Gå til innhold

Overgang fra viteledninger i Antec 900 til 3 pin til viftestyring


Zevs31

Anbefalte innlegg

ok, fint om du kunne illustrere litt;P

 

For å komme inn i Bios, trykker/holder du nede Delete-tasten når maskin starter opp. Er du litt for sent ute med å trykke Del, vil maskin begynne å laste inn Windows på vanlig måte, i såtilfelle venter du til den er ferdig med det, og så gå på >start>Slå av maskin>starte på nytt, og være litt kjappere neste gang.

 

Vel inne i Bios ser du hovedmenyen/Main, og bortover til høyre er de andre hovedkategoriene;

post-10740-1226077556_thumb.jpg

 

For å navigere/forflytte markøren, bruker du pil-tastene opp/ned-høyre/venstre;

post-10740-1226079341_thumb.jpg

Enter-tasten brukes i underkategoriene til å åpne den egenskapen man vil forandre på, og til å bekrefte valg.

 

Steg 2.

Bruk pil-tasten til å flytte markøren sidelengs bort til Power, og deretter ned-tasten nedover til Hardware Monitor;

post-10740-1226078944_thumb.jpg

Der trykker du Enter-tasten, og en ny underkategori kommer frem, som under her;

post-10740-1226078050_thumb.jpg

Flytt markøren ned til CPU Q-Fan Control og klikk Enter. Et lite pop-up vindu åpner seg, og her bruker du pil-tasten til å flytte markøren til "Enabled", og bekrefte valget med Enter-tast.

 

Det dukker også opp en annen undermeny (CPU Fan Profile) med 3 forskjellige valg;

post-10740-1226080115_thumb.jpg

Her velger du "Silent" og bekrefter med Enter

 

Tilslutt trykker du F10 tasten (Save and Exit), et vindu popper opp, bekreft at du vil lagre forandringene som er gjort, deretter starter maskinen på nytt.

 

Forhåpentligvis vil cpu-vifta da spinne roligere. (hvis du innemellom driver med gaming, kan det kanskje være lurt å midlertidig sette tilbake til "Standard" i CPU Profile)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Du må IKKE til utlandet for å få disse overgangene.

 

Netshop har disse inne de, til en sum av 19 kr/stykk. Dette er 4 pin til 3 pin som du trenger. http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo...aspx?plid=97389

 

Trengte en selv i forrige uke, og fant det bare hos netshop. De er også de eneste som har 3 pin til 2X3 pin som je gtrenger etter å ha brukt alle 3 pin utgangene på mott p5q deluxe. Gidder ikke å stappe en masse molexer inn bare for å få en vifte til i døra :yes:

 

Forøvrig så er den lille runde knappen til venstre, reset knappen.

ja! de er jo helt like, skal bestille noen i dag.

Vet du om det også fins overgang fra "vanlig" 4pin til vanlig 3pin. Trenger overgang fra cpu fan til viftestyringen?

Men jeg tenkte at når jeg først var gang så skulle jeg hatt en virkelig kraftig 120mm*120mm vifte i døren på antec 900. Noen å anbefale?

Fint om den er stilig også, gjerne med blåe LED.

Vil ikke ha en knall rosa/rød/grønn etc.

Blått passer bra.

 

Takker for svar

Lenke til kommentar
ok, fint om du kunne illustrere litt;P

 

For å komme inn i Bios, trykker/holder du nede Delete-tasten når maskin starter opp. Er du litt for sent ute med å trykke Del, vil maskin begynne å laste inn Windows på vanlig måte, i såtilfelle venter du til den er ferdig med det, og så gå på >start>Slå av maskin>starte på nytt, og være litt kjappere neste gang.

 

Vel inne i Bios ser du hovedmenyen/Main, og bortover til høyre er de andre hovedkategoriene;

post-10740-1226077556_thumb.jpg

 

For å navigere/forflytte markøren, bruker du pil-tastene opp/ned-høyre/venstre;

post-10740-1226079341_thumb.jpg

Enter-tasten brukes i underkategoriene til å åpne den egenskapen man vil forandre på, og til å bekrefte valg.

 

Steg 2.

Bruk pil-tasten til å flytte markøren sidelengs bort til Power, og deretter ned-tasten nedover til Hardware Monitor;

post-10740-1226078944_thumb.jpg

Der trykker du Enter-tasten, og en ny underkategori kommer frem, som under her;

post-10740-1226078050_thumb.jpg

Flytt markøren ned til CPU Q-Fan Control og klikk Enter. Et lite pop-up vindu åpner seg, og her bruker du pil-tasten til å flytte markøren til "Enabled", og bekrefte valget med Enter-tast.

 

Det dukker også opp en annen undermeny (CPU Fan Profile) med 3 forskjellige valg;

post-10740-1226080115_thumb.jpg

Her velger du "Silent" og bekrefter med Enter

 

Tilslutt trykker du F10 tasten (Save and Exit), et vindu popper opp, bekreft at du vil lagre forandringene som er gjort, deretter starter maskinen på nytt.

