Gå til innhold

Nytt speilrefleks til nybegynner (rundt 5000,-)


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg er en nybegynner som er på utkikk etter sitt første speilrefleks. Jeg har tatt en del bilder før og har testet et Alpha 300 hos en venn og ble imponert over bildekvaltiten. Nå har nå ikke jeg akkurat testet så mange speilrefleks kamraer, så det er nok ikke vanskelig.

 

Jeg vil bruker rundt 5000,- med objektiv og selve kamraet selvfølgelig. Så langt har jeg sett på disse:

 

Canon EOS 1000D

 

Sony Alpha 300

 

Nikon D40

 

Jeg tror at Sony'en er best, i.o.m. at du får en 18mm - 70mm linse med kamraet. Men det er bare meg.

 

 

Hva ville dere anbefale meg å kjøpe? oppløsningen trenger ikke være mer en 10-12 Megapixler, og jeg vil gjerne ha live-view. Jeg vet ikke helt hva dette med ISO er, bortsett fra at de fleste kamraer får mer støy ved høyere ISO-verdi.

 

 

Setter pris på alle tips/anbefalinger!

 

 

 

 

 

- Thomas

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

Jeg har A300 og er veldig fornøyd, du får deg og mye bra og billig optikk brukt fra Minolta til Sony.

Liveviewen er og den beste av alle speilreflekser, og det er veldig kjekk å bruke.

Bildestabilisering i huset er utrolig bra, og har en av de lengste, om ikke den lengste, batterilevetidene av speilreflekskameraene.

 

Så Sony A300 er ett glimrende valg :)

Slo Canon 40D,Nikon D80, Pentax og Olympus i testen til Digitalfoto i august.

 

Les og tester her:

http://www.alphamountworld.com/reviews/sony-a300-review

 

http://www.retrevo.com/s/Sony+DSLR-A300?rt=oa

Endret av Karabin
Lenke til kommentar

Les akams test av Sony A300 mot Nikon D60 og Pentax K200D.

 

Still deg selv et par spørsmål som kanskje kan filtrere bort noen av valgene:

- Har du noe optikk fra før av?

- Vil du ha bildestabilisering på startpakken?

- Vil du kjøpe flere objektiver senere?

- Vil du ha stabilisering på de også?

- Kommer du til å bruke seriebilde-funksjonen?

- Er det greit om objektivet som følger med er tregt til å fokusere?

- Trenger du live view? (bør ikke brukes om du ikke må)

- Alle kameraene suger på ISO 3200. Trenger du god ISO 1600-kvalitet?

- Er det kjekt om kameraet tåler regn og skitt?

Lenke til kommentar

Hva mener du med at liveview ikke bør brukes om du ikke må ???

Har du brukt en god liveview ( som Sony A300 har) ??

Den gir deg muligheter som du ikke får med søker, du kan se hva som skjer ved endring av hvitbalanse etc, og du ser nærmere opp mot hvordan bildet blir i liveview, og bruker mindre tid på å få ett godt bilde.

Du har autofokus og alt som er i søker + mye mer ved bruk av liveview på Sony.

Så jeg fatter ikke den motstanden som er mot liveview, det må være av personer som ikke har prøvd Sony sin løsning!

 

Det har jeg og forklart tidligere, som at du kan se endringer i liveview, autofokus + +, http://www.sony.net/Products/dslr/a300/features.html

Og live view explained her:

http://www.alphamountworld.com/reviews/son...view?page=0%2C2

 

fra samme artikkel : "is the fact that the A300/350 are the best tools I have used to date for macro photography. Simply stated, it is a mind blower to use. It saves your back, helps you compose easier, shows your focus point in green brackets whether in manual or autofocus mode, keeps distance from you and jittery subjects (they don't seem to mind a camera so much as a giant human being getting close), helps you shoot in angles you can't even imagine, and helps you nail exposure, all on the first shot. Truly it you haven't tried it yourself, you cannot criticize live view for this application. It simply HAS to be experienced. "

 

Og hva med det ISO-hysteriet???

Og ISOen er helt akseptabel på Sony A300 og fullt på høyde med konkurrentene, det er ingen amatører som vil bruke ekstrem verdier på ISO alikevel, og hvis en går gjennom bilder som er tatt så er det marginalt av bilder som er tatt på ISO1600 og over.

 

Her er det en som vil ha ett godt og enkelt kamera til en nybegynner, ikke ett profftkamera som Nikon D3 eller Canon 5D til flere titusen.

Og som nybegynnerkamera er Sony A300 ett glimrende valg, lett å bruke og gir fantastiske bilder :)

Endret av Karabin
Lenke til kommentar

At den desidert største ulempen med LiveView ikke er mangelen på god autofokus som a300 og a350 (Og Olympus E-330, for den saks skyld) kommer seg rundt, men at det er en langt mindre stabil måte å holde kameraet på.

 

Derfor bør det kun brukes ved behov.

 

For å klargjøre det: Alle vi som er aktive i denne delen av forumet, og dermed et flertall av de som svarer, er fullstendig klare over hvordan LiveView fungerer på a300 og a350. Ikke tro noe annet.

Endret av Simon Aldra
Lenke til kommentar

Jeg har ikke opplevd noen problemer med stabilitet ved bruk av liveview til amatørbruk, bare og holde armene inntil kroppen eller støtte seg, samt at bildestabilseringen sørger for at til amatørbruk så er det mer enn nok.

Og trenden er nok mer og mer liveview på nye kameraer, så helt bortkastet er det nok ikke, D90 og Canon 5D har vel og implementert det.

 

Jeg og trodde at liveview bare var en gimmick, før jeg fikk det, og har sett at jeg bruker det mer enn søker i daglig bruk.

Lenke til kommentar

Dersom det passer hendene dine, ja.

 

Og Karabin, jeg har ikke noen motstand mot LiveView. Men det er i sin særdeleshet mer ustabilt enn å bruke søkeren, nettopp fordi du ikke har samme mulighet til å støtte kameraet.

 

I godt lys er det ikke noe problem, men innendørs tør jeg vedde på at du ofte kommer i grenseland.

 

Må du bruke LiveView er det ypperlig å ha det. Dersom du kan bruke søkeren bruker du søkeren.

Lenke til kommentar
Hva mener du med at liveview ikke bør brukes om du ikke må ???

Når man bruker søkeren så støtter man kameraet mot ansiktet og får dermed 3 støttepunkter: 2 hender og ett ansikt. Dersom man bruker live view så får man kun to av disse støttepunktene. Siden ustødighet er et problem som øker kravene til kort lukkertid så bør man prøve å holde kameraet så stødig som mulig. Altså bruke søkeren i stedet for Live view, så fremt det er mulig. Noen ganger har man ikke den muligheten (f.eks når man skal ta bilder over en folkemengde eller helt nede langs vannflata/bakken) og da er live view kjekt. Derfor: bare bruk live view når det er nødvendig.

 

 

Guide: Stå stille!

Lenke til kommentar

Greit at man bør stå bomstille når man tar bilder(helst bruke stativ), men mitt poeng er at med stabilisering, godt lys(blitz) og liveview vil IKKE amatører se forskjell på bildene tatt med søker kontra liveview, og liveviewen vil føre til at fler tar steget over til speilrefleks.

Man kjenner seg igjen fra kompaktkameraverden, og brukervennligheten er bedre, de fleste amatører tar bilder av familie etc, og da gir liveview en helt annen måte å kommunisere med de en tar bilder av.

Og til stativbruk er liveview glimrende, så jeg jeg vil heller si bruk liveview så ofte som mulig, og heller velg søker når du ikke har andre muligheter ;)

Og på Sony A300 har du valget, pga du har en meget god liveview :)

Endret av Karabin
Lenke til kommentar
Hva mener du med at liveview ikke bør brukes om du ikke må ???

Har du brukt en god liveview ( som Sony A300 har) ??

Den gir deg muligheter som du ikke får med søker, du kan se hva som skjer ved endring av hvitbalanse etc, og du ser nærmere opp mot hvordan bildet blir i liveview, og bruker mindre tid på å få ett godt bilde.

Du har autofokus og alt som er i søker + mye mer ved bruk av liveview på Sony.

Så jeg fatter ikke den motstanden som er mot liveview, det må være av personer som ikke har prøvd Sony sin løsning!

 

Alle her vet hva LV er og vet det er udugelig til vanlig bruk. Når du begynner å studere bildene dine og ser at alle bildene dine er uskarpe, da skjønner du hva som er best av LV og søkeren.

 

Studer guiden som Simen1 linket til. Kameraet skal være inntil og over kroppen, ikke fra deg.

Lenke til kommentar

Jeg har brukt liveview på A300 i 3 måneder nå, og kjenner meg ikke igjen i det du sier.

