Gå til innhold

Forferdelige tall i integreringen!


Anbefalte innlegg

Den beste malen for integrering i samfunnet er giftemønster og bosetningsmønster etter min og veldig mange andres mening. Ser man hverandre som et fellesskap, spesielt; ofte får man høre at de som er født og oppvokst i Norge er "som oss", SSB har bestemt seg for ikke å lenger kalle disse for innvandrerbefolkning. Se så på giftemønsteret til disse "nordmennene". Mellom 1996 og 2004 inngikk 586 kvinner som er født og oppvokst i Norge med pakistansk bakgrunn ekteskap. 8 av disse 586 inngikk ekteskap med en nordmann. Blant de pakistanske mennene var det 475 som inngikk ekteskap og 7 av disse var med en etnisk norsk kvinne. Vi snakker altså om mennesker som er født og oppvokst i Norge, og i praksis ingen gifter seg med norske. Hva slags integrering er dette?

 

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article1195664.ece

Endret av Deblin
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er jo helt naturlig! Jeg ville aldri giftet meg med en pakistansk dame uansett hvor integrert hun var. Jeg har ikke noe imot at de føler det på samme måte. Man må da få gifte seg utifra egne kriterier?

 

Hvorfor er det naturlig? De er jo født og oppvokst her! Det kan like godt være en jente du har kjent i 20 år siden dere var små. La oss si at du var født og oppvokst i Brasil av norske foreldre, du hadde bodd i landet hele livet, ville det da vært helt naturlig for deg å ikke vurdere ekteskap med en brasiliansk kvinne? Begrunn hvorfor du mener det du mener! Jeg ser at du kaller de pakistanske, hva er det du mener skal til for at de blir norske?

Endret av Deblin
Lenke til kommentar

jeg var ikke veldig bevisst når jeg kalte en norsk person med familie fra pakistan for pakistaner. Det jeg mente var enkelt og greit at pakistanere som et folkeslag ser annerledes ut enn oss. En norsk kvinne av pakistansk opphav har ikke de trekkene jeg foretrekker og hun er ikke slik jeg vil at min kjæreste og fremtidige kone skal være. Fra naturen av er vi slik at vi holder oss med de som er lik oss. Jeg har en kjæreste som er lik meg. Denne "likheten" kan være så mangt, etnisitet, politisk, religiøs. På samme måte som jeg ikke ville hatt noen kristen kjæreste ville jeg heller ikke hatt en kjæreste av pakistansk opphav. Det er min rett å velge utifra egne kriterier. Tydeligvis har de av pakistansk etnisitet samme oppfatning. Har ikke du?

 

Veldig kort fortalt: Kriteriene for hvem jeg skal gifte meg med er ikke hvor godt dama er integrert i samfunnet. Det er hvordan hun ser ut og hvordan hun er som person.

Lenke til kommentar
jeg var ikke veldig bevisst når jeg kalte en norsk person med familie fra pakistan for pakistaner. Det jeg mente var enkelt og greit at pakistanere som et folkeslag ser annerledes ut enn oss. En norsk kvinne av pakistansk opphav har ikke de trekkene jeg foretrekker og hun er ikke slik jeg vil at min kjæreste og fremtidige kone skal være. Fra naturen av er vi slik at vi holder oss med de som er lik oss. Jeg har en kjæreste som er lik meg. Denne "likheten" kan være så mangt, etnisitet, politisk, religiøs. På samme måte som jeg ikke ville hatt noen kristen kjæreste ville jeg heller ikke hatt en kjæreste av pakistansk opphav. Det er min rett å velge utifra egne kriterier. Tydeligvis har de av pakistansk etnisitet samme oppfatning. Har ikke du?

 

Veldig kort fortalt: Kriteriene for hvem jeg skal gifte meg med er ikke hvor godt dama er integrert i samfunnet. Det er hvordan hun ser ut og hvordan hun er som person.

 

Så dette går på ren skjønnhet for deg altså? Du kunne aldri gifte deg med en pakistansk dame fordi du mener alle er stygge? Du sa jo at det var irrelevant for deg hvor godt integrert hun var, altså irrelevant om hun har avslappet forhold til religion eller ikke? Ingen har sagt at det ikke er din rett, men det sier mye om hva slags fellesskap det er. Det er et kunstig fellesskap som er sterkt segregert langs etniske skillelinjer, selv blant andregenerasjon, et sterkt "oss og dem", og "like barn leker best"-tankegang, parallellsamfunnet forsterker seg fra generasjon til generasjon.

