vikingkylling Skrevet 10. oktober 2008 Forfatter Skrevet 10. oktober 2008 Jeg sa ikke at WoW skapte sjangeren, men at den satte en standard for hvordan ting gjøres. Men sammenlign FPS og MMO. FPS brukte å være gå dit, drept dem, gå dit, drep dem, gå dit, drep dem osv. Nå om dagen er det fint lite som gjenstår da man "må" ha bra historie, kjøretøy, en partner eller to (takk, Half-Life 2) og alt mulig annet. MMORPG'er på sin side er WoW. Litt nytt kampsystem, litt forskjellig crafting og that's it. WoW begynner å dra på årene, men likevel har det fortsatt ikke kommet noen "erstatter" fordi ingen våger gjøre noe virkelig nytt. En og annen ny ting, ja, men resten er det samme. For å ta et eksempel på hvordan et MMORPG kunne ha sett ut om folk hadde våget å ta sjanser: * Slossing? Er det et lite område, gå i kamp selv som i et vanlig MMO. Om det derimot dreier seg om et større mål for å få ressurser (fabrikk, oljebrønn, gård osv) sender du alle fire folkene dine som i f.eks Ghost Recon og SWAT. Men vil du gå berserk kan du ta over en liten by i et RTS. Alle målene kan selvsagt være PvE, PvP, co-op PvE og co-op PvP. * Crafting? Hvorfor gidde hente alt selv? Lettere å ansette noen folk og styre fabrikken selv. Det gjør at du kan fokusere på kun selve craftingen og tjene store penger der. Dette igjen kan selvsagt kombineres med slossing. Jeg får 80% av inntektene siden jeg gjør all jobben. Du får 20% siden du "eier" fabrikken siden du vant den i slossebiten. Jeg kan selvsagt ta den ifra deg om jeg vil, eller noen andre kan gjøre det. Tar noen andre over merker jeg det omtrent ikke bortsett fra at navnet på fabrikken endres. * Det er en stor verden, så vi har biler og motorsykler for å komme oss rundt. Disse kan selvsagt brukes i gateløp. Dette igjen gjør at vi tjener penger når vi vinner, så vi slipper å sloss om vi ikke vil. Og så videre og så videre. Det vil selvsagt koste en del å utvikle noe slikt, men den eneste grunnen til hvorfor vi ikke har et slikt spill allerede er fordi ingen våger å ta sjanser.
Tordenflesk Skrevet 10. oktober 2008 Skrevet 10. oktober 2008 MMO hvor ting ikke er statisk og det er spillerne som bestemmer hadde vært flott.
Starscream12 Skrevet 10. oktober 2008 Skrevet 10. oktober 2008 Begynner det ikke å bli for mange FPS spill? Strategi spill? RPG spill? Eventyr spill? Livsstilspill? Party spill? Slåssespill? Jo, og også MMORPG spill
vikingkylling Skrevet 10. oktober 2008 Forfatter Skrevet 10. oktober 2008 FPS, strategi, RPG spill osv utvikler seg hele tiden. MMO-spill gjør det ikke. Det er forskjellen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå