Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Mazda 323 problemer- blir fort varm!


Nidaroo

Anbefalte innlegg

Skrevet
Bensinen siger ut av forgasseren når den har stått en stund. Kan du forklare hvilke lyder bilen din lager når du prøver å starte den?

Det er ingen kompresjon kan man si når man prøver å starte den... Også høres det nærmest ut som at den ikke gnistrer/tenner..Men det er det jo, for det har jeg fått sjekket.

Nesten umulig å forklare men føler at det nesten ikke heller kan være bensinen som er årsaken..Men er jo ingen bilmekaniker akkurat. :p

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Altså. Er det _kun_ startmotoren som går rundt, eller drar den med seg resten av motoren også? Hvordan sjekket du om du har tenning?

Skrevet
Altså. Er det _kun_ startmotoren som går rundt, eller drar den med seg resten av motoren også? Hvordan sjekket du om du har tenning?

Ja alt går som det skal. Er en slags dunkelyd pr 1 sek. mellomrom.. Alla iallefall..Eller sjekket ikke tennpluggene direkte, var nok bare en kabel som var litt løs. Så det gnistret iallefall av kabelen... Så fikk iallefall på plass den. Og tror heller ikke det var årsaken.. :p

Skrevet

:no:

 

Dunkelyd... Kan du ta opp denne lyden og legge den ut her? Brukte den å være der før? ... Prøv å få noen til å hjelpe deg du.

Skrevet

Har dessverre ikke mulighet for å legge ut lyd, siden den står et stykke herfra. Men det er ikke direkte dunkelyd, den pumper liksom bensinen, men den får som sagt ikke den siste tenningen for å få startet..

Skrevet

Eksakt hvilken Mazda 323 er det du har egentlig?

Det kan jo også være et rele til bensinpumpen som er ødelagt.

 

Det problemet du beskriver er eksakt likt på en Golf jeg feilsøkte for ikke så lenge siden, og der var det rele-et som var ødelagt.

Skrevet (endret)

Er vel en 88 mod 323 1,5 l. Men kan jo være det da. Men kanskje ikke og. For igår så stoppet bilen plutselig når jeg kjørte av til en busslomme, da jeg tok inn clutchen.. Så prøvde jeg å starte den igjen så ville den ikke.. da var det batteriet.

 

Fikk den så ut et stykke, for å parkere og da når jeg prøvde idag igjen å starte tok det en stund før jeg fikk det til.. Mye pumping som måtte til..Så virket det som den nesten ville kveles når den stod på tomgang..

 

Tok så en kjøretur på 5-6 km der hvor jeg stoppet og fylte på vann og sånn frostveske, på begge de tankene. Forsøkte så å starte igjen, og det ville den ikke.

 

Byttet ut med et annet batteri også, som fungerer men den ville heller ikke da starte. Forsøkte også med bakkestart men fungerte ikke, FAEN... :p

Endret av Nidaroo
Skrevet (endret)

Ikke hør på steina. Mazdaen hans er utenfor alle proposjoner når det kommer til FLAKS, noe mannen i seg selv også kan kategoriseres under :)

 

Men ja, biler kan kjøles på kun vann (såklart), men det er også (såklart) grunner til hvorfor frostveske/kjøleveske foretrekkes (kjært barn har mange navn):

 

- Nå på senhøsten ligger det gjerne ann til frost, noe som gjør at frostveske er særdeles attraktivt på denne tiden av året.

 

- Med forstvæske øker man også kokepunktet, noe som er en fordel :)

 

- Forhindrer også rust i kjølesystemet. Noe som IKKE er et problem på kort sikt, så i nødsituasjoner så kan man gjerne heller helle på noen liter vann istedet for å bruke en tusenlapp i måneden på frostveske.

