Gå til innhold

Hvorfor smaker glasscola så mye bedre?


Pokey

Anbefalte innlegg

Hvorfor smaker Coca Cola bedre når den blir produsert i glassflasker?

Plastikkflaskene (og plastikk forøvrig) "puster" mer enn glass og metall. Det er derfor det er så mye lenger holdbarhetsdato på produkter i glass- og metall emballasje enn i plastikk emballasje.

 

Samtidig har det vel litt med hva man selv liker best å drikke av, og ikke minst hvor innbydende produktet ser ut.

Hvis du får servert ei cola på plast hvor flaska er dratt langs veien etter en lastebil fra Tyskland til Bodø, ville jeg tippet du hadde foretrukket noe annet. :p

 

Kan du vennligst forklare hvordan en plastikkflaske puster? Du indikerer altså at den slipper ut oksygen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Cola på boks er jo faktisk mye bedre enn den på glassflaske igjen?

 

 

ikke enig der, men det er vel en smak sak.. jeg drikker vel mest fra plast flaske, men har i det siste kjøpt mer og mer fra glass. grunnen er vel ikke smaken, men at jeg opplever å få "dau" cola ofte fra 0,5l plast flasker, og det er vel ikke noe som er verre en det.

 

Har enda ikke opplevd å få dau/dårlig cola fra et glass flaske.

Lenke til kommentar
Hva mente du med det?

 

 

at det hender meg ofte at når jeg kjøper cola på 0,5l plastflaske at den ikke smaker slik den skal. Det er nesten som den er "dau, gammel eller noe" er ikke helt sikker på hvordan jeg skal forklare det.

 

Har alltid likt cola fra plast best, men som sakt så hender det ofte at jeg får dårlig cola fra plast og det har ført til at jeg går over til glass. boks kjøper jeg nesten aldri, men det er vel en vanesak.

 

jeg mener at glass smaker best, men av vane og pris så kjøper jeg oftest plastik. Det er enklere å frakte med seg også (kan legge den i sekken uten å måtte drikke opp alt).

Lenke til kommentar
Hvis du tar tre glass og fyller dem opp med isbiter, og deretter Cola fra flaske, boks og glassflaske, lar glassene stå til drikken er ISKALD(!), vil du nok ikke merke forskjellen lenger.
Utvanna Cola smaker drit.

 

*kutt kutt*

Dispenser

 

Åh Ja. Mest irriterende er når sjappa bare har pepsi.

Mye fra dispenser nå om dagen smaker dritt.

 

Men! Ingenting slår den colaen jeg drakk på MAC'ern i Tromsø.

Vi var på kantina og fikk oss gratis brus. Colaen var himmelsk.

Var vell fersk. Fra dispenser da.

Lenke til kommentar
Hvis du tar tre glass og fyller dem opp med isbiter, og deretter Cola fra flaske, boks og glassflaske, lar glassene stå til drikken er ISKALD(!), vil du nok ikke merke forskjellen lenger.
Utvanna Cola smaker drit.

 

*kutt kutt*

Dispenser

 

Åh Ja. Mest irriterende er når sjappa bare har pepsi.

Mye fra dispenser nå om dagen smaker dritt.

 

Men! Ingenting slår den colaen jeg drakk på MAC'ern i Tromsø.

Vi var på kantina og fikk oss gratis brus. Colaen var himmelsk.

Var vell fersk. Fra dispenser da.

 

Jeg synes dette er så irriternde å høre. Alt er det samme. Jeg testa nylig glass og plastcola, og det smaker NØYAKTIG det samme. Hvorfor det? Jo fordi det det ER det samme.

Lenke til kommentar
Kan du vennligst forklare hvordan en plastikkflaske puster? Du indikerer altså at den slipper ut oksygen.

Ja, om ikke å slippe ut, så slipper den ihvertfall inn oksygen. Plastikkflaskene er ikke et like tett flaskemateriale som glass og metall. Derfor siver det over tid mer oksygen inn i pet-flaskene enn det gjør i glassflasker.

