Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hvordan gå inn på trådløs ruter?


Anbefalte innlegg

Hvordan går jeg inn på min trådløse ruter? Jeg har blitt fortalt at jeg skal skrive inn IP-adressen i adresselinjen til internett, men det eneste som skjer er at det kommer opp at dette webområdet ikke kan vises i internett explorer. Hva gjør jeg galt?

Har prød å skrive 192.168.80.1 og 192.168.80.100.

PS. Har ikke særlig mye peiling på slikt så vær venlig å forklar det på enklest mulig måte. :roll:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
For det første, aldri legg ut IPen din offentlig

for det andre, så må du forsikre deg at du har den riktige IPen der.

http://www.ventrilo.com/myip.php

den siden er pålitelig for å finne IPen din.

 

prøv den. om ikke det funker, bruk Firefox :thumbup:

 

Slik jeg har forstått det så er visst dette en felles IP for mangen rutere. Har funnet den på flere sider som forklarer hvordan jeg kan koble meg på. Det forklarer vel gjerne også hvorfor det ikke virker?

Lenke til kommentar

Du må vite hvilken adresse routeren har. Trykk på Start, velg Kjør, skriv "cmd" og trykk Entertasten.

I det nye vinduet som kommer opp, skriver du "ipconfig" og trykker Enter.

Da vil du få opp en del info. Til høyre for "Standard gateway" vil du se ipadressen til routeren.

Skriv denne inn i adressefeltet til nettleseren din og trykk Enter.

Antageligvis vil du få spørsmål om brukernavn/passord. Dersom du ikke kjenner til dette, finner du det i dokumentasjonen som fulgte med routeren.

 

Edit: Hmm... raid2 var visst først ute! :) Men jeg hadde jo fet skrift og greier, dah!! :p

Endret av insolvent
Lenke til kommentar
For det første, aldri legg ut IPen din offentlig

for det andre, så må du forsikre deg at du har den riktige IPen der.

http://www.ventrilo.com/myip.php

den siden er pålitelig for å finne IPen din.

 

prøv den. om ikke det funker, bruk Firefox :thumbup:

 

Dette er sant så lenge du snakker om den eksterne ip-adressen, den du finner hos ventrilo. Dette er gatewayens eksterne adresse, eller adressen på internett om du vil.

Når det gjelder lokale nettverk så brukes det adresser som ikke kan rutes på internett. De lokale adressene oversettes til den eksterne adressen i gateway, som også holder rede på trafikken mellom interne og eksterne nettverket. Dette betyr at gatewayen har flere ip-adresser, minst èn ekstern og minst èn intern(noen har flere eksterne adresser og kan håndtere flere lokalnettverk)

Adresseområdene i listen under benyttes i lokale nettverk

10.0.0.0 - 10.255.255.255 (Brukes i lokale nettverk)

172.16.0.0 - 172.31.255.255 (Bør normalt bare brukes til ruting mellom nettverk)

192.168.0.0 - 192.168.255.255 (Brukes i lokale nettverk).

Om du oppgir en adresse i en av disse områdene kan det sammenlignes med å oppgi et leilighetsnummer. Så lenge du ikke forteller adressen til bygningen er informasjonen helt ubrukelig.

Lenke til kommentar

Har gjort alt det der, men fortsatt får jeg opp at webområdet ikke kan vises.

Problemet er at jeg holder på med Bittorrent og det laster sinsykt sent. Får opp varsel om at eg har et problem med network configuration. Og at det er noe port som ikke er åpen. Jeg har en 20Mb/s linje og maks nedlasting jeg har klart å få på bittorrent er ca. 100kB/s.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...