Gå til innhold

P4 3.06 og RDRam. Lurt??


Anbefalte innlegg

Jeg skal investere i ny PC, det må være en kraftig og stabil PC. Den skal brukes til tunge oppgaver som videoredigering og bildebehandling, samt spilling. I den forbindelse vurderer jeg å kjøpe en P4 3,06GHz (AMD er ikke aktuelt!) med RDram (PC 1066Hz, 32 bit).

Slik hadde jeg tenkt det:

P4 3,06Ghz

Asus P4T533-RAID m/256MB RDram

Corsair RIMM 4200 512 Mb PC1066, 32 bit

Plextor 48x/24/48

Sony DVD-brenner DRU500AX

WD 120 Gb 8Mb 2 stk som skal stå i RAID

VapoChill PE

Grafikkort har jeg fra før GF4 Ti-4600 (Gainward )

Er blir dette en bra PC?

Er det noen som har erfaringer med RDram RIMM 4200?

Er hovedkortet så bra som jeg har lest i tester?

 

(Regner med at det sikkert er mange som vil si at det er mye mer økonomisk med DDR, men jeg har lyst å gå for RDram)

 

Kommentarer bortsett i fra å påpeke at jeg bør gå over til RDram, mottaes med stor takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Mener å alltid ha lest at RDRAM blir kjappere enn DDR. Men MYE dyrere. Men skal du ha rask maskin, og ikke er redd for å svi av masse gryn så er vel dette et bra valg. Skal du ha raskere må du vel over på Dual/Multi Xeon eller noe.

 

Ja, jeg også er av den oppfatning av at RD er raskere. Når det gjelder at det er så MYE dyrere så er det vel ikke det. Det er dyrere, men når jeg ser på minneprisen på den raskeste DDR så er ikke det gratis det heller. RD er litt under dobbelt så dyrt.

Bedre å angre på at man kjøpte for dyr datamaskin enn å angre på at man kjøpte en for billig :)

Lenke til kommentar
Litt under dobbelt så dyrt vil jeg kalle mye dyrere. Det vil jo si at man kunne fått dobbelt så mye RAM hvis man hadde gått for den andre typen.

 

Forresten så må man ha 2stk. RAMbrikker når man skal ha RDRAM.

Ikke når det er RIMM4200 32 bit, da kan man motere brikkene enkeltvis. Det er nemlig forskjell på 16bits og 32bits brikker.

Lenke til kommentar

Sjekket litt priser, så kan vi få en slutt på denne "synsinga":

 

RDRAM

Intel I850E hk

Intel Pentium 4 3,06Ghz

2x 256MB RDRAM

= 8936,-

 

DDR-RAM, E7205

Intel E7205/Granite Bay hk

Intel Pentium 4 3,06Ghz

2x 256MB DDR-RAM, TwinMOS, CL2

= 8531,-

 

DDR-RAM, I845PE

Intel I845PE hk

Intel Pentium 4 3,06Ghz

1x 512MB DDR-RAM, TwinMOS, CL2

= 7798,-

 

Alle priser er fra Komplett.no 29.03.03

 

Som vi ser er det ikke forferdelig stor forskjell. Riktig nok er i850E 1000kr dyrere enn i845PE, men også noe/en del raskere. En mer fair sammenling til i850E er jo E7205/Granite Bay og er her er forskjellen kun et par hundrelapper... 8500kr eller 8900kr er jo ett fett uansett.

Lenke til kommentar
Sjekket litt priser, så kan vi få en slutt på denne "synsinga":

 

RDRAM

Intel I850E hk

Intel Pentium 4 3,06Ghz

2x 256MB RDRAM

= 8936,-

 

DDR-RAM, E7205

Intel E7205/Granite Bay hk

Intel Pentium 4 3,06Ghz

2x 256MB DDR-RAM, TwinMOS, CL2

= 8531,-

 

DDR-RAM, I845PE

Intel I845PE hk

Intel Pentium 4 3,06Ghz

1x 512MB DDR-RAM, TwinMOS, CL2

= 7798,-

 

Alle priser er fra Komplett.no 29.03.03

 

Som vi ser er det ikke forferdelig stor forskjell. Riktig nok er i850E 1000kr dyrere enn i845PE, men også noe/en del raskere. En mer fair sammenling til i850E er jo E7205/Granite Bay og er her er forskjellen kun et par hundrelapper... 8500kr eller 8900kr er jo ett fett uansett.

 

Siden det er snakk om RIMM4200, så trenger jeg ikke 2x256, det holder med 1x512 Mb som koster 2593,- på nettopp Komplett.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Den største forskjellen på RDram og DDRram er nok(hvis vi ser bort ifra prisen, siden den ikke er no særlig større i sammenligning med det raskeste ddr oppsettet) at du kan klokke en god del med med DDRram.

Du har større "valgmuligheter" når det gjelder FSB på hk.

 

Har i dag en P4 2.53Ghz som jeg kjører RDram på, har klokket den "maks"

og den kjører da på 2.85Ghz. Dette er vel det eneste som irriterer meg

med RDram(er vel hk sitt "feil"), at man ikke kan klokke så mye som med

DDRram.

 

 

uGn

Lenke til kommentar

Fordi av dere som kanskje ikke har lagt merke til det... denne tråden ble startet i slutten av mars. Det er to måneder siden ... troooor vedkommende har kjøpt seg en ny maskin nå, tror ikke dere? :p

 

Dessuten blir det jo helt bak mål å dra fram ny hypermoderne hardware, og dra dette inn i en diskusjon om hardware som er litt utgått nå og som var over for over 2 måneder siden. 2 måneder er MYE ...

Lenke til kommentar
Fordi av dere som kanskje ikke har lagt merke til det... denne tråden ble startet i slutten av mars. Det er to måneder siden ... troooor vedkommende har kjøpt seg en ny maskin nå, tror ikke dere? :p

 

Dessuten blir det jo helt bak mål å dra fram ny hypermoderne hardware, og dra dette inn i en diskusjon om hardware som er litt utgått nå og som var over for over 2 måneder siden. 2 måneder er MYE ...

 

:lol: hihihihi =)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...