Greit at det er dårlig på andre løsninger, men har du studert og prøvd Sony sin løsning?

 

Hold albuene inntil kroppen så får du ikke mye ustabilitet med liveview heller.

Greit kamereat skal være mest mulig stille.

 

Men ikke alle gamle mantraer er like gyldige når du har forbedringer som stabilisering!

Det er ikke alt som er "skal" her i verden! Kan eller bør er bedre ;)

Endret av Karabin
Lenke til kommentar

Hvordan går det i veien for læringen?

Jeg vil heller si en lærer fortere med liveview, en kan se hvordan hvitbalanse, ISO, etc fungerer mens en gjør innstillingene i liveview, det ser en ikke i søker.

På den måten får en bedre forståelse for hva endringen av innstillinger gjør.

Og syns det er lettere å bruke PSAM.

Så jeg synes liveview har gitt meg mer innsikt og raskere fremgang.

 

Og strøm er ikke noe problem, hvis det skulle være det, så finns det ekstra batterier eller batterigrep.

Endret av Karabin
Lenke til kommentar

Skjønner du er fanboi av Sony og Live view.

 

Man kjenner seg igjen fra kompaktkameraverden, og brukervennligheten er bedre, de fleste amatører tar bilder av familie etc, og da gir liveview en helt annen måte å kommunisere med de en tar bilder av.

Jeg har ikke hatt LV på mine kompakt kamera'er. Bare søker. Rart :confused:

 

Så Sony A300 er ett glimrende valg

Slo Canon 40D,Nikon D80, Pentax og Olympus i testen til Digitalfoto i august.

Nå drar du fanboi'ismen din litt langt. Det eneste Sony A300 slår disse kamera'ene på er Live view :wallbash:

 

Greit at det er dårlig på andre løsninger, men har du studert og prøvd Sony sin løsning?

Har sett LV til Sony Axxx, husker ikke hvilken av de. Har også sett LV til Oly E-510. Poop!

 

Har du noen ganger filmet med videokamera? En vanlig DV camcorder? Jeg ser de fleste "amatør familie brukere" filmer mens de ser på skjermen. Hvorfor? Fordi skjermen har farger og søkeren er liten og i svart/hvit. MEN, se forskjellen på filmen med skjerm og filming med søkeren. Jeg synes det er behagelig å slippe epelepsianfall når man ser på hjemmevideoen.

 

 

Jeg synes Moffe247 skal gå til flere fotobutikker, teste ut flere dSLR'er i prisklassen hans og tenke 2 ganger om LV skal avgjøre hele kjøpet hans.

Lenke til kommentar

Det er ikke poenget.

 

For det første har flere millioner klart å lære seg foto uten ikke bare LiveView, men også uten skjerm. For det andre er responsen i søkeren alltid bedre enn responsen et digitalt signal kan skape, fordi det digitale signalet ikke arbeider i lysets hastighet. For det tredje er LiveView så godt som ubrukelig i sterkt sollys, jeg har det selv, og kan derfor uttalle meg.

 

Dersom man venner seg til å bruke LiveView til vanlig ender man opp med å forsømme det å venne seg til å holde et kamera så stødig som mulig. Hvor lange håndholdte eksponeringstider klarer du? På EFL 100mm kan jeg håndholde 1/15-20s uten IS. Hvor lenge klarer du med LiveView?

 

Og om du ikke har trent på det, hvordan er evnen din den dagen du faktisk må bruke søkeren for å klare å få et skarpt bilde i det hele tatt?

 

Søkeren er et bedre medium for komponering av et bilde enn en skjerm. En skjerm kan være et nyttig hjelpemiddel, men ikke mer.

Lenke til kommentar

I testen slo A300 de andre på bildekvalitet og, så les testen isteden for å komme ubegrunnede anklagelser. Augustnummer av Digitalfoto

 

Jeg sier ikke at liveview skal være det eneste avgjørende, men Sony A300/350 er det eneste kameraet hvor du har ett reelt valg mellom bruk av liveview og søker.

 

Å komponere er like lett i liveview, men skal være enig i at ute skarpt sollys er ikke liveview optimalt.

Men en kan lære i liveview og bruke lærdommen i søker, en forsaker ikke noe ved å lære i liveview :)

Jeg tror en blir bedre til å bruke søker når en har lært mer om hva egenskapene til kamera er via liveview.

 

Og en har begge muligheter, en gifter seg ikke med hverken liveview eller søker, fri mennesker kan velge ;)

Endret av Karabin
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...