Gå til innhold

Dollarfesten er over, kjøp lokalt!


Anbefalte innlegg

Ser nå på Dagens Næringsliv at dollarkursen er oppe i 6.12. Skal du gjøre det hele lovlig (og det skal man jo) er det nå bare unntaksvis at det lønner seg noe særlig å kjøpe fra USA. Så da er det å vende seg mot gamlelandet igjen, og drømme om den gang dollaren var nede i 5.95.

 

På tide å stikke innom din lokale butikk? Elektronikkbutikkene er spådd en knalltøff høst. Blir spennende utover høsten, men tror dessverre vi kommer til å oppleve flere opphørs-salg i høst.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ser nå på Dagens Næringsliv at dollarkursen er oppe i 6.12. Skal du gjøre det hele lovlig (og det skal man jo) er det nå bare unntaksvis at det lønner seg noe særlig å kjøpe fra USA. Så da er det å vende seg mot gamlelandet igjen, og drømme om den gang dollaren var nede i 5.95.

 

På tide å stikke innom din lokale butikk? Elektronikkbutikkene er spådd en knalltøff høst. Blir spennende utover høsten, men tror dessverre vi kommer til å oppleve flere opphørs-salg i høst.

 

Du mener vel da dollaren var nede i 4,95 ;)

Lenke til kommentar

Over? Fordi dollaren sprett opp nokre desimaler så er det berre til å legge inn årene?

 

Det er litt kaotisk i verdsøkonomien. Ein sjonglerande oljepris, finanskrise i USA, tilstander her i Europa som følger av USA. Dollaren kan like god falle ned som den kan gå vidare opp.

 

Eg har planar om å kjøpe frå USA, men det står på vent til økonomien har stabilisert seg og dollaren gått ned.

 

Min erfaring er at du kan gange pris i dollar med 10 for å få norsk pris. For norsk pris på import har det lenge vore rundt 7, no er det nok opp mot 8. Likevel penger å spare, men eg ville venta litt.

Lenke til kommentar

Kjøpe lokalt? Den dagen jeg handler Leicaobjektiv til 30 000 fra den lokale JapanPhoto-butikken, så må noen slå meg i hodet med en hammer. Selv om de forbausende nok hadde en 50mm Summilux ASPH inne sist jeg sjekket. Bare så synd at jeg sparte 8000 på å kjøpe den fra USA :)

 

Forøvrig så overførte jeg 100 000 kroner fra aksjefondet mitt til PayPal-kontoen på den tiden da dollaren lå rett under 5 kroner, så jeg har så det rekker en stund fremover :)

Lenke til kommentar
Forøvrig så overførte jeg 100 000 kroner fra aksjefondet mitt til PayPal-kontoen på den tiden da dollaren lå rett under 5 kroner, så jeg har så det rekker en stund fremover :)

 

Det var jo utrolig gunstig når kursen har steget sånn som den har. Selv tenkte jeg aldri på at PayPal kunne brukes som "bank". Kursgevinsten utgjør jo omtrendt det samme som momsen.

Lenke til kommentar

I forrige uke oppdagde jeg en nettbutikk som heter Scandinavian Photo, www.scandinavianphoto.no, og jeg bestilte en D700 "Dokumentarpakke". De hadde en bra pris (svensk firma, svenske leverandørpriser), svarte tålmodig på en haug med åndssvake spørsmål fra meg, og jeg har allerede fått pakken som jeg er KJEMPEFORNØYD med! Jeg anbefaler både D700 og Scandinavian Photo til alle som savner lav dollarkurs. ;)

Endret av HelterSkelter
Lenke til kommentar

Dollarn er på vei ned og krona på vei opp. For noen dager siden var dollarn på 6,8 og nå er den på 6,5.

 

NB! Oljefondet skal bare gå opp i røyk, vi kommer ikke til å se noe til de pengene uansett. Hiv dem på havet, der dem høre hjemme.

 

Jeg sjekket priser på Nikon 300mm F2,8 VR og 200 F2,0 VR, begge koster enten samme som i Norge før frakt, eller så koster de mer.

Det gjorde de før dollaren gikk opp. Å spare 3000kr. på ett objektiv som koster kr.28000+ er bare dumt. Da er 5 års reklamsjonsrett er mere verdt enn de 3000kronene, spesielt når man har råd å bruke nesten 30K på ett objektiv.

Å kjøpe i utlandet for å spare 10% er :wallbash:

Jeg sparte 50% på blitsene mine, 35% på 50mm og 70mm, nesten 50% på 35mm og noe rundt 30-40% på 21 og 40mm objektivene. Her snakker vi om prisforskjell mellom norsk og utenlandsk nettbutikk.

 

 

Jeg anbefaler både D700 og Scandinavian Photo til alle som savner lav dollarkurs.

Det er alltid verdt å sjekke Scandinavian Photo siden de ikke står oppført i prisguiden. Men de er ikke spesielt billigere enn f.eks. Japan foto.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...