Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Trådløst internett - kontakt m ruter, men ikke på nett


Anbefalte innlegg

Har problemer med å koble til internett trådløst. Skal prøve å gi de detaljene jeg kjenner til, så noen forhåpentlig kan hjelpe! :)

 

Jeg sitter med en Fujitsu Siemens Amilo laptop, 4 år gammel. Det er "innebygget" trådløst nettverkskort i maskinen, og jeg har vært på nettet trådløst flere forskjellige steder med denne maskinen tidligere.

 

Nå har vi fått internett i min nye leilighet, Tele2 (jeg bor i Italia, men vet ikke om det burde ha noe å si på instillingene(?)). Vi har fått installert modem, og ruter som skal gi mulighet for trådløs tilkobling. Hun ene jeg bor sammen med kom på nett med en gang, uten problemer, men med min maskin går det ikke!

 

PC'en finner ruteren, jeg har skrevet inn passordet som vi har på nettverket vårt, og signalet er utmerket. Så jeg har altså kontakt med ruteren/nettverket. TCP/IP-instillingene har jeg satt til de samme verdiene som min samboer, dvs samme IP og gateway. (Vi burde kanskje ha forskjellige adresser, hva vet jeg)

 

Hvis jeg velger "motta IP-adresse automatisk", som er anbefalt, har jeg ikke engang lenger tilgang til ruteren!

 

Med statisk IP-adresse: Når jeg prøver å koble til internett, får jeg meldingen "Finner ikke server". Når jeg prøver å reparere tilkoblingen, får jeg feilen "kunne ikke fornye IP-adressen". Dette er jo logisk, men jeg fatter og begriper ikke hva jeg gjør feil.

Jeg har som nevnt vært tilkoblet andre trådløse nettverk, og brukt internett flere ganger tidligere uten problemer, med automatisk IP-adresse, og kommet rett på nett.

 

Håper det er noen som kan gi meg noen anbefalinger. Spør hvis det er noe relevant info som jeg har utelatt. Det må være noe jeg ikke har tenkt på.

 

Forresten, har også prøvd å pinge IP'en og gateway'en. Hvis jeg har statisk IP, får jeg svar på IP-adressen, men har aldri fått svar når jeg pinger gateway'en.

 

HELP! :) Takk på forhånd for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
trur ikke du kan ha samme IP på begge. det vil kræsje

 

Ja, ok. Tenkte kanskje det var dumt, men måtte jo prøve...

Altså, når jeg setter "mottat IP adresse automatisk, får jeg "Begrenset eller ingen forbindelse" med det trådløse nettverket.

 

Hvis jeg setter en IP-adresse manuelt, får jeg tilgang til nettverket, men utmerket signal, men likevel ingen tilgang til internett.....

Lenke til kommentar
Du kan prøve å reparere winsock på maskinen. Gå i dosvindu (CMD) og skriv netsh winsock reset.

 

Ligger gateway du prøver å legge inn i samme subnet? F.eks 192.168.1.x på både ipadresse og gateway?

 

Hvilken router er det forresten og er modemet tilkoblet WAN (internettporten?)?

 

Skal vi se. Ok, hennes IP var 169.254.62.239, nettversmaske 255.255.0.0 og gateway 192.168.1.254.

Jeg har nå satt min IP til 169.254.62.2, nettverksmaske 255.255.0.0 og gateway 192.168.1.254.

 

Foretrukket DNS server har jeg satt til 192.168.1.254.

 

Alt ser bra ut, når jeg trykker "reparer", har utmerket kontakt med ruter, men fortsatt ikke internett...

 

Tror ikke det er noe WAN, ruteren er SpeedTouch 5xx. Skal prøve winsock nå. Må jeg koble fra internett mens jeg gjør det? (bruker kabel)

 

(takk for hjelp! :)

Lenke til kommentar

Det lyser et symbol for trådløst nett på modemet, ja.... Den andre maskinen som ikke har problemer bruker internett trådløst, derfor forstår jeg ikke hvorfor jeg har problemer.

 

Har nå også resatt winsock, og restartet maskinen. Fortsatt ikke internett tråløst.

