Gå til innhold

jente på 10 skal kjøpe bærbar pc - tips om maskin ønskes av mamma`n


Anbefalte innlegg

Du vil aldri trenge mer enn 3gb ram, pcen kan ikke utnytte det. Så 2gb burde holde. Lagring er billig nå, så du får nok 160gb/200gb harddisk på en rimelig pc. CD-rommen/dvd-rommen har ikke mye å si, standaren er nokså lik. Jeg vil ikke anbefale de små pcene(ee, one, wind) pga for liten skjerm.

 

Til det bruket, så skal det være mulig med en pc mellom 3500-4000kr siden hun er så liten, og vil ikke bruke den til så mye annet.

 

Ta en titt her. De 3 øverste er gode nok til bruken.

 

 

Flere idioter ute og later som de kan noe!!!

Hvis du påstår at PC'n ikke kan benytte det så anbefaler jeg deg å lese litt og finne ut forskjellene på hva som betegnes som en PC og hva som betegnes som OS eller operativsystem på norsk.

Det er helt riktig at ett 32 bit OS ikke kan bruke mer enn litt over 3 GB RAM, med mindre man setter en spesifikk bryter i boot.ini.

derimot så kan ett 64-bit OS gjøre bruk av så mye minne som du måtte ønske... joda, det finnes en grense, men den er langt over hva en laptop blir levert med idag.

 

REDIGERT: jeg beklager at jeg skrev flere idioter, la meg rette det til "mer idioti", slik at det ikke er ett personangrep, men en kommentar på innlegget.

jeg beklager på det aller dypeste og håper du ikke får varige mentale skader av min måte å spissformulere meg på!!!

 

Men!!!

Så vær snill og ikke uttal deg om ting du tydeligvis ikke har peiling på.

det bare forvirrer.

Endret av think2ce
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Som hanzhen også sier, gjør det enkelt og gå for Acer Aspire 5920G som du selv så på.

 

Hvorfor gå for den, når du kan få den samme maskinen 400 kroner billigere, og et bedre skjermkort? 8600M GT.

 

ceca: Du har sagt at dere har laptop fra før, har dere da operativsystem cd-en, slik at dere kan installere OS selv, eller vil dere ha OS installert på maskinen fra før?

 

Hvis dere har OS cd-en og keyen så gå for IFL90, så velger du et motiv hun vil like bak på skjermen, og oppgraderer til en 250GB harddisk.

 

Hvis du derimot vil ha installert OS så er det rimeligere å gå for Acer Aspire 5920G.

 

og du oppfordrer dem til å innstallere en windows versjon ulovlig???

hvorfor komme med sånt sprøyt!!!

Lenke til kommentar
Som hanzhen også sier, gjør det enkelt og gå for Acer Aspire 5920G som du selv så på.

 

Hvorfor gå for den, når du kan få den samme maskinen 400 kroner billigere, og et bedre skjermkort? 8600M GT.

 

ceca: Du har sagt at dere har laptop fra før, har dere da operativsystem cd-en, slik at dere kan installere OS selv, eller vil dere ha OS installert på maskinen fra før?

 

Hvis dere har OS cd-en og keyen så gå for IFL90, så velger du et motiv hun vil like bak på skjermen, og oppgraderer til en 250GB harddisk.

 

Hvis du derimot vil ha installert OS så er det rimeligere å gå for Acer Aspire 5920G.

 

og du oppfordrer dem til å innstallere en windows versjon ulovlig???

hvorfor komme med sånt sprøyt!!!

 

Leser du i det hele tatt det du kommenterer på, eller er det bare en ekstrem mangel på kunnskap? Du kan da vitterlig bruke samme Vista DvD på flere maskiner.

Lenke til kommentar
think2ce, har du noe konstruktivt å komme med, eller er du her bare for å overkjøre andres "åpenbare feil"?

