Gå til innhold

18-55 til Canon EOS 400D


Anbefalte innlegg

Du finner et fotokompendium her:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=490679

Og en lommeguide her:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=867287

 

Ellers er brukermanualen og biblioteket + tidligere nevnte linker steder å begynne.

Skaff deg en god fotobok. F.eks.: John Hedgecoe: "Fotografering". -Finnes på biblioteket.

 

PS: Blitzen spretter ikke opp i kreative-mode (til venstre for "auto"), medmindre du ber om det (knapp til venstre for blitz).

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Da har jeg fått tatt litt bilder både ute og inne. Bruker "Auto" mode for det meste pga jeg ikke kan så mye om bruken av alle de andre hundre funksjonene :p Fått prøvd ut manuell fokus på objektivet litt og, ved å skru AF til MF. Ellers når jeg skal ta bilder inne, popper flashen opp ofte. Er den eneste måten å unngå å bruke flash, på å skru på "Flash OFF" ved å velge den moden på scroll-hjulet? Når jeg tar bilder av ting inne med lite dagslys, sliter jeg litt med å få "skarpe" bilder. Blir litt blurry.

 

Setter pris på linker til nettsider etc, slik at jeg kan lære meg dette kameraet og ta gode bilder generelt ved å lære meg de forskjellige funksjonene :)

 

Hittil så syns jeg at dette er et kjempekamera! Elsker det :p

 

Det at det fokuserer dårlig i mørkere omgivelser er at det er for mørkt for objektivet til å klare jobben,i møkere omgivelser i stilling auto så får du noen raske flash når du trykker utløseren halveis ned det er for og hjelpe objektivet og fokusere,det er lettere hvis du setter objektivet i 18mm for da har du større blender"mindre tall"4.5-5.6.

 

Du kan sette kamera i posisjon P i den posisjon fungerer det akkurat som i auto.Men da popper ikke blitsen opp,du må bruke den lille knappen foran på kameraet for og aktivisere blitsen,ser ut som et lyn.

 

I tillegg så kan du forandre ISO foreksempel til iso400 innendørs i svakt lys.Du kan også trykke ned utløserknappen halveis ned til du hører objektivet begynner og fokuserer,det lille rattet ved siden av kan du da bruke til og forandre lukkertid og blender.så du kan ta bilder i forskjellige situasjoner,er bare og prøve alle tenkelige situasjoner,bruk alltid IS når du tar bilder inne det gir deg mulighet til og ta bilder i litt mørkere omgivelser.

 

Når du ikke hører et pip/lyd fra kameraet,så godtar ikke kamera det du prøver på.Hold kamera ca 5 cm fra noe som er opplyst da klarer ikke kamera å fokusere ingen pip,flytt kamera lengere unna hvis det klarer og fokusere hører du et pip.

 

En annen ting du kan gjøre er og sette kamera i mitterste fokuspunkt,når du tar bilder i auto ser du opptil 9 røde firkanter i søkeren,de gir deg informasjon om hvor du får fokus.I posisjon P kan du trykke på den knappen bak opp til høyre som ser ut som et rallyflagg/forstørrelseglass m/minustegn,etter at du har trykket den inn kan du vri på hjulet ved siden av utløserknappen du vil da i søkeren se at du kan forandre hvor de røde firkantene er vri til du får kun en rød firkant i mitten.Hvorfor skal du gjøre det ? det gir deg mer kontroll over hvor du vil ha fokus,når du har et motiv du vil ta bilde av sikt på det du vil ha i fokus trykk utløserknappen halveis ned til du hører et pip "fokusert" så kan du flytte kamera fortsatt med utløserknappen halveis nede til du har komponert bildet slik du vil da kan du trykke utløserknappen helt ned.med dette så kan du legge fokus en annen plass i bildet og ikke i mitten.

 

Du har veldig mye og sette deg inn i,men du vil forstå mer etter hvert bare ikke gi opp :)

 

Ikke begynn med og lese bøker ennå,det kan gjør deg bare mer forvirra.Lær heller først med å studere manualen grundig for og forstå kamera ditt og ta mange bilder,etter hvert så melder det å lære mer seg da kan gode fotobøker være nyttige.

 

En annen ting du kan gjøre er og se på bilder og prøve å etterlingne dem,mange av bildene her på BK står det om hvilken innstillinger som er brukt,kopier innstillingene og prøv og ta tilnærmelsesvis like bilder.

 

Denne tråden er dedikert 400D

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=867287

 

Her er fotokompendiumet også grei,men litt mer og sette seg inn i for en nybegynner.

