Gå til innhold

18-55 til Canon EOS 400D


Anbefalte innlegg

Innlegg #30 (side 2):

 

Anngående UV filter på kamera. Er det mange her som bruker det?

Og hva skal det være godt mot?

Reduserer det kvaliteten på bildene?

 

Hvordan festes det? På linsen forran, eller på linsen bak mellom kameraet (eller på kameraet, mellom linsen?)?

 

Jeg har planer å kjøpe meg et Canon EOS 400D kamera (mitt første speilrefleks), og med en slik pakkepris det er, er det med et 18-55 objektiv i prisen. Jeg har ikke spesielt peiling i objektiv og slike ting, da dette er noe nytt for meg. Er dette et brukbart og bra objektiv? Jeg har ikke fotografering som yrke, om det har noe å si.

 

Ser at folk snakker om "IS" istedenfor vanlig, og hører dette er en del dyrere enn "vanlige" objektiv. Har det noen stor effekt å ha vanlig istedenfor IS? Er det noen poeng for meg å kjøpe IS i tillegg, istedenfor å bruke det "vanlige" 18-55 objektivet som jeg får med kamerahuset i pakkeprisen?

 

Forresten: Hva menes med 18-55? Hva menes med det nummeret?

Gjerne forklar hva "IS" og "vanlig" betyr òg.

 

PS: Trenger svar i kveld.

 

Tusen takk for svar.

Endret av Requi
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 II mot Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS.

 

18-55 henviser på brennvidde. Normalbrennvidde på Canon 400D er ca.30mm, slik at disse objektivene gir deg både vidvinkel og litt tele. IS varianten er nyere og er bedre konstruert optisk sett. IS henviser på bildestabilisering, som motvirker uskarphet fra dine bevegelser når du skyter håndholdt; veldig kjekt å ha.

 

Prismessig sett er det helt klart verdt å gå for IS varianten - du finner den også som customkit med 400D, eller bare kjøp hus og objektiv separat.

 

for tester se http://photozone.de med flere. :)

Lenke til kommentar

Sjekk også bruktmarkedet på "foto.no" og "finn.no", der flommer det over av 0-3 år "gamle", brukte speilreflekskameraer. Søk: "Canon EOS 400D". Søk også etter god optikk.

Garanti får du med, sålenge det er mindre enn 2 år siden kameraet ble kjøpt i Norge.

 

Jeg ville gått for et bedre objektiv enn kit-objektivet (med eller uten IS), ettersom det er mer avgjørende for bildekvaliteten enn kamerahuset. -Kjøp kvalitetsoptikk, da får du pengene igjen når du en gang selger.

Jeg mener at Tamron 17-50/2.8 er en (av flere) rimelig og god erstatning for kit-objektivet. Ny ca.3000,-, brukt ca.2500,-.

 

Tallet "2.8" er kort for F=1/2.8, og viser til største lysåpning (blenderåpning) på objektivet. Et objektiv med største blender på f.eks. 1/1.4 slipper gjennom MYE mer lys enn et objektiv med største blender på f.eks. 1/5.6. Et objektiv med god lysstyrke er avgjørende for flere ting, men generelt kan man si at jo større blenderåpning (lavt tall under brøkstreken), jo bedre (og dyrere) er objektivet.

 

Sjekk gjerne denne siden om objektivanbefalinger for Canonkameraer:

http://www.the-digital-picture.com/Canon-L...rpose-Lens.aspx

Og denne:

http://www.photozone.de/canon-eos

 

Canon 400d er et godt kamera. -Det tar gode bilder.

Her kan du se bilder tatt med Canon EOS 400D ("rebel xti" er det amerikanske navnet til "400D"):

http://www.flickr.com/cameras/canon/eos_digital_rebel_xti/

Lenke til kommentar
Hei

 

Hvis du kan kjøpe nytt 400D kit,det uten IS for 3200.-

Vil prisen forsvare kjøpet med det gamle objektivet ?

 

Edit:Eventuelt senere oppgradere til et bedre objektiv.

JA! -Det er en god start. -Og et godt tilbud. -Slå til!

 

Kitobjektivet er langt fra ubrukelig.