 

hvis det ikke er konstruktivt å opplyse om at det enkelte her anbefaler er sprøyt og olovligheter, så fortell meg hva som er konstruktivt?

forøvrig så har jeg allerede anbefalt henne å kjøpe den laptopen hun først så på, men samtidig også fortalt at jeg tidligere har hatt problemer med Acer, så våkn opp og les hele tråden er du snill.?

 

og kom ikke å si at det ikke er forvirrende for en som ikke kan mye om maskinvare/programvare når noen begynner å forfekte at en "PC" ikke kan utnytte mer enn 3 GB, det er jo regelrett sprøyt og da må det være lov å si så?

Lenke til kommentar
Som hanzhen også sier, gjør det enkelt og gå for Acer Aspire 5920G som du selv så på.

 

Hvorfor gå for den, når du kan få den samme maskinen 400 kroner billigere, og et bedre skjermkort? 8600M GT.

 

ceca: Du har sagt at dere har laptop fra før, har dere da operativsystem cd-en, slik at dere kan installere OS selv, eller vil dere ha OS installert på maskinen fra før?

 

Hvis dere har OS cd-en og keyen så gå for IFL90, så velger du et motiv hun vil like bak på skjermen, og oppgraderer til en 250GB harddisk.

 

Hvis du derimot vil ha installert OS så er det rimeligere å gå for Acer Aspire 5920G.

 

og du oppfordrer dem til å innstallere en windows versjon ulovlig???

hvorfor komme med sånt sprøyt!!!

 

Leser du i det hele tatt det du kommenterer på, eller er det bare en ekstrem mangel på kunnskap? Du kan da vitterlig bruke samme Vista DvD på flere maskiner.

 

du kan bruke samme CD/DVD ja, men ikke samme lisens! du må fremdeles ha en lisens for hver maskin, det er utelukkende open volume lisenser(og tilsvarende) som kan brukes på flere maskiner, hvis du har en oem lisens (som alle maskiner med forhåndsinstallert operativsystem kommer med så følger lisensen maskinen og dermed er det ett lovbrudd etter lisensreglene og bruke lisensen for å installere OS'et på en anneen maskin (Hardware), med mindre det finnes en eller annen form for "student" eller "hjemme" lisens slik som for Office).

Unntaket gjelder kun når du bytter deler av maskinvaren (herunder gjelder ikke bytte av hovedkort).

Det finnes derimot Microsoft Office pakker der det følger med lisenser for inntil 5 maskiner.

så, joda, jeg leser det jeg kommenterer. det er jo også sånn at man kan kjøpe en oem versjon av Vista ved siden av en maskin uten OS, dette ligger vel på rundt 1000-1200 eller noe (har ikke sjekka prisene på oem) og da blir vel lønnsomheten borte, gjør den ikke? (har ikke sammenlignet prisene på de aktuelle maskinene)

 

Ett annet poeng er vel også at damen som har lagt inn tråden her har uttalt seg om at hun ikke er nevneverdig "datakyndig" og da blir det litt rart å anbefale noe som ikke er forhåndsinstallert synes jeg, man bør ta litt hensyn til tiden det vil ta å få installert

Vista med drivere og kontrollert at ting fungerer (hvem skal gjøre det), jeg er enig i at det i utgangspunktet er grei skuring å installere Vista, men hvis man begynner å få problemer, spesielt med 64-bit, så bør man vite hva man driver med, ellers kan det fort koste like mye i konsulenttjenester og support som det maskinen kostet...

 

men tilbake til vår diskusjon, en OEM lisens gjelder kun for en maskin, så hvis ikke den aktuelle maskinen blir levert med lisens, så vil det være ett lovbrudd å installere Vista på denne med lisensen fra en annen maskin, udiskutabelt!!!

Endret av think2ce
Lenke til kommentar
Du går rett på personangrep og beskylder folk for idioti. Greit nok at folk ikke alltid er like vellærte innenfor IT-feltet, men det er ingen grunn til å gå til angrep på dem.

 

det er idioti å uttale seg om ting man ikke har greie på, spesielt i en tråd der det er en mengde med kunnskapsrike svar allerede!