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=490679

 

Det er en annen tråd som omhandler lukkerhastighet/blender med mange fine informative bilder,men jeg finner den ikke :blush: sikker noen andre som kan linke til den her "ikke fotokompendiumet"

 

Bare send meg en PM hvis det er spesifikte ting du lurer på.

 

Edit:i stillig auto så er kamera sjefen det eneste det tillater deg er å trykke ned knappen.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar
En ting som kan være lurt er å kjøpe seg et ekstra batteri å ha med når en er ute på tur,alltid surt å bli fri for strøm .

Hvor lang tid varer batteriet på et 400D da? :ohmy:

 

Enn hva er prisen på ekstrabatterier/ekstrabatteri? :)

Orginalt Canonbatteri NB-2LH, 720Ah, ca. 500,-kr. Uorginalt ca. 150,-kr.

Søk: "Canon batteri NB-2LH 720Ah" på f.eks. kelkoo, foto.no eller finn.no.

-Jeg vet ingenting om hvor godt uorginale batterier fungerer, så jeg kan ikke anbefale dem.

 

Kom deg ut nå, mens det er fotolys, og prøv kameraet ditt. -Og finn ut selv hvor lenge batteriet varer. :)

 

 

I mitt eos 650 har jeg brukt en rekke uorginale batterier gjennom mange år uten et eneste problem,ser ikke noen forskjell på hvor lenge de holder heller så de er ok .

 

 

Ang bøker så vil jeg si, ikke begynn med tungt lesestoff med en masse tekniske ord og utrykk , du blir bare mer forvirret av det.

Men jeg vil annbefale deg Scott Kelby sin bok " Boken om digital fotografering" det finnes to stk av den,begynn med nr 1, du får den på norsk og den er veldig lett å forstå .

 

http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produkt.d...oduktId=2928079

 

 

http://www.japanphoto.no/product/fotoboker...-fotografering/

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar

Hvis du vil ha et par ekstra batterier og ikke vil bruke en formue på orginale er altitec en grei butikk.

 

http://www.altitec.no/product_info.php?products_id=76

 

Hvis du har handlet fra ebay så kan det være lurt og kjøpe batterier + batterigrepp i en pakkeløsning,prisen bli omtrent det samme.Går du for den løsningen send en PM så skal du et par tips.

 

http://cgi.ebay.com/Grip-for-Canon-350D-40...oQQcmdZViewItem

Lenke til kommentar

En ting som kanskje har 1st. prioritet. En liten veske til kameraet. Trenger ikke være en orginal steindyr canon-veske, men noe som beskytter kameraet, gjerne med strop for å ha med på turer etc. En litt avstivet kameraveske som kameraet (med linsen) akkurat får plass i, som jeg kan putte i sekken min eller bære rundt halsen/skuldra etc. Noen ideer? Gidder ikke lage ny tråd angående det, da det blir masse unødvendige ekstratråder.

Endret av Requi
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Anngående UV filter på kamera. Er det mange her som bruker det?

Og hva skal det være godt mot?

Reduserer det kvaliteten på bildene?

 

 

Hvordan festes det? På linsen forran, eller på linsen bak mellom kameraet (eller på kameraet, mellom linsen?)?

 

Angående bruk av UV filter så er nok brukere av dette forum delt i oppfattelsen av nødvendighet for dette.

 

Uv = ultrafiolettestråler noe styggdommer som kommer fra sola,alle digitale kameraer har dette filtret innebygget i sensoren"bildebrikken".Så det eneste nytten man har fra et sådan filter er og beskytte det fremste linseellementet mot skader "noe som også er diskutert ofte her".

 

Men skal du ha et filter som ikke ødelegger bildene noe nedverdig så kommer det på ca.5-600.- her i Norge.

Et beskyttelsefilter som vi heller kaller det må være designet for digitalt,og så tynt som mulig ca 2mm.Du lar det stå på hele tiden,men hvis du får noe sterkt lys "solen" i synsvinkelen til objektivet så kan du få noe som heter flare "refleksjoner" på bildene.

 

Hvis du ser forran på objektivet ditt så ser du noen gjenger,det er der det skal skrues på/fast.Også i forkant av objektivet er det noen tall på ditt sansyneligvis 58mm. det er omkretsen på filtret du eventuelt kjøper.

 

Ville ikke anbefalt et filter for beskyttelse på et kitobjektiv,bildekvaliteten er redusert nok som den er.Ved kjøp av et dyrt objektiv så er det og anbefale i miljøer som kan skade objektivet "støv,salt,småbarn ovs.".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...