 

Lekasje er nok en stor sansynelighet. Har just selv hatt problemer med dette (ikke japse, men byttet vannpumpe i går). Hvis vann lekker på motoren, kan det hende du ser damp når du stopper bilen. Hvor langt har bilen din rullet? Dette er ikke noe man kjører med lenge, så få sjekket årsaken, OG RETTET DEN snarest. :)

 

Du snakker om en ekstra dunk... ekspansjonstank?

Endret av JKJK
Skrevet
Ikke hør på steina. Mazdaen hans er utenfor alle proposjoner når det kommer til FLAKS, noe mannen i seg selv også kan kategoriseres under :)

Nah, Stjørdaling.

 

- Forhindrer også rust i kjølesystemet. Noe som er et problem på kort sikt,

Jaha? Hvor har du dette ifra?

Eller, vet det det, det bringer jo oss til neste punkt:

 

Lekasje er nok en stor sansynelighet. Har just selv hatt problemer med dette

Du har Opel, så hver gang det lekker noe, så er det på grunn av rust. :)

Skrevet

Fikk start på kjerra nå, men dette etter MYE truing via en startkabel fra en annen bil, og det var noe forjævlig med røyk... Kom røyk utfra motoren, altså under/ved sia av der gassvaieren er, som går inn til pedalen..

 

Og når jeg kjørte røyk det så fælt fra eksosen at bilen som var bak ikke så en dritt. Røykla veien. Men da jeg slukket den igjen var det vanskelig å få startet den igjen.

 

Samt at den er fortsatt på 120 grader. Så frostveske hjelpet ikke. Noe tyder på at den ikke lader, siden etter endel kjøring vil ikke den starte igjen.

Skrevet

Høres ut som det er på tide å vurdere ny bil desverre :p

 

Det er ikke rent lite som feiler den bilen din nå, så jeg ville nok egentlig bare tatt den med til et dyktig verksted og hørt med de om de kunne tatt en diagnose.

Skrevet

Tja, gadd ikke bilen mer. Vraka den inatt. Kjørte til den ikke gikk mer, så satte jeg den bare der hvor den stoppet. Så får de som vil ta den! :p

 

Tror nok denne bilen synger på siste refreng. Sikkert mye som feiler den bilen nå, mo'n tro :p

Skrevet
Tja, gadd ikke bilen mer. Vraka den inatt. Kjørte til den ikke gikk mer, så satte jeg den bare der hvor den stoppet. Så får de som vil ta den! :p

 

Så får du regningen på oppryddingen og transporten av bilen til hugger?

Skrevet

Har fjernet det som er nødvendig for å spore en eier opp, så regner ikke med det kommer noe iallefall. Anyway så star den parkert oppe i skauen.

Skrevet (endret)

ja, det kan du tro. Det finnes utrolig mye på en bil som kan spores. bare spør de som har drevet tvilsome huggerier som har tatt i mot stjålne biler for delesalg.

Endret av agvg
Skrevet

Jau, men føler ikke bekymring når den står parkert så langt vekke. Blir vel aktuelt å måtte fjerne den selv, eller bare gi den bort til en dum jævel som vil ta imot den! :p

Skrevet
For høy temperatur og tap av kjølevæske tyder på at noe er galt, etterfyll derfor kun for å komme deg til nærmeste verksted eller hjem. Antagelig er det en termostat som må byttes, men hvis du bare kjører på kan det neste bli ødelagt toppakning, sprukket topp eller i verste fall sprukket motorblokk.

Jeg ble nærmest latterliggjort tidligere i denne tråden for mine advarsler, men hvem fikk rett? Du bare etterfylte og kjørte på, og til slutt stod motoren i sju stein. Jeg er ikke det minste overrrasket, det gikk som det måtte gå. :whistle:

Skrevet
Vil du ikke ha 1500kr i vrakpant da?

 

Kan få deg en fin fyllekule av de pengene... :)

Tja, men vil nok koste meg endel å få den til en høgger og da. Er vel en times tid til nærmeste, og koster iallefall penger og få den bort der og. :p

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...