 

Forhåpentligvis vil cpu-vifta da spinne roligere. (hvis du innemellom driver med gaming, kan det kanskje være lurt å midlertidig sette tilbake til "Standard" i CPU Profile)

 

Jeg satt den på turbo jeg:P

Men når jeg får montert viftestyringen kan jeg ikke regulere det med viftestyringen da?

Takker for fantastisk screenshot også:D

Lenke til kommentar

Ja, men det går fint. 4 pins CPU, kan kjøres som PWM og vanlig DC som er vanlig 3 pins. Ser du på 4 pins cpu kontakter, er den helt lik som 3 pins med spor osv, bare med en pin ekstra. Det er fordi man skal kunne bruke begge deler.

 

Setter du derfor cpu vifta til å bare bruke de 3 vanlige, så skal den være i DC (vanlig likestrøm). Dte blir en utenfor, men spiller ingen rolle for den bruker du uansett ikke med overgangen. Så er det plass til å sette utenfor er det jo bare å prøve.

 

Om du bruker standard viftene i antec kabinett, kan jeg hjelpe deg med å skaffe en ekstra til dør i og med at jeg ikke bruker de originale. Men det får vi ta på PM, siden kjøp og slag ikke er lovlig her.

Lenke til kommentar
Ja, men det går fint. 4 pins CPU, kan kjøres som PWM og vanlig DC som er vanlig 3 pins. Ser du på 4 pins cpu kontakter, er den helt lik som 3 pins med spor osv, bare med en pin ekstra. Det er fordi man skal kunne bruke begge deler.

 

Setter du derfor cpu vifta til å bare bruke de 3 vanlige, så skal den være i DC (vanlig likestrøm). Dte blir en utenfor, men spiller ingen rolle for den bruker du uansett ikke med overgangen. Så er det plass til å sette utenfor er det jo bare å prøve.

 

Om du bruker standard viftene i antec kabinett, kan jeg hjelpe deg med å skaffe en ekstra til dør i og med at jeg ikke bruker de originale. Men det får vi ta på PM, siden kjøp og slag ikke er lovlig her.

Går det fint og gjøre dt motsatt og...?

Dvs. og koble cpu viften til viftestyringen og der som cpu viften nå er koblet til kobler jeg til viftestyringen?

Men, må jeg endre på noe når den kjøres som DS.

PS:er det dt standard viftene du kan skaffe?

Er interresert i en kraftigere, men gjerne make/lignenede.

Har sett på: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=31688...led#ProductTabs

Lenke til kommentar

quote name='L O G I M A N' date='07/11-2008 : 21:47' post='12345360']

De jeg har er standard viftene, så da blir det likt.

 

Den Nortq vifa er stille, men den fløtter ikke luft....

 

Et annet tips, om du skal bruke standardviftene med viftekontroller, set viftenes egen kontroller på full, ellers vil du få spenninger så lave at viftene ikke klarer å dras igang.

OK, noen andre forslag: trenger en så flytter luft men som er stilig:P

Om den bråker, så gjør det ingentin!!

Prøvde dt du sa og det går helt fin og regulere slik, men det jeg fant ut var at ledningen fra cpu viften er for kort til å rekke bort til porten jeg skal ha viftestyringen i.

Så jeg må altså bruke ledningen som fulgte med, men da blir det litt trangt igjen, så spørsmålet er om det gør an og "klippe" vekk ene "veggen"den kontakten.........?

Har prøvd og illustrere:post-173763-1226091334_thumb.jpg

Jeg skal altså fjerne den siden som er merket med rødt?

Tror du det går?

evt. noen tips?

Lenke til kommentar
Får overganger som er åpne, så du slipper å klippe opp, men det fungerer vel.

 

Ellers er det ikke være enn å skjøte dem sammen med skjøtehylser du klemmer på.

javel, skal prøve i morgen;P

Men er det noen som har forslag til stilig 120mm vifte som flytter MYE luft?

Lenke til kommentar

Den Mist vifta er stille, men den flytter lite luft. Jeg har prøvd 3 slike i mitt antec 900 kabinett. De gikk fort ut igjen. Du trenger heller ikke noe viftestyring på den, for da blir den ikke annet enn noe som lyser.

 

De originale viftene flytter nok mye luft, og er nok av de bedre du kan få. Spesielt siden de flytter bra luft og er stille, eller du kan sette de på maks og få ganske bra kjøling.

 

Det er dessverre lite vifter med blå leds i den norske markedet nå. Komplett har noen fra Akasa, de bråker, men flytter en del luft. Dessverre ikke på lager nå.

 

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=367544

 

Personlig har jeg valgt å sette inn 4 stykk av disse. De er like stille som Mist, men langt mer effektive, pga golfballdesignen på viftebladene. Men de er fortsatt ikke noe å ha viftestyring på. De bør kjøres på full spenning siden de allerede går på ca 1000rpm.