 

Noen som kan forstå hvofor det ikke fungerer å motta IP-adresse automatisk? Det har alltid fungert før.

Endret av Lilitaly
Lenke til kommentar

Kan ikke skjønne at internett skal fungere hos henne hvis hun har 169.xxx adresse. Dette er en adresse Windows tildeler nettverkskortet når det mangler forbindelse med routeren.

 

Foreslår at du forsøker følgende på din PC:

192.168.1.2 (ipadresse)

255.255.255.0 (maske)

192.168.1.254 (Gateway)

 

192.168.1.254 (DNS)

 

Ellers ville jeg prøvd å resette trådløsrouteren og latt nettverket hente ipadresse automatisk, for det skal ikke være nødvendig å sette den manuelt.

 

Edit: typo

Endret av la7dfa.com
Lenke til kommentar
Kan ikke skjønne at internett skal fungere hos henne hvis hun har 169.xxx adresse. Dette er en adresse Windows tildeler nettverkskortet når det mangler forbindelse med routeren.

 

Foreslår at du forsøker følgende på din PC:

192.168.1.2 (ipadresse)

255.255.255.0 (maske)

192.168.1.254 (Gateway)

 

192.168.1.254 (DNS)

 

Ellers ville jeg prøvd å resette trådløsrouteren og latt nettverket hente ipadresse automatisk, for det skal ikke være nødvendig å sette den manuelt.

 

Edit: typo

 

Gjort.

Fortsatt ikke tilgang til internett.

Men takk for forslag! :)

Lenke til kommentar

Oppsettet du har lest av din samboers maskin må være feil. IP-adressen hennes kan ikke benyttes mot den adressen gatewayen er satt opp med. Hvordan har du funnet disse adressene ? Har du lest av IP-adressen på et ikke tilkoblet nettverkskort for kabel og gateway-adressen fra et tilkoblet trådløskort?

Hvis vi antar at gatewayens adresse er korrekt og du har forbindelse med routeren(eller mer presist aksesspunkt-delen av routeren) kommer jeg på to mulige årsaker til at du ikke kommer på internett:

1. du bruker feil krypteringsnøkkel (etablert forbindelse med fast ip men ikke med automatisk tildelt ip kan tyde på det)Hvilken type kryptering bruker dere? Bruker dere WEP er det sannsynlig at feilen ligger her.

2. MAC-filtrering er aktivert i routeren (mindre sannsynlig)

Lenke til kommentar

Oppsettet du har lest av din samboers maskin må være feil. IP-adressen hennes kan ikke benyttes mot den adressen gatewayen er satt opp med. Hvordan har du funnet disse adressene ? Har du lest av IP-adressen på et ikke tilkoblet nettverkskort for kabel og gateway-adressen fra et tilkoblet trådløskort?

Hvis vi antar at gatewayens adresse er korrekt og du har forbindelse med routeren(eller mer presist aksesspunkt-delen av routeren) kommer jeg på to mulige årsaker til at du ikke kommer på internett:

1. du bruker feil krypteringsnøkkel (etablert forbindelse med fast ip men ikke med automatisk tildelt ip kan tyde på det)Hvilken type kryptering bruker dere? Bruker dere WEP er det sannsynlig at feilen ligger her.

2. MAC-filtrering er aktivert i routeren (mindre sannsynlig)

[/qalt..

 

Hm... Vi leste av disse tallene fra status under Nettverkstilkoblinger mens hun var på nett.

Vi bruker WEP kryptering med passord, og jeg har brukt det samme pssordet som henne.

Jeg forstår at jeg må bruke en annen IP enn hennes, men dersom gatewayen er riktig, hva gjør vi så?

 

Når jeg forsøkte å pinge IP adressen som sto å hennes maskin, pinget jeg faktisk hennes maskin, og ikke min? (har ikke helt fortsått hvordan denne fungerer) for jeg fikk svar på IP, men ikke på gatewayen med kommandoen ping.

Lenke til kommentar

Hvilket program brukes for å konfigurere den trådløse nettverkstilkoblingen? Windows innebygget eller annet?