 

Jeg har mitt som reserveobjektiv (det har nesten ingen penge-verdi).

Og før eller senere kommer du til å selge kameraet igjen, da er det greit å selge med objektiv.

Lenke til kommentar

Nauticia: Selvfølgelig! :) Tusen takk :fun:

 

Trenger litt hjelp. 1st. gangs lading. Hvor lenge skal batteriet (inne i/ute av kameraet?) lade 1st. gangen, og hvor lenge skal batteriet lades hver gang etter det?

__________________________________________________

 

Kjøpte med et 2Gig minnekort og et "Digitalt UV-filter" som de anbefalte meg. Er det nødvendig med UV-filter, liksom, hva gjør det?

Endret av Requi
Lenke til kommentar
Nauticia: Selvfølgelig! :) Tusen takk :fun:

 

Trenger litt hjelp. 1st. gangs lading. Hvor lenge skal batteriet (inne i/ute av kameraet?) lade 1st. gangen, og hvor lenge skal batteriet lades hver gang etter det?

__________________________________________________

 

Kjøpte med et 2Gig minnekort og et "Digitalt UV-filter" som de anbefalte meg. Er det nødvendig med UV-filter, liksom, hva gjør det?

Lading foregår i laderen som fulgte med (ute av kameraet).

Lading: Rødt ladelys = Lading pågår. Grønt ladelys = ferdig ladet.

(Jeg ville overladet 1. gang, men vet ikke om det er av betydning.)

 

UV-filter: beskytter objektivet mot riper(?), og evt. fukt (?). Helt unødvendig på et slikt billig objektiv. Hør om du kan levere det tilbake eller bytte det i enda et minnekort. EDIT: Evt. ekstra batteri. Batterikapasiteten på 400D er heller middelmådig.

 

(2Gb minnekort gir plass til ca. 500 bilder i fineste kvalitet (ikke RAW).)

 

Gratulerer med fint kamera!

Endret av Ronny1
Lenke til kommentar
Lading foregår i laderen som fulgte med (ute av kameraet).

Lading: Rødt ladelys = Lading pågår. Grønt ladelys = ferdig ladet.

(Jeg ville overladet 1. gang, men vet ikke om det er av betydning.)

 

UV-filter: beskytter objektivet mot riper(?), og evt. fukt (?). Helt unødvendig på et slikt billig objektiv. Hør om du kan levere det tilbake eller bytte det i enda et minnekort. EDIT: Evt. ekstra batteri. Batterikapasiteten på 400D er heller middelmådig.

I manualen står det at det tar ca. 90 minutter å gjenopplade et fullstendig flatt batteri helt, men står ingenting om førstegangs-lading. Er jo slik på andre ting at man skal lade 1 dag/timer eller noe første gangen? (:ohmy:) Jeg vet ikke hvordan det er på dette batteriet, derfor jeg vil hente inn litt kunnskap fra folk som kan.

 

Det står også at man skal ta batteriet ut av kamera når det ikke brukes, det er jo forsåvidt greit. Hvor lenge varer et full-ladet batteri til 400D forresten, om man har kameraet på hele tiden?

 

Og; Om jeg tar UV-filteret på linsen, går det ann å ta det av for å bruke det igjen på en annen linse/ta det av og på andre så mange ganger som ønskelig?

Lenke til kommentar

Gratulerer med nytt kamera!

 

Andre ting du trenger er minnekortleser, mikrofiberklut og fotobok.

Magnar Fjørtofts "Digital Fotografi i Praksis" anbefales, og ditt lokale bibliotek har sikkert mye inspirasjon til utlån.

 

UV-filteret skrus i gjengene foran på objektivet og kan tas av og på når du måtte ønske det.

Et uv-filter på digitalkamera er bortkastet, så la det ligge til du skal ut i sandstorm eller lignende.

Lenke til kommentar
I manualen står det at det tar ca. 90 minutter å gjenopplade et fullstendig flatt batteri helt, men står ingenting om førstegangs-lading. Er jo slik på andre ting at man skal lade 1 dag/timer eller noe første gangen? ( :ohmy: ) Jeg vet ikke hvordan det er på dette batteriet, derfor jeg vil hente inn litt kunnskap fra folk som kan.