 

og hvorfor driver du å kommenterer mine innlegg, du som tydeligvis er så saksorientert? burde du ikke heller kommet med en god rettledning for damen som startet tråden? også kan jeg advare henne mot de utspill som er direkte idiotiske i tillegg til at jeg har kommet med andre innspill?

hvis en person sier noe som er helt på jordet i en sammenheng, så bør denne kunne tåle såpass som å høre at det er en idiotisk uttalelse, jeg ser ikke på det som noe personangrep annet enn i form av det spesifikke innlegget, personen som uttalte seg er sikkert en hederskar, burde bare ikke svart her.

 

Og siden det var så viktig for deg så har jeg lagt inn en ekstra kommentar med en uforbeholden unnskyldning i det svaret du kommenterer, også håper jeg at ikke du heller får sterke mentale plager av min noe direkte måte å gjøre noen oppmerksomme på noe som ser ut til å være ganske manglende grunnkunnskaper om emne

Endret av think2ce
Lenke til kommentar

Tips til mamma'n :

 

Acer Aspire 5920G

 

Denne maskinen har det som skal til for å kjøre de spillene hun spiller idag, samt nye enkle spill som SIMS 3. Jeg tviler sterkt på at det kommer til å bli et veldig ressurskrevende spill med tanke på hovedgruppen de ønsker å treffe med spillet. Sims 2 krever veldig lite og er hovedsakelig spillt av jenter.

 

Hvis du har en hdtv kan du også koble maskinen til tv'en og se Blu-ray filmer ved hjelp av den bærbare. Hvis du har en hdtv og ønsker å bruke den bærbare til å se film på tv'en husk da å kjøpe med en HDMI KABEL

 

Selv har jeg en lillebror som har en Acer Aspire. Den fungerer greit nok til hans bruk som stort sett er enkle spill, internett og skolearbeid. Selv synes jeg at det følger med alt for mye forhåndsinnstallerte programmer, som i realiteten kun er "trail-programmvare".

 

Det vil si at programmene slutter å fungere etter en viss periode og du da må betale for å kunne fortsette å bruke dem. Mitt forslag er at du avinnstallerer antivirus programmet som følger med og laster ned AVG ANTIVIRUS. Det er et gratis og veldig enkelt antivirus program.

 

Håper at dette var til hjelp :)

 

Edit: Linker er fikset.

Endret av -Zeitgeist-
Lenke til kommentar

Det er da virkelig ikke nødvendig med noe annet enn en Aspire One med 120 gb harddisk og windows til denne jenta? Jeg sitter på en One selv, som jeg er vanvittig fornøyd med. Om hun skulle få behov for noe større etterhvert kan hun kjøpe en "desktop-erstatter", og fremeles dra nytte av den ultraportable Aspire One'n..

 

Samtlige personer som har sett Aspire'n min har måpt av begeistring og forventet at den kostet mye, men det er jo rett og slett det billigste man kan få!

 

Men igjen, kjøp med Windows XP/120GB harddisk, ikke Linux og 8 GB SSD.

Lenke til kommentar

Holder til SIMS 2, men muligens ikke til SIMS 3.

 

Hvorfor ikke kjøpe en grei maskin nå, med flere bruksområder som varer en stund. Hvis jeg har forstått rett så skal maskinen stort sett bare flyttes med bil og deretter stå stille. En ultraportabel er fin til studenter, men jeg nekter å tro at 10åringer trenger å ha med bærbar på skolen?

Endret av -Zeitgeist-
Lenke til kommentar
Som sagt over her, så er det ikke bare, bare og kjøre sims 2 + tilleggspakker.

 

Det krever faktisk endel av prosessoren, selvfølgelig ingenting av skjermkortet.

 

Tror en såppass ung jente vil ha mer glede av en større laptop, så hun får normalt stor skjerm og spille og surfe på.

 

Hva med en:

https://prisguiden.no/product.php?productId=100027

Den fikk masse skryt i HW sin test iallefall. Litt lite ram er det da, men en kjempe pc til prisen. Solid bygd er den også.

