Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Trenger en Tjukk kabel :S

tranzer

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

40 og 80A var eksempler på beregning... jeg glemte at også lærlinger leser trådene her. :D;)

Forøvrig har jeg liten tro på at den forsterkeren gir 1800 watt RMS, kall meg gjerne et medium...

Skrevet

Høhø...

Men, greit å være på den sikre siden. Jeg har en 2AWG-kabel og en 160amper sikring, selv om forsterkeren min er på 400W. (Grunnen er at jeg kun hadde det liggende, kjøpte ikke kabelen kun for det :p)

Ingenting i veien med å ha litt for tykk kabel.

Skrevet

Ville ikke beregnet kablene etter 14.4 volt spenning heller ;/ ville heller regnet etter 12-13 da dette er normalt. Jeg har ved veldig få anledninger hatt 14.4 volt i bilen min.. Har hatt det et par ganger på langturer og slikt, men ellers så ligger den på 12-13 volt... Men mulig det er fordi at bilen min er gammel.

Skrevet

En enkel og grei måte å finne riktig sikring er å sjekke sikringene på forsterkeren.

Er de på 80 ampere klarer du deg fint med 80 amperer sikring fra batteri.

Skrevet

Klart det, men det er jo som regel samme pris, så hvis han da finner ut at han skal sette på en sterkere forsterker på samme kabel må han jo kjøpe ny sikring.

Skrevet (endret)

Som sagt, han må få fingeren ut og gje oss modellnummeret så me kan få sjekka spesifikasjonene og kva RMS det er snakk om. Kjøper du ein kabel som har større kapasitet enn utstyret som heng på så kjøper du max sikring du kan ha på kabelen, det er eg ikkje i tvil om.

Synest og ein bør rekne med 12V, ikkje 14V. Lågare enn 12V får ein neppe, men då er du godt nok sikra. Når bilen ikkje har lading vil spenninga falle og straumen auke.

Endret av Zeph
Skrevet

Da har du altså ikke 1800-watts forsterker, men i beste fall en 440-watts. Ergo er det ikke størrelsen på strømkabelen som gjør at den smelter eller hva det var som skjedde, men en kortslutning et sted langs kabelen. Altså at isolasjonen rundt kabelen er slitt av på et punkt og ledningen gnager mot Jord.

Forøvrig har trådstarter en sikringsholder for glassikring, og da er vel 80A det største man får inn. Noe som vil være mer enn tilstrekkelig til den forsterkeren.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...