Gå til innhold

Nytt canon objektiv


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Nå har det seg slik at jeg kun har standard objektivet til Canon EOS 450D.

Og jeg lurte på om noen hadde noen tips til et objektiv jeg kunne oppgradert til. Jeg tar mest landskap og portrett bilder. Prøv å komme med objektiver i flere prisklasser. Takk!:)

Jeg trodde 450D hadde en bra normalzoom, med is kanskje også? Så den går da vel bra til landskap?

Når det gjelder portrett, har jeg selv kjøpt Canon macro 60mm som er en god macro og samtidig flott til portretter.

RandiA

Lenke til kommentar

FotoVideo har tilbud på Sigma 10-20mm, altså det billigste du kan få et vidvinkelobjektiv for. Det er spennende til å ta bilder av landskap med, men gjør ingenting for portretter. Nedtur: Sigma har so-so kvalitetskontroll. Sjansen for å få et mandagsobjektiv er til stede. 2750kr

 

Det fins mange råbra portrettobjektiv man kan kjøpe til Canon. Et av dem er Canon 85mm f/1.8 som er et skarpt og lyssterkt objektiv. Senest for en uke siden hørte jeg en venn si "Fy faen, så skarpt!" da han prøvde det. Likevel tror jeg at å hoppe rett på et fast portrettobjektiv til den prisen ikke er det som gir mest for pengene i starten. 3500kr

 

Et mye billigere alternativ for portrettfotografering er Canon 50mm f/1.8 som ble linket til tidligere av erlingba. Et meget godt objektiv om man tenker på prislappen. 800kr

Endret av pederk
Lenke til kommentar
Bokeh: -å være ute av fokus

 

Her er et eksempel (Nikkor 85/1.4 vs Nikkor 85/1.8):

http://www.utopia-photography.ch/lenses/85mm/test03.html

 

Kan ellers anbefale å søke i Wikipedia fremfor å spørre andre, det er langt raskere og mer utfyllende:

http://en.wikipedia.org/wiki/Bokeh

 

Mere morro for oss her med spørsmål,i stede for å google :) vi blir aktive av det,også andre kan ha utbytte av svaret.

 

aboo

Er du ute etter et spesifikt brennvidde "fastobjektiv" eller et bedre zoomobjektiv ?

Endret av Nautica
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Bokeh: -å være ute av fokus

 

Her er et eksempel (Nikkor 85/1.4 vs Nikkor 85/1.8):

http://www.utopia-photography.ch/lenses/85mm/test03.html

 

Kan ellers anbefale å søke i Wikipedia fremfor å spørre andre, det er langt raskere og mer utfyllende:

http://en.wikipedia.org/wiki/Bokeh

 

Mere morro for oss her med spørsmål,i stede for å google :) vi blir aktive av det,også andre kan ha utbytte av svaret.

 

aboo

Er du ute etter et spesifikt brennvidde "fastobjektiv" eller et bedre zoomobjektiv ?

 

Er nok ute etter et zoom objektiv, men hvis skarpheten i forhold til pris er bra på noen fast objektiver, kan jeg være villig å gå for det, men jeg leter hovedsaklig etter et allrounder objektiv :)

Lenke til kommentar
Er nok ute etter et zoom objektiv, men hvis skarpheten i forhold til pris er bra på noen fast objektiver, kan jeg være villig å gå for det, men jeg leter hovedsaklig etter et allrounder objektiv :)

 

Alle fastobjektiver er skarpe det er det som er meningen med dem,da dem ikke inngår noen komprimisser angående brennvidder.

 

Har selv et 50mm fra Canon,du får dem fra 800.-og oppover,er et greit begynnerobjektiv for og leke seg med blur,dybde og fast brennvidde.Er vel i grunn mitt imellom det som normalt blir anbefalt av fast objektiver,men synes prisen forsvarer kjøpet for dette "leketøyet".

 

Du kan også se på sigma sitt vidvinkelobjektiv 10-20 går for og være bra i forhold til prisen.

Tamron 17-50? 2.8 er også sterkt anbefalt som bytteobjektiv for medfølgende kidobjektiv.

Vil du ha noe mer brennvidde/zoom er Canon 55-250IS er ofte anbefalt da i forholdet kvalitet/pris.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Portrett: Canon EF 50mm f/1.8 II

Landskap: Tamron SP AF 10-24MM F/3.5-4.5 DI II LD ASPHERICAL (IF) for Canon

Allround: Tamron SP AF 17-50mm F2.8 XR Di-II LD Aspherical (IF) for Canon

 

Portrettobjektivet er så billig at det ville jeg kjøpt i tillegg uansett. Landskapsobjektivet kan brukes mer fleksibelt pga zoom. Kan gjerne stå på kameraet i utgangspunktet når du drar på tur. Jeg vil likevel ikke kalle det allround siden det er litt for lite tele. Et allroundobjektiv bør i dekke litt lengre tele. Derfor anbefaler jeg 17-50mm for allround. Det har stor blender over hele området.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...