Gå til innhold

Oppgave: Artikkel om viktig IT-person


frisyre

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg har fått en oppgave på Høgskolen, den lyder som følger:

 

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

 

# En skriftlig innlevering på 1200 ord.

 

Oppgaven skal bestå av en personprofil over en person som har bidratt på en eller annen vesentlig måte til IT-faget, nålevende eller i fortiden.

 

Profilen skal gi en bakgrunnsintroduksjon, diskutere / analysere vedkommendes bidrag og gi en konkluderende forklaring på hvorfor bidraget er viktig i faglig sammenheng.

 

Denne oppgaven er et individuelt arbeid. Det skal skrives som en vitenskapelig artikkel med korrekt oppførte fotnoter, referanser, osv. En god veiledning i skriving av slike artikler finnes her: http://www.chicagomanualofstyle.org/ Det finnes en rekke andre f.eks. her: http://www.lib.duke.edu/reference/style_manuals.html

 

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

 

Har ikke akkurat lyst til å skrive om Bill Gates, men en annen interressant person som har gjort noe viktig. Noen forslag og eventuelt hvor jeg kan finne ut noe om personen?

 

Takker for alle svar :D

Endret av frisyre
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har ikke akkurat lyst til å skrive om Bill Gates, men en annen interressant person som har gjort noe viktig. Noen forslag og eventuelt hvor jeg kan finne ut noe om personen?

 

Mine forslag er John von Neumann eller Alan Turing. Biblioteket er et greit sted å starte. Evt. først innom wikipedia for referanser, så til biblioteket.

Lenke til kommentar

Richard Stallman, startet gnu/hurd på MiT for lenge lenge siden, kan si att uten han hadde ikke unix/linux vart der det er idag.Er vel bare Linus Thorwalds som kan matche den inflytelsen han hatt på linux, men gnu står nå for gnu´s not unix...hur som helst , beklager rotet.

 

(edited nån natt etterpå)

Endret av jaxawier
Lenke til kommentar
Richard Stallman, startet gnu/hurd på MiT for lenge lenge siden, kan si att uten han hadde ikke unix/linux vart der det er idag.Er vel bare Linus Thorwalds som kan matche den inflytelsen han hatt på linux, men gnu er unix og så.. :)

 

Er vel nettopp det GNU ikke er.

 

GNU = GNU's Not Unix

 

Linux hadde ikke vært her uten GNU (siden Linux er kompilert med GNU) også opphavet til Linux vs GNU/Linux navnekrangelen.

Hvis du vil vite mer om Linus Torvalds og Richard Stallman og hva de gjorde så kan du se dokumentaren Revolution OS. Stallman kommer for øvrig til Oslo i februar.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...