Endret av Deblin
Lenke til kommentar
Så dette går på ren skjønnhet for deg altså? Du kunne aldri gifte deg med en pakistansk dame fordi du mener alle er stygge? Du sa jo at det var irrelevant for deg hvor godt integrert hun var, altså irrelevant om hun har avslappet forhold til religion eller ikke? Ingen har sagt at det ikke er din rett, men det sier mye om hva slags fellesskap det er. Det er et kunstig fellesskap som er sterkt segregert langs etniske skillelinjer, selv blant andregenerasjon, et sterkt "oss og dem", og "like barn leker best"-tankegang, parallellsamfunnet forsterker seg fra generasjon til generasjon.

Slik kan det sies. Samtidig må vi tenke på to forskjeller her. Kriterier for venner er annerledes enn for den man skal gifte seg med. Man kan ha venner av alle etnisiteter og allikevel velge å kun gifte seg med en av samme folkeslag.

 

Et krav til min fremtidig gifteemne er at hun er europeisk. Jeg har ingenting imot at pakistanere har samme krav som meg. Å blande folkeslag fører til et kunstig samfunn, rett og slett fordi det ikke er naturlig. Hvis du vil se hvordan Norge er under naturlige omstendigheter kan du gå noen tusen år tilbake og se hvor mange pakistanere, somaliere eller thailendere det var her da. Det var naturlige omstendigheter. Det har vi ikke idag. Det er en naturlov at vi som mennesker er flokkdyr og holder oss til de som er like oss. En Sebra som faller i gjørme kan bli utstøtt av flokken fordi de ikke kjenner den igjen. Det er slik vi har utviklet oss, og det skal mye ressurser til å bryte den naturlige barrieren.

Lenke til kommentar

Det er ikke rart i. Mennesker liker vel som oftest personer med samme etnisitet som de. Skal dog nevnes at jeg ikke har noe i mot halv-asiatere, men det er en annen diskusjon. Integrering vil jeg si kan måles i at innvandrere holder seg på samme målestokk som 'oss' i utdanning, kriminalitet og arbeidsliv.

Endret av thrice
Lenke til kommentar
Integrering vil jeg si kan måles i at innvandrere holder seg på samme målestokk som 'oss' i utdanning, kriminalitet og arbeidsliv.

 

Agreed. Et moderne, fritt samfunn bryr seg ikke om hva folk driver med sålenge de respekterer loven og ikke undertrykker andre.

 

 

Edit: Språkvask

Endret av jpsalvesen
Lenke til kommentar
Integrering vil jeg si kan måles i at innvandrere holder seg på samme målestokk som 'oss' i utdanning, kriminalitet og arbeidsliv.

 

Agreed. Et moderne, fritt samfunn bryr seg ikke om hva folk driver med sålenge de holder respekterer loven og ikke undertrykker andre.

 

Når folk bosetter seg i egne områder langs etniske skillelinjer, og kun gifter seg innen egen rase og etnisitet så er det rett og slett kunstig å snakke om noe fellesskap og forsøke å late som det ikke er noe "oss" og "dem". Da vil det alltid være et "oss" og "dem". Vi snakker her om de som er født og oppvokst i Norge. F.eks. at en norsk jente på barneskolen i innvandrertette områder inviterer til bursdagsselskap og ingen kommer fordi foreldrene hos dem ser på jenta som norsk og dermed hore som barna ikke kan være sammen med. Det er ikke kriminelt, men det vitner om en del grunnleggende holdninger som skaper sterke skiller mellom gruppene. Et land er ikke bare et territorie, med flere "stater i staten", det må også være noe mer som binder folkene sammen, noe felles. Slik segregering og parallellsamfunn fører til konflikt før eller senere.

 

Man skal jo heller ikke stikke under en stol at mange av disse ekteskapene er tvangsekteskap med fettere og kusiner som skal få opphold i Norge. Jeg spurte over; tror du at det ville føltes naturlig for deg, dersom du var født og oppvokst i Brasil, av norske foreldre, og hadde bodd der hele livet, å nekte å gifte seg brasiliansk, men hente ektefelle i Norge?

