Gå til innhold

Mopedbil på førerkort klasse M?


napster1989

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
F***! Jeg har 146! :(

Hva må jeg gjøre får å kunne kjøre 3- og 4 hjuling?

Ta hele sertifikatet på nytt?

50cc firhjuling kan du vel kjøre på M146?

 

Mopedbil er 5-600cc

M146 gjelder for 4-hjuling inntill 150 kg også. tyngere enn det, må man ha M147, eller være fyllt 18 år.

Lenke til kommentar

Du kan selvfølgelig kjøre mopedbil med klass B uten å ha tatt mopedlappen.

 

"Klasse B (personbil)

Denne klassen gjelder føring av motorvogn (unntatt motorsykkel) med en tillatt totalvekt på høyst 3500 kg og maksimalt åtte passasjerplasser i tillegg til førerplassen."

Kilde: http://www.vegvesen.no/cs/Satellite?c=Page...bSideInnholdMal

 

Du kan i praksis kjøre alle motorvogner opptil 3500kg så lenge dem har mer enn 3 hjul.

Lenke til kommentar

Mange fine svar og spørsmål her ;)

Mopedbilen er på 50cc, men veier sikkert mer enn 150 kg, men jeg er 20 år, så hvis påstanden til BECMST stemmer, kan jeg da kjøre den?

 

Ja jeg vet de er for pensjonister ;) - men tenkte faktisk bare på en litt mer skjerm fra regnvær og litt kulde, da vinteren siger på.

 

Men jeg vurderte også vanlig 50cc firehjuling, er det noe fortskjell på glatta enn en 2-hjuling?

 

. napster .

Lenke til kommentar

§ 3-16. Førerett i klasse M

 

Førerett i klasse M med kode 146, gjelder for kjøring i Norge med tohjuls moped. I tillegg gjelder føreretten for kjøring i Norge med tre- eller firehjuls moped med egenvekt (minus batterienes vekt ved eldrift) ikke over 150 kg.

 

Førerett i klasse M med kode 147 gjelder for kjøring i Norge med tre- eller firehjuls moped. For personer som ikke er fylt 18 år er føreretten begrenset til tre- eller firehjuls moped med egenvekt (minus batterienes vekt ved eldrift) ikke over 150 kg.

 

Førerett i klasse M med kode 145, gjelder for kjøring i Norge med tohjuls moped.

 

Førerett i klasse M gjelder for kjøring i Norge med moped. Aldersbegrensningen for tre- eller firehjuls moped, som nevnt i annet ledd, gjelder tilsvarende.

 

 

tok du mopedbeviset ditt før 1 januar 05, kan du forøvrig kjøre alt som heter moped, uten å tenke på hjul å vekter. Angående 4-hjuling på vintern, vil det være å anbefale framfor mopedbil. Mopedbil vil stå bom fast med en gang det kommer litt sørpe, mens en 4-hjuling vil ta seg fram uansett. Hadde en 550 kubikk articat jeg kjørte rundt med på vintern når jeg var 16-18, å sjelden noe problem å ligga i 60-70 på slafse-føre. Men for all del....bil er å anbefale hvis det er et poeng å komma seg fram uten kollektive transportmiddler

Lenke til kommentar
§ 3-16. Førerett i klasse M

 

Førerett i klasse M med kode 146, gjelder for kjøring i Norge med tohjuls moped. I tillegg gjelder føreretten for kjøring i Norge med tre- eller firehjuls moped med egenvekt (minus batterienes vekt ved eldrift) ikke over 150 kg.

 

Førerett i klasse M med kode 147 gjelder for kjøring i Norge med tre- eller firehjuls moped. For personer som ikke er fylt 18 år er føreretten begrenset til tre- eller firehjuls moped med egenvekt (minus batterienes vekt ved eldrift) ikke over 150 kg.

 

Førerett i klasse M med kode 145, gjelder for kjøring i Norge med tohjuls moped.

 

Førerett i klasse M gjelder for kjøring i Norge med moped. Aldersbegrensningen for tre- eller firehjuls moped, som nevnt i annet ledd, gjelder tilsvarende.

 

 

tok du mopedbeviset ditt før 1 januar 05, kan du forøvrig kjøre alt som heter moped, uten å tenke på hjul å vekter. Angående 4-hjuling på vintern, vil det være å anbefale framfor mopedbil. Mopedbil vil stå bom fast med en gang det kommer litt sørpe, mens en 4-hjuling vil ta seg fram uansett. Hadde en 550 kubikk articat jeg kjørte rundt med på vintern når jeg var 16-18, å sjelden noe problem å ligga i 60-70 på slafse-føre. Men for all del....bil er å anbefale hvis det er et poeng å komma seg fram uten kollektive transportmiddler

TUSEN TAKK!

For et veldig forklarende svar ;)

 

Da blir det nok 4-hjuling!

 

(Nå kom forresten snøen også :p)

 

. napster .

Endret av napster1989
Lenke til kommentar
  • 4 år senere...

Vil bare ta opp en gammel tråd her. 20 september 2013 kom det ut på vegvesen.no under klasse A1 som er lett motorsykkel at man har lov til å kjøre mopedbil. under "mopedbil" på vegvesen.no står det helt nederst på siden
"Med mopedbil forstås fire-hjuls moped med karosseri, ratt, pedaler og betjeningsanordninger som i en personbil. Resultatet av alt dette utstyret blir at disse kjøretøyene alltid får en egenvekt over 150 kg slik at minstealderen er 18 år. Det finnes ingen unntak fra denne minstealderen på 18 år for mopedbil for den som har bare klasse AM 147. Imidlertid kan en 16-åring føre mopedbil hvis vedkommende tar førerkort for lett motorsykkel (
klasse A1)"


Så man kan nå kjøre mopedbil med klasse A1 som er lett sykkel og har en minstealder på 16år.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...