Gå til innhold

Defragmenterte ekstern HDD - Korrupt?


Lanka

Anbefalte innlegg

Jeg har jo gjort tidenes megatabbe, og vet ikke om det er mulig å rette opp i feilen. Jeg defragmenterte harddisken på laptopen med "Paragon Total Defrag". Det gikk jo knirkefritt. Og jeg følte åpningen av mapper gikk mye raskere. Ettersom den eksterne harddisken også rommet mye info, så tenkte jeg å defragmentere den også slik at alt skulle gå raskere der også. Jeg tenkte jo selvsagt ikke på backup av backupen min.

 

Jeg lot den defragmentere i natt, da jeg sto opp om morgenen så sa den at "an error has occured". Hmm, tenkte jeg. Også fryste defragmenteringen helt. Jeg trykket cancel, og nå er situasjonen slik at mange av mappene mine er korrupte virker det som. Jeg restartet pcen og da innholder alle mappene bare 32 kb, og virker som de er helt tomme. Er helt fortvilet. Fins det en måte å gå tilbake? Har veldig lite erfaring med dette.

 

Har ikke overskrevet noe på den eksterne HDd'en etter episoden.

Endret av Lanka
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

To kommentarer:

 

Det kan være en feil i overføringa mellom maskin og ekstern disk. Eller det kan ha vært feil i filsystemet fra før. I såfall ville du ha fått en slik feil før eller siden uansett, defragmenteringa fremprovoserte den bare frem mye raskere.

 

Forstod jeg det rett nå, så er dataene internt på maskinen intakt. Løsning: Formater den eksterne disken på nytt. Bruk grundig formattering - ved hurtig formattering kan du risikere at feil i filsystemet ikke blir rettet opp i. Ikke helt riktig formulert, kanskje - men det er iallefall bedre.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Fikk denne feilmeldingen nå.

 

Ser ut til at det ikke er noen problemer, men likevel så ser mange av mappene mine på den eksterne disken ut som en enkelt fil som har størrelse på 32kb. Får ikke åpnet mappene. Men noen mapper går det ann å åpne :) What to do? :)

post-38463-1224281723_thumb.jpg

Endret av Lanka
Lenke til kommentar

Kan jo prøve et gjenopprettelses program, som for eksempel Runtime http://www.runtime.org/

Defragmentering tar for seg få filer i gangen, så når det blir avbrutt så er det bare akkurat de filene

som defragenteringen jobbet med som går tapt. De fleste filene burde være inntakt.

 

Det ser ut til at du hadde fat filsystem på disken så det er getdataback for fat du skal prøve.

 

Husk å ikke lagre gjenopprettede data til den samme disken som du "redder" fra.

Og å ikke innstallere programmet på disken du skal gjenopprette fra.

 

Dette er en demo versjon som du kan kjøre for å se om den finner filene dine.

Hvis den gjør det må du kjøpe programmet for å kunne gjenopprette dataene.

 

Lykke til.

Lenke til kommentar

Så de filene jeg ikke får åpnet er egentlig ikke skadet? Over 100 GB i mapper som jeg ikke får åpnet som kun viser 32 kb. Finnes det en veiledning til programmet? Sånn at jeg ikke ødelegger alt. Ser du bor i Trondheim. NTNU? :) Kunne kanskje ha hjulpet meg maksimalt. Er redd for å miste all data hvis jeg prøver getdataback.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Google ga meg dette, kan være verdt å lese igjennom.

 

http://www.ericphelps.com/uncheck/

http://filext.com/file-extension/CHK

http://wareseeker.com/System/chk-mate-1.0.zip/381473

http://www.digimode10.com/1shareware/FloboCHKidentifier.htm

 

 

Jeg har ingen erfaringer med noen av de programmene.

Jeg ville holdt en knapp på den første linken, og holdt meg langt unna "free scan" i den andre

som jeg forøvrig bare la med pga forklaringen den inneholder.

 

Enten er det fragmenter av gamle filer som du har slettet før krasjen

Eller så er det filene du er ute etter bare at de har mistet navnene.

 

Bare husk å ikke lagre noe til disken og om mulig ta en klone av den å jobbe med.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
Hmmm... Er det bare meg, eller bumpet du akkurat en 4 månder gammel tråd?

Har du bare hatt disken stående i så lang tid?

 

Ja og ja. Har ikke turt å gjøre noe med den, og som student har jeg ikke muligheten til å levere den til reperasjon på et random verksted.

Lenke til kommentar

Hvis du ikke er redd for filene som er på den, så kan du jo slette partisjonen(e), lage den på nytt, og formatere. Da burde den fungere som ny. Hvis det ikke fungerer så kan det være noe galt med SATA-til-USB kontrolleren som sitter i det eksterne kabinettet. Håpet ditt da blir å enten montere den som intern harddisk, eller få tak i et nytt eksternt kabinett / sata-til-usb dongle/dock.

Lenke til kommentar
Hvis du ikke er redd for filene som er på den, så kan du jo slette partisjonen(e), lage den på nytt, og formatere. Da burde den fungere som ny. Hvis det ikke fungerer så kan det være noe galt med SATA-til-USB kontrolleren som sitter i det eksterne kabinettet. Håpet ditt da blir å enten montere den som intern harddisk, eller få tak i et nytt eksternt kabinett / sata-til-usb dongle/dock.

 

Har du en liten guide til det å slette og formatere?

Eller som jeg har forstått det har jeg gjort lignende på vanlig hdd før, og da var det gjennom FDISK.

 

Slettet partisjonen, laget ny og formaterte denne. Hvordan skal jeg da få tilbake dataen hvis jeg formaterer?

 

Eksterne disken er en veldig vanlig disk på markedet idag, så det skal være mulig å få tak i et nytt eksternt kabinett. Men jeg vet jo ikke om det er det som er feilen. Noen måte å sjekke dette på? Er heller ikke så veldig flink til å skru og montere er jeg redd.

Lenke til kommentar

Det var ikke ment som å få tak i et LIKT nytt kabinett, det finnes mange "aftermarket" eksterne kabinetter for harddisker. Alså slike som selges uten harddisker i, der man skal putte sin egen.

 

Hvis du ønsker å få tilbake data på den "korrupte" disken har du 2 alternativer:

-Ta den ut av det eksterne kabinettet og koble den til maskinen som intern eller med sata-til-usb-dock, og håpe det var kontrolleren som satt i det eksterne kabinettet som var gåen (det skjer faktisk en del). Gjør du dette mister du garantien på den, og får ingen ting igjen dersom den er ødelagt (eller blir det senere).

-Send den inn til IBAS og betal et par tusenlapper for å redde data.

 

Hvis du ikke bryr deg om data på den så har du 2 andre alternativer:

-Ta den ut av det eksterne kabinettet og koble den til maskinen som intern eller med sata-til-usb-dock, og håpe det var kontrolleren som satt i det eksterne kabinettet som var gåen. Bruk diskbehandling i windows og slett partisjonen(e) som var på den, lag nye, og formater. Det er en grei sjangse for at den vil fungere helt fint, men dette er gambling med garantien.

-Send den inn og få ny på garantien, slike ting skal ikke skje (men de gjør), og det er produsentens ansvar. Hvis du velger dette må du stå på ditt og ikke inrømme å ha gjort noe feil, da vil de si det er din skyld, og garantien forsvinner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...