 

At 99% av en folkegruppe som er født og oppvokst her og som står for 0,5% av Norges befolkning, gifter seg innad i egen gruppe er jeg overrasket over at ingen av dere finner merkelig. F.eks. vil jeg tro at ingen adopterte gifter seg innad i sin egen etniske gruppe, men at 99,9% gifter seg norsk, eller har omtrent samme giftemønster som etnisk norske ihvertfall, så etnisitetargumentet holder ikke mål spør du meg.

Endret av Deblin
Lenke til kommentar
Jeg spurte over; tror du at det ville føltes naturlig for deg, dersom du var født og oppvokst i Brasil, av norske foreldre, og hadde bodd der hele livet, å nekte å gifte seg brasiliansk, men hente ektefelle i Norge?

Å blande ulike folkegrupper sammen i et samfunn fører alltid til konflikt. At pakistanere driver med tvangsekteskap er en styggedom som får stå på deres regning. At nordmenn ikke vil gifte seg med pakistanere skal ikke stå på noens regning, det er et fritt valg.

 

Jeg tror det er naturlig for meg å gifte meg med en av mitt eget folk uansett hvor jeg vokser opp. Tvangsekteskap ville føles naturlig innenfor visse kulturer, og om jeg var en del av denne kulturen kunne det føles naturlig for meg.

 

Jeg er ikke en del av en kultur som praktiserer tvangsekteskap, og i min situasjon nå føles det ikke naturlig. Men tvangsekteskap føler jeg blir feil fokus på debatten. Selvsagt er tvangsekteskap en krenkelse av individets rett til å velge make etter eget ønske. Derimot påstår jeg at det er naturlig for mennesker av alle folkeslag å gifte seg med en av samme etnisitet.

Lenke til kommentar
Jeg spurte over; tror du at det ville føltes naturlig for deg, dersom du var født og oppvokst i Brasil, av norske foreldre, og hadde bodd der hele livet, å nekte å gifte seg brasiliansk, men hente ektefelle i Norge?

Å blande ulike folkegrupper sammen i et samfunn fører alltid til konflikt. At pakistanere driver med tvangsekteskap er en styggedom som får stå på deres regning. At nordmenn ikke vil gifte seg med pakistanere skal ikke stå på noens regning, det er et fritt valg.

 

Jeg tror det er naturlig for meg å gifte meg med en av mitt eget folk uansett hvor jeg vokser opp. Tvangsekteskap ville føles naturlig innenfor visse kulturer, og om jeg var en del av denne kulturen kunne det føles naturlig for meg.

 

Jeg er ikke en del av en kultur som praktiserer tvangsekteskap, og i min situasjon nå føles det ikke naturlig. Men tvangsekteskap føler jeg blir feil fokus på debatten. Selvsagt er tvangsekteskap en krenkelse av individets rett til å velge make etter eget ønske. Derimot påstår jeg at det er naturlig for mennesker av alle folkeslag å gifte seg med en av samme etnisitet.

 

Hva er "ditt eget folk" egentlig? Påstår du virkelig med hånda på hjertet at dersom du hadde vokst opp i Brasil, kanskje ikke snakket norsk engang (mange pakistanere som snakker dårlig foreldrenes språk), så hadde du forsøkt å hente norsk kone fordi du ikke kunne gifte deg med noen brasilianere som du er omringet av i Brasil pga det er blanding av folkegrupper? Og hva er dette begrepet "halv-asiater"? En som er halvt norsk og halvt øst-asiatisk? Isåfall så har man jo endel av dem i Norge, tror du disse mener det er naturlig å gifte seg med en annen "halv-asiatisk"? Det er vel sikkert like mange av dem som pakistanere, men giftemønsteret der er vel heller noe slikt som 99% norsk ektefelle og 1% annen "halv-asiatisk". Du kan ihvertfall ikke mene at denne utviklingen man ser hos grupper som pakistanere er naturlig