 

For mer info, ring informasjonstelefonen: 67924050

 

det hender meg ofte at når jeg kjøper cola på 0,5l plastflaske at den ikke smaker slik den skal. Det er nesten som den er "dau, gammel eller noe" er ikke helt sikker på hvordan jeg skal forklare det.

Den blir fort "dau" hvis flaska har gått i gulvet og blir satt tilbake på plass i kjøleskapet, hvis den har vært frossen og blir tint igjen, eller hvis det er spor av andre ting som har vært på flaska ligger igjen etter at de er kommet inn og vasket grundig før gjenbruket, samt at den slipper inn mer oksygen enn glass og derfor er holdbarhetsdatoen nesten halvparten på 0,5 plastflasker.

Og hvis det hender deg ofte, er du sinnssyk uheldig med valg av flaske, eller så er du bare enormt kresen.

 

Har enda ikke opplevd å få dau/dårlig cola fra et glass flaske.

Det er vel fordi folk flest ikke oppbevarer whitesprit, bensin , etc. og andre etsende stoffer på glassflasker slik de gjør med plastflaskene som de faktisk går og panter etterpå.

 

 

Ang. dispenser (sølevannet), så er faktisk Norge ett av de beste landene i verden hvor det er, og stilles skyhøye krav til det produktet som kommer ut av dispenseren at det smaker så likt som mulig den colaen som blir tappet direkte fra tapperiet.

Endret av Eivind87
Lenke til kommentar
Ja inn eller ut.... en eller annen måte skjer det iallefall på. ;)

 

Den slipper inn oksygen og slipper ut andre ting. Akkurat som når du puster.

Men dette skjer jo over en stund da, og ikke over natta liksom.

 

Ultimate testen:

 

Hvorfor er det streker/tall nederst på Flaskene?

Jeg vet svaret. Men nå tester jeg deg.

 

Idiotisk test... Svaret er så åpentlyst.

Endret av Lord Grÿllwotth
Lenke til kommentar

Det er fra produksjonen etter støpingen av flaska, og den forteller hvor flaska kommer fra.

 

 

Den dobbelt-ultra-ultimate testen:

 

Kan du si meg hvorfor det er forskjellig holdbarhetsdato på de forskjellige flaskestørrelsene når produktet og inneholdet (uavhengig mengde) er nøyaktig det samme?

 

0,5 liters flasker (plast) har holdbarhet på 6 mnd

1,5 liters flasker (plast) har holdbarhet på 9 mnd (tror jeg det er, husker ikke helt)

0,35 liter flasker (glass) har holdbarhet på 11 mnd

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Vel Lord Grÿllwotth, regner med at det er meg du sikter til ;)

 

For det første er det ikke karbondioksid inni brusen, men karbonsyre. Karbonsyra har den kjemiske formelen H2CO3, hvorav O er oksygenatomer og det er 3 i antallet av dem.

 

For å unngå mer flisespikkeri, hvis du leser den første posten min og utover så er det ikke jeg som først introduserer oksygen, men for å gjøre sammenligningen bedre med hvordan vi mennesker puster valgte jeg å fortsette å bruke det når det først var kommet på banen. Jeg hentyder kun at flaskene "puster", at det over tid skjer en viss forringelse av innholdet, noe som tilsier at flaskene ikke er dønn tette. (og da tenker jeg ikke på tuten der man heller- eller drikker fra ;) )

 

 

Men det er fortsatt ingen som har svart på spørsmålet mitt:

Kan noen da fortelle meg hvorfor det er forskjellig holdbarhetsdato på de forskjellige flaskestørrelsene når produktet og inneholdet (uavhengig mengde) er nøyaktig det samme?

 

0,5 liters flasker (plast) har holdbarhet på 6 mnd

1,5 liters flasker (plast) har holdbarhet på 9-10 mnd

0,35 liter flasker (glass) har holdbarhet på 11 mnd

Endret av Eivind87
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...