Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Brev fra Ventelo om ulovlig nedlasting


Anbefalte innlegg

Heisann folkens!

 

En kollega av meg har ADSL fra Ventelo. Han er en aktiv nedlaster av diverse applikasjoner, filmer, musikk også videre. Piratmateriale med andre ord.

For noen dager siden fikk han et brev fra Ventelo med IP-adresse og navn på et par filer han hadde nedlastet.

Det sto at Ventelo hadde oppdaget ulovlig bruk av linja (eller noe lignende), og at hvis dette fortsatte vill Kripos kontaktes. Videre fortalte brevet at dersom han ikke sluttet med nedlastingen sin ville de begynne å overvåke trafikken hans. Han kjente igjen den ene fila, som var en episode av Dexter. Den andre fila derimot skjønte han ikke at han skulle ha lastet ned. Det var en fil med navn UFC88 eller noe lignende. Jeg vet ikke hva det er, og det visste ikke han heller.

 

Han ble rimelig fortvilet og litt redd for dette brevet, noe jeg kan forstå.

 

Men mitt spørsmål er dette: Har Ventelo lov til å overvåke trafikken uten at abonenten gjøres klar over dette på forhånd? De truer i brevet med å begynne å overvåke trafikken, men de må jo allerede ha overvåket linjen i og med at de har sendt dette brevet.

Hva innebærer dette egentlig for min kollega?

Er dette bare søppel, eller er det faktisk hold i brevet?

 

Jeg synes det er rart at en liten filleleverandør som Ventelo kan utlevere kundene sine på denne måten. Jeg kan ikke tenke meg at de kommer til å gjøre det særlig bra for seg selv i lengden dersom de fortsetter denne praksisen.

 

Jeg skal få han til å ta med brevet, så kan jeg legge det ut her senere.

 

Er det andre som har fått liknende brev?

 

Edit: Jeg rådet han til å bytte leverandør. Andre tips?

Endret av T-Solberg
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-t8fn5F

For å overvåke hva trafikken inneholder, kreves det en domsavsigelse. Tenk på internett som et mobil abbonemang. Leverandør har bare lovt til å logge hvem du ringer til og når og hvor lenge samtalen varer. Om de skal svlytte samtalen, må en dommer gi tillatelse til det.

Ventelo har her en bevisbyrde og for å kunne bevise hva trafikken inneholder, kreves som sagt en dommers avgjørelse.

Om jeg ringer Osama Bin Laden, er jeg ikke automatisk terrorist. Påtalemkta må bevise vi snakket om å sprenge noe eller la andre planer. Man skal ikke bevise sin uskyld...

 

Be din kompis om å svare tilbake at ulovlig avlytting av hans datatrafikk er kan anmeldes som brudd på personværnloven....

Lenke til kommentar

Ventelo har nok trolig fått et brev fra et eller annet amerikansk firma som overvåker på vegne av rettighetshaverene, og så bare sendt advarselen videre.

 

Jeg fikk for lenge siden et slikt fra BKK, de bare videre sendte brevet til meg og sa ar dersom de fikk mange slike måtte de gjøre noeb "grep".

 

Tviler på om ventelo har avdekket nedlastingen selv.

Lenke til kommentar

Stemmer det. De har ikke lov til å overvåke din linje uten en domstolsrettkjennelse. Be ham om å kontakte Ventelo og si opp abonomentet, for så å kontakte et annet selskap for å kjøpe et nytt fra en helt annen leverandør. Videre: Dette er å forvente når du laster ned noe som er ulovelig i verdenspolitilandet... Slutt med å laste ned slikt materiale og du slipper flere slike brev. Det kommer flere.

Lenke til kommentar

Jeg er nett.ansvarlig på Studentskipnaden i Agder som er videre koplet mot UniNett. Får ofte slike brev fra diverse USA selskaper på vegne av andre filmselskaper om personer som har lastet ned diverse ulovligheter.

 

Vi gjør ikke stort annet enn å si at den type virksomhet/trafikk ikke er tillatt på UniNett sitt nett og dermed må slutte. Ved gjentakelser så tar vi gjør vi tiltak som utestengelse av nett X-antall dager.

 

Men dette kan jo ikke sammenlignes med ISPer.

Lenke til kommentar
Wabby, men det er jo lov å nedlaste i følge det norske lov.

 

Ja, men ikke iflg kontrakten de underskriver. UniNett, UiA og SiA stiller strenge krav om hva slags trafikk de ønsker på sitt nett. Dette spesielt da alle studenter får kraftige linjer. Så hva norsk lov sier der spiller ingen rolle. Vi nekter dem ikke å tegne et ADSL abonnement eller et GET abonnement om de heller vil ha det.

 

Selv har jeg satt opp SMS varsling til min mobil så fort switchene detekterer unormal trafikk slik at jeg kan gjøre noe med det umiddelbart. Har stengt på under 20 min ;)

Kall meg nazi om du vil... Men om 2-3 stykker kjører full pupp på P2P så kan dette fort rase en fiberlinje. Og da blir de resterende 97 som bor i bygget berørt av dette. De 97 er veldig glad for at man tar affærre.

 

Her er et eksempel: På søndag gikk ping på fiberlinja fra 0,6ms til 400ms. Dette berører alle. Stengte synderene, varslet og åpnet. Årsaken var faktisk ei som hadde uTorrent på autostart og var ikke klar over konsekvensene dette kunne medføre med unlimited connections og unlimited speed.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...