Problemet med WEP, foruten svak sikkerhet, er at det ikke eksiterer en standard for hvordan krypteringsnøkkelen genereres på bakgrunn av et "passord" eller frase. Det betyr at nøkkelen vil variere avhengig av i hvilket program den genereres. Det enkleste og tryggeste vil være å bytte til WPA dersom utstyret støtter det.

Lenke til kommentar

Jeg har ville slått av all kryptering til forbindelsen fungerer. Man behøver ikke flere potensielle feilkilder enn nødvendig. Det kan forresten lønne seg å bytte til en ny SSID (navn på WLAN) i routeren. Ellers er det mulig det ligger inn gamle krypteringsnøkler.

Skal man legge inn WEP lønner det seg å legge inn den heksadesimale verdien direkte: Eks: 12345678901234567890abcdef for 128bits WEP.

Lenke til kommentar

Ok. Vi har begge brukt windows og XP. forskjellen er at hennes maskin og programvare er italienske. kan være noe forskjell på "lesingen" av det krypterte passordet pga dette?

MEN, den andre som bor her, har samme problem som meg, og hennes maskin er også italiensk...(hun bruker Vista, det skaper jo sine helt egne forskjeller og problemer også selvfølgelig)

Hvordan skrur jeg av krypteringen så? Mener dere at jeg ikke har kontakt med ruteren likevel? det står hvertfall skrevet at forbindelsen er utmerket. Bare at jeg har kun sendt og ikke mottatt noe, og ikke funnet internett....

Lenke til kommentar

Du vil se ut til å være tilkoblet om du har feil kryptering. Problemet er at ikke noe data vil overføres.

Mao så stemmer det bra at du ikke mottar noen pakker.

 

Du slår av krypteringen i routeren ved å taste inn ipadressen dens i nettleser. Let etter Wireless, WLAN eller lignende.

 

Det er enklere å bruke WPA enn WEP. WPA er sikrere og er enklere å generere riktig nøkkel til enn WEP.

Lenke til kommentar

OK, here goes, litt om IP, litt spørsmål. Vanskelige ord eller forkortelser, se Wikipedia.

 

Prøv å skriv ipconfig /all i cmd på begge maskinene. Dette skal gi dere en lang utskrift, bl.a. hva som er satt som default gateway, DNS og egen IP-adresse. Adresser i 169.*.*.* er adresser som Windows bruker om den ikke får kontakt med noen DHCP-server eller har satt opp adressse manuelt. Det å bruke en slik adresse har jeg liten tro på at fungerer. Om gatewayen deres har en adresse på 192.168.1.1 eller 192.168.1.254 (veldig rart at den la seg på slutten av adresserommet forresten, ikke noe jeg har sett før) med en subnettmaske på 255.255.255.0 betyr det at den kommer til å behandle alle adresser mellom 192.168.1.1 og ...1.255 som innenfor seg selv, altså som lokalt nett. Alt annet kommer den til å sende videre, altså ut til internett. Det er derfor imperativt at IP-adressen din er i dette rommet om du har lyst til å kommunisere med ruteren.

 

Det at DNS er satt til samme adresse som ruteren, vel, det kan gå, men de fleste ISP'er har to DNS-adresser som de oppgir som kan brukes, DNS er kort sagt et oppslagsverk som oversetter mellom skreven URL og dens tilhørende IP-adresse. Om ruteren din har en egen DNS eller kjenner ISP'ens er det ikke noe problem, men jeg liker å ha kontroll på dette selv.

 

Forresten, om dere har både en trådløs ruter og et rutermodem fra ISP kan det være at det er andre regler som gjelder, da er det IP-rangen til sistnevnte det er viktig å være innom. Men, det burde gå rimelig automatisk om DHCP er skrudd på der.

 

Enkelt til slutt, prøv å kopier innstillingene fra den maskinen som virker over til den som ikke virker, men bytt siste tall i IP-adressen. Sikker på at DHCP er skrudd på forresten? Og dropp WEP. Det er en hån mot alle som driver med sikkerhet, og kan knekkes av en script kiddie på under ett minutt. Nesten alle eneheter som støtter WEP kan oppgraderes til også å støtte WPA, noe som tross alt er en enorm forbedring (om ikke 100%).

Endret av Olaaaaa
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...