Gå til innhold

Har 3,2 GB minne i 32-bits Vista på en pc med 2gb videominne


Alexen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Heisann!

 

Har en pc som kommer opp med 3219324928 minne i 32-bits vista sp1. Denne har et 4870x2 skjermkort med 2gb ram. Jeg trodde man da ville se 4gb - (videominne) altså bare 2gb. Har dette noe med at det ikke er noe aktivitet på skjermkortet når jeg sjekker dette?

 

 

Er 3,2GB det du ser i Videominne? Da er det nok fordi det er delt med RAM'en.

Lenke til kommentar

Skjermkortminne blir ikke spist av Windows når du har et eget skjermkort med 2Gb DEDIKERT videominne. Da er det nok som jeg sier. Hver trygg!: Du har fortsatt 2GB videominne (eller 1,8. Fabrikanten pleier å "lyve" litt) så det er ingen grunn til bekymring. Hvor mange GB RAM har du? Jeg har en med 4GB RAM, men bare 128MB skjermkortminne. Likevel deler maskinen 800MB av RAM'en til skjermkortet (nei det blir ikke sterkere av den grunn, akk :dontgetit: )

Lenke til kommentar

Har 4 GB Ram. Spørsmålet mitt er vel egentlig: Burde ikke windows hatt MINDRE minne tilgjengelig?

 

Jeg trodde matematikkstykket gikk noe slikt med 32bits-systemer: 4GB - (Videominne) - (noe annet småtteri). Altså i mitt tilfelle: 4 GB - 2GB - 100mb(ellerno) altså under 2GB. Hvorfor har den da 3,2GB?

Lenke til kommentar
Har 4 GB Ram. Spørsmålet mitt er vel egentlig: Burde ikke windows hatt MINDRE minne tilgjengelig?

 

Jeg trodde matematikkstykket gikk noe slikt med 32bits-systemer: 4GB - (Videominne) - (noe annet småtteri). Altså i mitt tilfelle: 4 GB - 2GB - 100mb(ellerno) altså under 2GB. Hvorfor har den da 3,2GB?

 

Det er vel noe av det jeg sa om at Windows ofrer 800MB til skermkortet og det du ser som 4GB er RAM'en. Det er mulig det er feil, men det er noe i den duren der

Lenke til kommentar

32bits OS = max 4GB minne tilsammen i en PC pga

hvor mange minneadresser man kan ha med i 32bit.

 

Videominne skal adresseres først og da kommer RAM'men på 2. plass.

Når du har 4870x2 2GB så skal bare 1GB trekkes fra adresseringslisten i OS'et

fordi du har egentlig 2 kort med hver sitt minne som skriver akkurat de samme tingene i minnet, altså adressene til minnet kan like gjerne være de samme, så derfor trekker det kun 1GB fra adresseringslisten.

 

3219324928 / 1024 / 1024 / 1024 = 2.99GB, så alt stemmer perfekt egentlig.

(Regnestykket er tatt med forbehold om at 1MB = 1024KB, 1GB = 1024MB og 1KB = 1024B)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...