 

Det står også at man skal ta batteriet ut av kamera når det ikke brukes, det er jo forsåvidt greit. Hvor lenge varer et full-ladet batteri til 400D forresten, om man har kameraet på hele tiden?

 

Føstegangslading var noe man drev med i gamledager med Ni-Cd batterier,

men måten man skulle behandle disse blir stadig brukt selv om det er helt unødvendig.

 

Du kan bruke batteriet og kameraet med en gang, og lade det akkurat når du måtte ønske.

Klattlading er ikke skadelig, men det er anbefalt at du en sjelden gang bruker batteriet til det er helt tomt, for eksempel hver 20. gang du har ladet det.

 

Skal du la kameraet ligge ett år bør du ta ut batteriet, men for kortere perioder kan du bare la det sitte i.

 

Kjøpte et kompaktkamera på Japan Photo for en stund siden, og da jeg skulle ta kameraet ut av esken og sette i batteriet sa selgeren at batteriet skulle lades over natten første gang, og at det kunne ta skade av å bli brukt med en gang.

Ganske merkelig at man ikke har klart å oppdatere selgernes kunnskap.

Lenke til kommentar
I manualen står det at det tar ca. 90 minutter å gjenopplade et fullstendig flatt batteri helt, men står ingenting om førstegangs-lading. Er jo slik på andre ting at man skal lade 1 dag/timer eller noe første gangen? ( :ohmy: ) Jeg vet ikke hvordan det er på dette batteriet, derfor jeg vil hente inn litt kunnskap fra folk som kan.

 

Det står også at man skal ta batteriet ut av kamera når det ikke brukes, det er jo forsåvidt greit. Hvor lenge varer et full-ladet batteri til 400D forresten, om man har kameraet på hele tiden?

 

Føstegangslading var noe man drev med i gamledager med Ni-Cd batterier,

men måten man skulle behandle disse blir stadig brukt selv om det er helt unødvendig.

 

Du kan bruke batteriet og kameraet med en gang, og lade det akkurat når du måtte ønske.

Klattlading er ikke skadelig, men det er anbefalt at du en sjelden gang bruker batteriet til det er helt tomt, for eksempel hver 20. gang du har ladet det.

 

Skal du la kameraet ligge ett år bør du ta ut batteriet, men for kortere perioder kan du bare la det sitte i.

 

Kjøpte et kompaktkamera på Japan Photo for en stund siden, og da jeg skulle ta kameraet ut av esken og sette i batteriet sa selgeren at batteriet skulle lades over natten første gang, og at det kunne ta skade av å bli brukt med en gang.

Ganske merkelig at man ikke har klart å oppdatere selgernes kunnskap.

 

Helt riktig det du her skriver,den ladingsprosedyren er noe som henger igjen fra gamle batterier,en trenger heller ikke fjærne batteriet når det ikke er i bruk (selvsagt,skal kameraet ikke brukes på et år er det greit å ta det ut) en trenger heller ikke lade batteriet fullt opp før en bruker det,en kan også sette det i laderen og lade det helt opp selv om en ikke har tømt dette først .

 

 

En ting som kan være lurt er å kjøpe seg et ekstra batteri å ha med når en er ute på tur,alltid surt å bli fri for strøm .

 

 

 

UV-filteret ser ut som et linselokk-lignende ting. Går det ann å ta det av/på etter eget valg som jeg skrev i posten over?

 

Jepp,du kan ta det av/på når du måtte ønske det.

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar
Lading foregår i laderen som fulgte med (ute av kameraet).

Lading: Rødt ladelys = Lading pågår. Grønt ladelys = ferdig ladet.

(Jeg ville overladet 1. gang, men vet ikke om det er av betydning.)

 

UV-filter: beskytter objektivet mot riper(?), og evt. fukt (?). Helt unødvendig på et slikt billig objektiv. Hør om du kan levere det tilbake eller bytte det i enda et minnekort. EDIT: Evt. ekstra batteri. Batterikapasiteten på 400D er heller middelmådig.

