Gå til innhold

Regler ved øvelseskjøring! trenger hjelp


Devil123

Anbefalte innlegg

jeg har da begynnt og øvelses kjøre...jeg lurer da på om hva jeg har lov til, og hva jeg ikke har lov til...

 

har jeg lov og kjøre med liten henger?

----"---- lov og kjøre på motorvei

----"---- lov og kjøre i utlandet

 

bare si hvilken regler det er her...men ikke nevn sånnt tull som "det er påbudt med en rød L som er godt synlig"

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er lov å gjøre alt en vanlig sjåfør har lov til. Og det å kjøre med henger gir bare god lærdom, men da må man få instrukser fra personen ved siden, noe man bør få uansett hvordan man lærekjører. Selv er jeg 16 og har snart lærekjørt i et år og er igrunn klar for lappen kjøremessig, og det å kjøre med Henger er både mer "utfordrende" og artig å prøve, da må man tenke mer på sporvalg, fart osv...

Lenke til kommentar
jeg har da begynnt og øvelses kjøre...jeg lurer da på om hva jeg har lov til, og hva jeg ikke har lov til...

 

har jeg lov og kjøre med liten henger?

----"---- lov og kjøre på motorvei

----"---- lov og kjøre i utlandet

 

bare si hvilken regler det er her...men ikke nevn sånnt tull som "det er påbudt med en rød L som er godt synlig"

 

Du har lov til å øvelseskjøre med tilhenger for den klassen du skal kjøre opp i. For B vil dette si max vogntogvekt 3500 kg (for eks bil på 2000 og henger på 1500 kg), eller tilhenger på max 750 kg dersom vogntogvekten er over 3500 kg. Du kan ikke øvelseskjøre med bil som har max totalvekt over 3500 kg.

 

Du har lov til å kjøre på motorvei, men du har IKKE lov til å kjøre i utlandet.

 

For at øvelseskjøringen skal være lovlig, må:

- Veileder ha hatt lappen for aktuell klasse i sammenhengende minst 5 år

- Kandidat (du) ha tatt trafikalt grunnkurs, og alltid ha med bevis for dette + gyldig ID-kort under kjøring

- Bilen må ha et ekstra speil, slik at veileder kan følge med trafikken bak bilen. Det anbefales også (men er ikke påbudt) at veileder har et ekstra speil for å kunne følge med blikket til kandidaten.

- Bilen må ha rød L bak

- Det er ikke lenger påbudt med håndbrekk tilgjengelig for veileder.

 

Det er ikke "tull" med rød L. Dersom du øvelseskjører uten at alle kravene for gyldig øvelseskjøring er oppfylt, og blir påkjørt, må du regne med at forsikringsselskapet gir deg skylden uansett. Du må dermed dekke skaden på begge/alle kjøretøyer selv (gjennom regress), du får sperrefrist for førerkortet, og veileder kan få et forelegg og i ytterste konsekvens miste sitt eget førerkort.

Lenke til kommentar
jeg har mopp lappen...holder det da at jeg har med meg førerkort eller må jeg ha det+ pass foreksempel?

 

det jeg har i lommeboka som jeg ALLTID har med meg...

Bankkort

Førerkort

busskort

 

det burde holde til og identifisere seg?

 

Bankkort med bilde og førerkort er gyldig legimitasjon. I tillegg må du ta med beviset på at du har bestått trafikalt grunnkurs (legg det i bilen du kjører, så har du det alltid med deg).

Lenke til kommentar
jeg har mopp lappen...holder det da at jeg har med meg førerkort eller må jeg ha det+ pass foreksempel?

 

det jeg har i lommeboka som jeg ALLTID har med meg...

Bankkort

Førerkort

busskort

 

det burde holde til og identifisere seg?

Som det er nevnt av Zanta;

Kandidat (du) ha tatt trafikalt grunnkurs, og alltid ha med bevis for dette med.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...