Gå til innhold

Nikon analogt speilrefleks, hvilket?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
De fleste kameraene med autofokus vil vel støtte AF-S og G (uten blenderring) serien?

Uansett vil ingen funke med DX objektiver, obs obs...

Funke vil de, men blir bilde i sirkel med svart i hjørnene, i beste fall ekstrem vignett :)

 

Jeg regner ikke det som å funke.

Lenke til kommentar

Det er mange (finnes et par tutorialer for hvordan det kan gjøres) som fjerner solblenderen på Nikon 10,5 for å bruke på D3/D700 - utsnittet blir da sirkulært og faktisk ganske tøft.

 

Min favoritt er F5, men F4 er ikke ille den heller. Jeg er imponert over hvor mye F4 tåler etter et lite stunt i høst

Lenke til kommentar
  • 11 måneder senere...
Det er mange (finnes et par tutorialer for hvordan det kan gjøres) som fjerner solblenderen på Nikon 10,5 for å bruke på D3/D700 - utsnittet blir da sirkulært og faktisk ganske tøft.

 

Min favoritt er F5, men F4 er ikke ille den heller. Jeg er imponert over hvor mye F4 tåler etter et lite stunt i høst

 

F4 er kjent som tyverisikker

Jeg vandret mye rundt i Oslo på den tiden jeg brukte F4s, hadde denne dagen en 80-200 f2.8 med solblender av metall montert...

Nedover KJ kom det en narkoman kar, ganske dopa, som prøvde å nappe baggen av skulderen min, jeg hadde kamera i høyre hånd med reima rundt håndleddet, og baggen på venstre skulder, så jeg bare svingte meg helt rundt mot høyre, løftet armen til hans hodehøyde og klaska solblenderen midt i panna på'n... fyren falt ganske pladask og jeg fikk tak i noen som kunne ta seg av han videre... måtte tørke av solblenderen litt (var litt klin på den)

og gikk så videre og fotograferte noen ruller... hadde senere objektiv og kamera på sjekk og det var ca 0,4 mm feil på objektivplata... autofokus, lysmåler osv funka helt som det skulle, men fokusplanet var litt forskjøvet...

F5 tålte ikke i nærheten av så mye og fokusmotoren på F4 er vesentlig kraftigere enn på de nyere.

 

men det er vel kanskje ikke alle som trenger ett kamera som forsvarsvåpen, da.... heldigvis..

Endret av think2ce
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

skummet tråden og det så ikke ut som mine favoritt apparater er nevnt.

 

brukt, og bruker følgende nikon med stor glede

 

f90x (litt som f100 light, ett konge kamare som yter bedre enn d300 etter mitt skjønn)

 

f2 - full manuelt som tåler en krig!! Metallklump som du kan bruke som anker på båt.

 

nikkormat el - morsomt manuelt kamera med lysmåler.

 

mulighetene er uendelige!

Lenke til kommentar

F5 duger sikkert ganske bra som stumpt slagvåpen, det også. Det er sannsynligvis objektivet som blir ødelagt først.

 

Francis

Ja, men utrolig hva de tåler... Trynte på ski med min solide FM2 og en 35mm AF som ikke er av den solide typen. Slo inn bunnplata på kameraet, som er av tykk messing, som klemte fast fremtrekksmekanismen. Måtte skru den av å banke den ut igjen...

Solblender og filter ble revet rett av fronten, slik at hele filtergjengene er borte.

Hele tønna som linsene sitter i sprakk!

Men frontlinsa ble IKKE skadet!!

Regnet med at ting vill løsne ganske fort, men den er fortsatt brukt hardt i nesten 20 år, og er fortsatt i hyppig bruk på min nye D300s!!

Bare dumt jeg ikke får satt på noe deksel..

Skal nok kjøpe en 35mm 1.8G, savner manuell overstyring av fokus.

Lenke til kommentar

De fleste kameraene med autofokus vil vel støtte AF-S og G (uten blenderring) serien?

Nei, det er mange med AF som ikke støtter AF-S:

F-401, F401s, F-401x, F-601, F-801, F-801s, F50, F55, F60

 

Flere støtter G-optikk kun ved program og lukkerprioritet, da de krever blenderring for blenderprioritet og manuell eksponering:

F-601, F-801, F-801s, F70, F90, F90x, F4

F-601 har visstnok noen ekstra problemer med G-optikk.

 

Det er dessuten bare noen få som støtter VR: F65, F75, F80, F100, F5, F6

 

Med forbehold om at jeg kan ha glemt noen...

 

Dersom man holder seg til AF-optikk (+ evt. AI-P), er F65 og F75 de billigste alternativene som støtter både AF-S, G og VR.

 

Med MF-optikk er det mange AF-kameraer som ikke gir lysmåling:

F-401, F401s, F-401x, F50, F55, F60, F65, F75, F80

(Da har jeg ikke tatt med de digitale.)

 

Mer her:

http://www.nikonians.org/nikon/slr-lens.html

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Uten å ha lest gjennom alt (som jeg sikkert har svart på allerede). Nikon F100 = D700 i langt bedre byggekvalitet. Kan ikke gå feil her, spesielt siden alt av optikk fungerer (inkludert AF-S og VR). Anbefales på det sterkeste.

 

Edit:

Anbefales ikke med DX objektiv, selv om de også fungerer.

Endret av TGB
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

hva legger du i, virke? får man lysmåling med et AF-S G objektiv på F2/F3, og trenger man blendering?

F2 er et helmanuelt kamera, du kan bare glemme G-objektiver her. Det hjelper ikke med bare blenderring heller, hvis du skal ha lysmåling. Du må også ha metallskoen på blenderringen, den er tatt bort på en del nyere objektiver som fremdeles har blenderring.

 

På F3 får du formodentlig lysmåling, men du får ikke satt blenderåpningen.

Endret av k.n.b
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...