Gå til innhold

Max temp på Core2duo 45nm?


Anbefalte innlegg

Har en E8500 som går nå på 4,2ghz med 1,4375v og har en max temp på 96grader under prime95, dette vist med hwmonitor og coretemp... Bios viser 55grader+ idel og det viser coretemp også... Dette med True Extrem med en vifte på 22000omd, i et antec 900kabinnet fullmed vifter.. Hjelper ikke å bytte pasta heler... Hk og kjøler er ikke varmt i det hele tatt, kan holde fingern min på kjøleren uten at det er varmt..

 

Kan også si at jeg kjørte cpu på 4,3ghz og 1,4375v får 5-6 månder siden da viste tempen under 70grader påprime 95...

 

Er det drivere som ikke fungerer lengere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har en E8500 som går nå på 4,2ghz med 1,4375v og har en max temp på 96grader under prime95, dette vist med hwmonitor og coretemp... Bios viser 55grader+ idel og det viser coretemp også... Dette med True Extrem med en vifte på 22000omd, i et antec 900kabinnet fullmed vifter.. Hjelper ikke å bytte pasta heler... Hk og kjøler er ikke varmt i det hele tatt, kan holde fingern min på kjøleren uten at det er varmt..

 

Kan også si at jeg kjørte cpu på 4,3ghz og 1,4375v får 5-6 månder siden da viste tempen under 70grader påprime 95...

 

Er det drivere som ikke fungerer lengere?

 

Her er det nok fryktelig dårlig kontakt mellom kjøler og CPU. Viser RealTemp 93C og TRUE fremdeles er kjølig, ja da har du montert feil....

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Her er det dårlig kontakt/uheldig montering.

 

Ad Realtemp (som har en del for seg):

 

Jeg kan også skrive ett prog som leser av Bios-registre ("temperaturer") og viser ett tall man liker bedre. :)

Lenke til kommentar
Her er det dårlig kontakt/uheldig montering.

 

Ad Realtemp (som har en del for seg):

 

Jeg kan også skrive ett prog som leser av Bios-registre ("temperaturer") og viser ett tall man liker bedre. :)

 

RealTemps siste versjon bruker Intel spesifiserte 100 Tj.@45nm. som nå er offisiell fra Intel selv. Dermed vil det vel ikke være lenge før alle avlesningsprogrammer leser akkurat samme core# tempratur, tror siste CoreTemp bruker 100 Tj.@45nm også, bortsett fra disse som ikke følger med i timen da :thumbup:

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar

få av den maskina fort som fy å sjekk at kjøler er orntlig montert. det der vil ikke holde lenge.

Få tak i noe ocz freeze kjølepasta. så renser du spu og kjøler godt før du har det på.. gjærne med arctic cooling rensemiddel.

Så passer du på at det er orntlig kontakt mellom kjøler og cpu.

Lenke til kommentar

Får ikke rørt på kjøleren nå da jeg har gips på en arm... Feste ordningen er for hanskelig får en hånd...

 

Men pleier ikke hk å bli veldig varm på baksiden??

 

Så lenge ikke pcen skrur seg av før den kommer opp i over 110grader så er ikke de 93 gradene real temp viser nå så farlige... eneste som er skufende er at jeg ikke får den opp på 4,3ghz igjenn på 1,4375v, men det kan vere tempen som er problem et der...

 

Jeg rensker altid cpu når jeg bytterpasta og tar av kjøleren, isopropanol er fint.. Bruker Artic silver jeg, fått best resultat med det...

Endret av OpelPower
Lenke til kommentar
Får ikke rørt på kjøleren nå da jeg har gips på en arm... Feste ordningen er for hanskelig får en hånd...

 

Men pleier ikke hk å bli veldig varm på baksiden??

 

Så lenge ikke pcen skrur seg av før den kommer opp i over 110grader så er ikke de 93 gradene real temp viser nå så farlige... eneste som er skufende er at jeg ikke får den opp på 4,3ghz igjenn på 1,4375v

 

 

Ikke farlig? terskelen for hva cpu er beregna for å tåle under max load er rundt 70 grader. og her må du av med cpu kjøler og montere på nytt! Ønsker du ikke dette så bør du i allefall klokke ned slik at max temp ikke kommer over 70-75c i det minste! Jeg kjører luft kjøler på samme prosessor @ 4,1ghz (1,36v) og har en max temp under prime95 på 58c! idler på 32c ca.

 

Edid: Nei.. hk trenger ikke nødvendig vis bli så varmt på baksiden. avhenger av spacers og hvordan luft gjennomstrømmingen er.

Endret av knutern88
Lenke til kommentar
Får ikke rørt på kjøleren nå da jeg har gips på en arm... Feste ordningen er for hanskelig får en hånd...

 

Men pleier ikke hk å bli veldig varm på baksiden??

 

Så lenge ikke pcen skrur seg av før den kommer opp i over 110grader så er ikke de 93 gradene real temp viser nå så farlige... eneste som er skufende er at jeg ikke får den opp på 4,3ghz igjenn på 1,4375v

 

 

Ikke farlig? terskelen for hva cpu er beregna for å tåle under max load er rundt 70 grader. og her må du av med cpu kjøler og montere på nytt! Ønsker du ikke dette så bør du i allefall klokke ned slik at max temp ikke kommer over 70-75c i det minste! Jeg kjører luft kjøler på samme prosessor @ 4,1ghz (1,36v) og har en max temp under prime95 på 58c! idler på 32c ca.

 

Edid: Nei.. hk trenger ikke nødvendig vis bli så varmt på baksiden. avhenger av spacers og hvordan luft gjennomstrømmingen er.

 

Jeg trodde Tj.max var terskelverdien for når CPUen ble det Intel mener er "for varm". Hvis den ikke er det, hva er det ellers denne verdien sier?

 

Tror ikke det er - på kort sikt - farlig å kjøre på 93 grader, men om du vil ha den CPUen til å vare en stund bør nok OP forsikre seg om at den sitter som den skal. Prøv evt. med stock kjøling, for å se om tempen faktisk går ned, om den gjør det er det noe galt med monteringen av tredjepartskjøleren. Går tempen enda mer opp er det sannsynligvis en særdeles dårlig IHS på den CPUen.

Lenke til kommentar

Stemmer denne RealTemp-greia?

 

Everest Ultimate sier (idle):

 

CPU Temp: 31-32 grader

CPU 1-4: varierer mellom 36-40 grader

 

RealTemp sier (idle):

CPU Temp: (har ingen)

CPU 1-4: varierer mellom 26-30 grader

 

Altså, RealTemp, hvis dette er snakk om samme plass det måles (som jeg jo antar), viser da 10 grader lavere enn Everest. Hva er mest pålitelig?

 

Det skal nevnes at Everest aldri går under 31 grader på CPU'en samme hvor kaldt det er eller hvor mye viftene mine står på.

Lenke til kommentar

For 45nm cpuer skal realtemp med tjmax=100 skal realtemp være det som stemmer mest. Nå er også everest 4.60 kommet med tjmax=100 for 45nm prosessorne, så den skal også være riktig. tror kanskje andre helt nye av-lesings program har tjmax=100 :)

 

Software klarer aldri lese 100% riktig, men det er såpass nært faktisk temperatur at jeg stoler på realtemp etc. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...