------------------------------------- : 5

Impossible: ------------------------------ : 4

Hadde vært morsomt, kanskje til og med så lite som 3 på impossible.

Man trenger 5 velplasserte skudd for å drepe en vanlig fiende, så da blir iallefall Hard og Impossible en stor utfordring.

Endret av Snurreleif
Skrevet

Wow, etter å ha begynt å se Downfall, mistet jeg litt lysten til å teste ut spillet. Snakk om patetiskelendig "film" hittil, med ei patetisk kjærring i hovedrollen. Håper virkelig spillet er langt bedre enn hva denne filmen er.

Skrevet
Syns det var litt kjipt at man ikke kunne forandre vanskelighetsgrad etter at man hadde spillt gjennom spillet. Mister liksom litt vitsen alle de upgradesene man har fått.

Kanskje EA ville at man skulle klare vanskelighetsgraden på "ordentlig vis" først før de kunne begynne å kose seg?

Hadde vært alt for lett om man kunne skryte av å ha spilt det rundt på Hard, når man har Military suit og alle våpnene ferdig oppgradert etter å ha spilt det på Medium..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...