Lenke til kommentar

Det jeg mente var at om jeg vokste opp i Brasil uten noen kunnskaper om Norge ville jeg fortsatt hatt mine naturlige innstinkter som gjør at jeg foretrekker en seksuell partner som er lik meg. Jeg ville ikke ha "hentet" et nordisk kvinnfolk, det er kulturen som gjør slikt. Jeg ville heller ikke brydd meg om nasjonaliteten til dama. Det er ikke det jeg sier. Jeg snakker om etnisiteten, ikke nasjonalitet. Og jeg tror det er naturlig for de aller fleste mennesker å foretrekke en partner av samme etnisitet som seg selv. Situasjonen til pakistanere i Norge er naturlig på den måten at de gifter seg med noen av samme folk. At de tvangsgiftes med fettere og kusiner fra pakistan er derimot politisk og kulturelt. Det er ikke noe naturlig innstinkt som sier at du skal få partneren din flydd til deg fra en annen verdensdel. Er du med på tanken?

Endret av Abigor
Lenke til kommentar
Det jeg mente var at om jeg vokste opp i Brasil uten noen kunnskaper om Norge ville jeg fortsatt hatt mine naturlige innstinkter som gjør at jeg foretrekker en seksuell partner som er lik meg. Jeg ville ikke ha "hentet" et nordisk kvinnfolk, det er kulturen som gjør slikt. Jeg ville heller ikke brydd meg om nasjonaliteten til dama. Det er ikke det jeg sier. Jeg snakker om etnisiteten, ikke nasjonalitet. Og jeg tror det er naturlig for de aller fleste mennesker å foretrekke en partner av samme etnisitet som seg selv. Situasjonen til pakistanere i Norge er naturlig på den måten at de gifter seg med noen av samme folk. At de tvangsgiftes med fettere og kusiner fra pakistan er derimot politisk og kulturelt. Det er ikke noe naturlig innstinkt som sier at du skal få partneren din flydd til deg fra en annen verdensdel. Er du med på tanken?

 

Så hva hadde du gjort hvis du vokste opp i Brasil? Tankegangen om at dama skal se lik ut som deg er noe som er instinktivt er jeg ikke med på er logisk. Har du store utstående ører så er det postivt om dama også har det? Er du høy så hadde du foretrukket høy dame? Har du sterk skjeggvekst så foretrekker du noe likt hos dama? Er du kraftig bygd så foretrekker du noe som er likt deg hos dama? En liten dame foretrekker en liten mann? Hvis du er blond så liker du blonde, mens hvis du mørk så foretrekker du mørk dame, er du rødhåret så foretrekker du rødhårete? Nei, det er ikke slik det fungerer mener nå jeg. At du bare kan være sammen med noen som er europeisk i alle ledd, at alle andre er stygge, det tror jeg ikke du mener når du får tenkt deg om, det blir nærmest en homofil påstand.

Lenke til kommentar

Deblin,

Hvorfor er det så vanskelig for deg å fatte at mange blir tiltrukket av mennesker med samme hudfarge som de selv? Det finnes ikke negativt for min del. Og hva i alle dager har homofili med dette å gjøre? Folk har forskjellige preferanser og jeg fatter ikke hvorfor du bruker tiden din på å si at de "tar feil".

Lenke til kommentar
Er med på at folk generelt sett velger en partner av samme etnisitet, kunne ikke tenkt meg noe annet enn ei dame fra et vestlig land. Er det galt å ha preferanser?

 

Selvsagt kan du ha preferanser, men å si at alle andre er stygge?

 

Kunne du ikke tenkt deg å ha Ana Ivanovic som partner, eller den lekreste dama fra Colombia? Eller dronninga av Jordan? Eller denne dama fra Iran, hun er for stygg?

 

 

1150628131e3238ehdh8qi0.jpg

Lenke til kommentar
Deblin,

Hvorfor er det så vanskelig for deg å fatte at mange blir tiltrukket av mennesker med samme hudfarge som de selv? Det finnes ikke negativt for min del. Og hva i alle dager har homofili med dette å gjøre? Folk har forskjellige preferanser og jeg fatter ikke hvorfor du bruker tiden din på å si at de "tar feil".

 

Poenget var jo at man mente alle andre som ikke var helt europeiske var stygge, det er en latterlig påstand, ja, på mange måter en slags homofil påstand.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...