 

Lenovo 3000 N200 er mye pc for pengene, og fåes fra 4000 og oppover. Du må nok opp i rundt 5000 med 2Gb minne. Enkelte av modelle har også webcam integrert i lokket, noe som ikke er å forakte når man er 10 år :-)

Lenke til kommentar

Hvis du skal skaffe Acer Aspire 5920G, så går for den uten Blu-ray: http://www.elprice.no/lagersalg-data/acer-...r-pc-lxan40x829

 

du kan ikke på ramme alvor mene at hun aldri vil trenge mer enn 2 GB RAM???

 

Med de spillene hun kommer til å spille på den maskinen så kommer hun nok ikke til å trenge mer ram. Selv med Vista så burde det gå fint. Ingen vet egentlig hva hun blir å spille når hun vokser opp, hvis hun får sansen for spill som krever mye da blir et bedre framtidsrettet valg å kjøpe en stasjonær når den tid kommer, for det blir hun nødt til å ha hvis hun blir interessert i tunge spill.

 

Derfor er det greit at hun kjøper en billigere pc til datteren som hun kan spille de fleste spill som hun burde spille på den alderen, og hvis hun får interesse for flere spill når hun vokser opp så er det bare å investere i en stasjonær.

Lenke til kommentar

Fælt som think2ace tok av da. Sorry vis jeg gjorde deg sint med mine uttalelser.

Holder vel bare å si at det er feil. Vis du mener at du trenger mer enn 2gb ram(4gb) til sims, og kanskje et internettvindu/msn, så er det du som tar feil.

 

Men grunnen til at jeg ikke nevnte acer aspire 5920G er pga prisen. Jeg tenkte å finne en pc som klarer sims og internett surfing til en billigst mulig penge.

 

Mange fine tips i tråden. Så visst trådstarter leser gjennom, vil hun sikkert finne den pcen hun er ute etter.

Endret av Pirja
Lenke til kommentar

Jeg ville anbefalt Windows XP på det sterkeste!

STYR UNNA VISTA, jeg tviler på at hun trenger det!

 

Windows XP = veldig stor ytelsesforskjell på billig-bærbare i forhold til Vista, Vista på billige datamaskiner som ikke er kraftige blir som ekstra seig sirup.

 

Men siden det meste leveres med Vista så bør du kanskje kjøpe Windows XP i tillegg, men det er kanskje litt dumt det også da.

Lenke til kommentar

think2ce

 

-snip-

 

OK, beklager. Trodde at man faktisk fikk Vista DVD'en med i pakken. Latterlig høy pris på Vista hvis en OEM utgave koster rundt kr 1000.

 

 

Har hørt at du kan laste ned, eller installere XP via CD og bruke Vista-keyen. Nå skal jeg ikke si at jeg vet det, for da blir jeg slaktet av think2ace

Ikke bli hårsår da. Han var muligens litt krass, men han hadde jo rett.:p

Endret av -Zeitgeist-
Lenke til kommentar

ojsann...her har det kokt litt ser jeg..

 

Jeg har ingen os cd til pc min, men en slags reperasjonscd. Så hun må kjøpe med operativsystemet inne. Jeg har ingen til å hjelpe meg med å ordne pc.

 

Hun skal ha en 15" den på youtube så veldig liten ut.

 

Er veldig i tvil med acer siden den ikke har så godt rykte på seg. Men ser at hun uansett må opp en del i pris - og den får man mye for pengene sine etter hva jeg skjønner.

Jeg har ikke HD tv så trenger ikke blue ray.

 

Som jeg tenker så kan hun og jeg like gjerne kjøpe en pc som hun kan ha en stund. Og da bør vi vel gå for vista. Spesielt interessert i spill er hun ikke, så det vil bli til skolearbeid og nettsurfing . Antagelig sims 3 også :)

 

Hun vil ha en "normal pc" dvs helst helt svart, ingen spesielle bilder ol på.

Og jeg tror neppe jeg skal begynne å laste ned og omprogrammere div på en pc.

Endret av ceca
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...