Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt å bruke logonscript til å mappe printere på jobben.

 

Har sett litt på løsninger, og har egentlig kommet frem til at vbs scriptet her vil gjøre jobben:

 

Option Explicit
Dim objNetwork, strLocal, strUNCPrinter1, strUNCPrinter2, strUNCPrinter3
strUNCPrinter1 = "\\server-name\printer-name"
strUNCPrinter2 = "\\server-name\printer-name"
strUNCPrinter3 = "\\server-name\printer-name"
Set objNetwork = CreateObject("WScript.Network")
objNetwork.AddWindowsPrinterConnection strUNCPrinter1
objNetwork.AddWindowsPrinterConnection strUNCPrinter2
objNetwork.AddWindowsPrinterConnection strUNCPrinter3
objNetwork.SetDefaultPrinter strUNCPrinter1
WScript.Quit

 

Men, så er litt av poenget at det skal være enkelt for andre å redigere. I og med at det kun er jeg som kan noe spesielt med scripting her, så kunne jeg tenkt meg å bygget .bat scriptet på en litt enklere måte.

 

Slik det ville blitt orginalt:

 

REM Mapping printers
map_printer.vbs

 

Så ville den mappet opp de printerene via vbs scriptet.

 

Men jeg kunne tenkt meg å brukt bat scriptet litt mer, og kun hatt variabler som det tar med seg videre til vbs scriptet. som feks:

 

REM Mapping Printers
load map_printer.vbs
Printer1=\\servername\printername
Printer2=\\servername\printername
Printer3=\\servername\printername
unload map_printer.vbs

 

Eller noe i den gata. vet ikke om load og unload er kommandoer som funker, men det var kun for å illustrere.

Poenget er at jeg tenkte å få VBS scriptet til å loope og mappe alle printerene som ligger i bat scriptet. Noen som vet om en løsning på hvordan dette kan gjøres? Evt har en bedre løsning?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 3 uker senere...

Ut i fra egenerfaring ville jeg anbefale og bruke ip-adresse mapping framfor navn.

Si at DNS er nede en dag eller to, så står dine 60 brukere som tilfeldigvis skal skrive ut noe viktig å knurrer på ditt kontor. (Har hatt den opplevelsen selv)

Med tanke på batch og kix ”krigen” er vel kix den riktige veien å gå. Bruker selv batching i min bedrift, med klient maskiner på godt over 1000 uten problemer. Kan se fordelen med Kix hvis man skal fks dele av visse rom til visse printere, det virker også mer lettvint å bruke KIX.

Lenke til kommentar
Dette blir veldig fort offtopic, føler ikke att jeg trenger å argumentere til dette.

 

Sier bare 2 ting:

\\[Printserver-IP]\[printers navn]

DNS kontra AD problem; Lokal Cashing av bruker profiler i winXP

Så du skal bare skrive \\servernavn\printernavn i scriptet og håpe det går bra?

 

hvorfor ikke bruke bat til å legge til skriverne egentlig?

how?

Lenke til kommentar
husker jeg ikke helt feil kan du bruke noe ala dette (rundll32 er tingen):

 

Rundll32 printui.dll,PrintUIEntry /ga /n\\Server\PrintShare

 

har tatt dette ut av hodet men kan dobbelsjekke når jeg har kommet meg hjem.

Men, det vil gi en feilmelding neste gang brukeren logger på hvis skriveren allerede er installert?

Lenke til kommentar
husker ikke for å være ærlig. jeg brukte det på den forrige jobben min og mener å huske det fantes en switch som gjorde at det ikke kom feilmelding.

Jeg har aldri prøvd det selv, men når jeg googlet det for en stund tilbake så var det en del som sa problemet med den måten var feilmeldinger hvis printeren allerede var der.

 

Litt av poenget med KIX er jo at hvis jeg fjerner en printer i scriptet blir den og fjernet på maskinen? Hvertfall slik jeg har kommet frem til.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Enkelt VBS.

 

Denne fila er det bare til å lagre som vbs, da kan du kjøre den å se om den fungerer, så bare til å legge den til i eksisterende vb script.

 

On error resume next
Set objNetwork = CreateObject("WScript.Network")
objNetwork.AddWindowsPrinterConnection "\\DinServer\DinPrinter"

(med "On error resume next" så hopper han over linja, om du skulle ha printeren installert fra før av. Uten den, så ville scriptet ha feilet om du hadde printeren fra før av)

 

 

Skal du ha scriptet i en bat fil kan du gjøre slik.

@echo off
wscript %0\..\LeggeTilPrinter.vbs

(med denne i bat, så vil den lete opp etter vbs scriptet i samme mappe som bat ligger.)

 

Lykke til.

Endret av Rartnamn
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...