I manualen står det at det tar ca. 90 minutter å gjenopplade et fullstendig flatt batteri helt, men står ingenting om førstegangs-lading. Er jo slik på andre ting at man skal lade 1 dag/timer eller noe første gangen? (:ohmy:) Jeg vet ikke hvordan det er på dette batteriet, derfor jeg vil hente inn litt kunnskap fra folk som kan.

 

Det står også at man skal ta batteriet ut av kamera når det ikke brukes, det er jo forsåvidt greit. Hvor lenge varer et full-ladet batteri til 400D forresten, om man har kameraet på hele tiden?

 

Og; Om jeg tar UV-filteret på linsen, går det ann å ta det av for å bruke det igjen på en annen linse/ta det av og på andre så mange ganger som ønskelig?

Her er noen tester av kameraet ditt:

http://www.akam.no/artikler/10mp_speilrefl..._ti_tusen/32877

http://www.dpreview.com/reviews/canoneos400d/

 

Kameraet slår seg av av seg selv om du glemmer det. Hvor lang tid dette tar kan du selv velge ved å gå inn i menyen. Du kan også velge lysstyrken på skjermen (+av/på), og andre ting som forlenger batteritiden.

Men når batteriet er tomt, er kameraet like brukbart som en murstein... Et fulladet batteri varer trolig kortere enn minnekortet ditt, om du ikke fotograferer i RAW (sorry-jeg har aldri registrert hvor lenge det varer, jeg bare bytter batteri. -Jeg har 4 batterier til min 400D), derfor vil jeg anbefale deg å investere i et ekstra batteri (evt. et batterigrep om kameraet føles for lite for dine hender).

 

Ja, filteret kan du ta av og på som du vil. Filteret kan også brukes på et annet objektiv som har samme diameter.

Men du trenger det ikke. -Du har langt mer nytte av ekstra batteri og minnekort (tror ikke du trenger et så raskt og dyrt minnekort som det du har kjøpt, med mindre du alltid fotograferer i "maskingevær-modus").

 

Nå er trolig batteriet ditt fulladet: gå ut, fotografer og lek deg. :thumbup:

 

Støtter forslaget om en minnekortleser, den vil korte ned innlastingstiden til PC'n til 1/10 eller så.

-Og en tur til biblioteket for å låne fotobøker. Det er noen lærerike sider på nettet også:

http://www.fotostart.dk/index.php?p=200

http://www.fotopia.no/fullnews.asp?newsid=4428

Lenke til kommentar
En ting som kan være lurt er å kjøpe seg et ekstra batteri å ha med når en er ute på tur,alltid surt å bli fri for strøm .

Hvor lang tid varer batteriet på et 400D da? :ohmy:

 

Enn hva er prisen på ekstrabatterier/ekstrabatteri? :)

Orginalt Canonbatteri NB-2LH, 720Ah, ca. 500,-kr. Uorginalt ca. 150,-kr.

Søk: "Canon batteri NB-2LH 720Ah" på f.eks. kelkoo, foto.no eller finn.no.

-Jeg vet ingenting om hvor godt uorginale batterier fungerer, så jeg kan ikke anbefale dem.

 

Kom deg ut nå, mens det er fotolys, og prøv kameraet ditt. -Og finn ut selv hvor lenge batteriet varer. :)

Lenke til kommentar

Da har jeg fått tatt litt bilder både ute og inne. Bruker "Auto" mode for det meste pga jeg ikke kan så mye om bruken av alle de andre hundre funksjonene :p Fått prøvd ut manuell fokus på objektivet litt og, ved å skru AF til MF. Ellers når jeg skal ta bilder inne, popper flashen opp ofte. Er den eneste måten å unngå å bruke flash, på å skru på "Flash OFF" ved å velge den moden på scroll-hjulet? Når jeg tar bilder av ting inne med lite dagslys, sliter jeg litt med å få "skarpe" bilder. Blir litt blurry.

 

Setter pris på linker til nettsider etc, slik at jeg kan lære meg dette kameraet og ta gode bilder generelt ved å lære meg de forskjellige funksjonene :)

 

Hittil så syns jeg at dette er et kjempekamera! Elsker det :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...