 

http://www.multicom.no/PartDetail.aspx?q=p:10505174;c:100330.

 

Men, om du har plass, kan du sette inn 1 i døra og en bak hd kasettene, da det medfølger brakett for det. Da kjøles skjermkort osv meget godt.

 

Med mindre du ikke skal endre viftehastighet hele tiden, hadde jeg heller beholdt originalviftene og brukt deres egne viftestyringer. For mye kabler i ei kasse senker luftflyten også om de slenger for mye rundt.

Endret av L O G I M A N
Lenke til kommentar
Den Mist vifta er stille, men den flytter lite luft. Jeg har prøvd 3 slike i mitt antec 900 kabinett. De gikk fort ut igjen. Du trenger heller ikke noe viftestyring på den, for da blir den ikke annet enn noe som lyser.

 

De originale viftene flytter nok mye luft, og er nok av de bedre du kan få. Spesielt siden de flytter bra luft og er stille, eller du kan sette de på maks og få ganske bra kjøling.

 

Det er dessverre lite vifter med blå leds i den norske markedet nå. Komplett har noen fra Akasa, de bråker, men flytter en del luft. Dessverre ikke på lager nå.

 

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=367544

 

Personlig har jeg valgt å sette inn 4 stykk av disse. De er like stille som Mist, men langt mer effektive, pga golfballdesignen på viftebladene. Men de er fortsatt ikke noe å ha viftestyring på. De bør kjøres på full spenning siden de allerede går på ca 1000rpm.

 

http://www.multicom.no/PartDetail.aspx?q=p:10505174;c:100330.

 

Men, om du har plass, kan du sette inn 1 i døra og en bak hd kasettene, da det medfølger brakett for det. Da kjøles skjermkort osv meget godt.

 

Med mindre du ikke skal endre viftehastighet hele tiden, hadde jeg heller beholdt originalviftene og brukt deres egne viftestyringer. For mye kabler i ei kasse senker luftflyten også om de slenger for mye rundt.

 

mhm..........hvordan regner man om fra "CFM" til m³/timen?

anbefaler du og bare få tak en originalvifte?

skal den blåse inn på siden av kabinettet?

Mener og ha lest at det skal luft inn foran og på siden, og luft ut bak og på toppen?

hadde også vært kjekt og vist hvor mye CFM eller m³/timen originalvifta blåser, for å sammenligne:P

Lenke til kommentar

CFM er kubikkfot pr minut, mens det andre er kubikkmeter pr time.

 

Har du et veldig varmt skjermkort, siden du trenger så mye luft der? Antec har veldig god kjøleløsning som standard, selv med viftehastighet på lavest. Og jeg mener da viftestyring blir unødvendig, i og med at det er så stille. Selv på middels er det relativt stille.

 

Om det er med blå led så er det stort sett de viftene du har sett på og fått linker til som finnes nå. Ikke mye med andre ord. De fleste ligger også på silent og er ingen kjempeblåsere. Den akasa vifta kjøler nok mest, men bråker også mest. Derfor valgte jeg de Sharkoon viftene. Så lenge du synes originalviftene er ålreite, så ser jeg ikke noen grunn til å ikke evnt skaffe en til. Jeg bytta ut alle for å bruke 3 pins som jeg synes ga litt mindre kabelrot med mitt hk.

 

Jeg ville satt vifta på døre til å blåse inn, i og med at den store i toppen tar mer enn de to i front alene inn. I tillegg suger som oftest PSU og en del skjermkort varmluft ut også. Så får å ikke få "undertrykk" så ville jeg satt den inn.

Lenke til kommentar

Jeg prøvde og regne om men fant fort ut at det gikk ikke(fikk 38.1 CMF til og bli 6858m³/time) ganget med tre og så ganget med 60.???:S

 

skjermkortet er ikke veldig varm(er dt MB tempereture som viser dt?)

Har bare lyst til og ha en vifte til.

Så jeg tror jeg går for Mist viften:P

Men på den viften er dt 26cm med kabel, rekker dt fra sidedøren til min viftestyring??(tredje port)

har tenkt og koble den på slik at jeg kan stille inn 5v,12v eller off.

Lenke til kommentar

Du kan ikke bare gange med 3, det bli matematisk feil.

 

F.eks, så er 1x1x1=1m3. Tar du 0.33x0.33x0.33=0.035m3. Dette er ikke 3 ganger så lite, men 30 ganger mindre.

 

Skal du uansett ha en vifte, så kan du bare sette inn en Mist, eller den Sharkoon eagle som jeg synes er bedre og med samme støy. Ledningen kan bli i korteste laget på begge, så å evnt kjøpe med en forlenger vil nok være å foretrekke.

 

Jeg har heller ikke behov for vifte i døra, men satte den bare inn siden det var plass der, og valgte da lik for å få det likt med de 3 andre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...