Gå til innhold

Oktoberfest 2008 - sagat3 - Sigma 150mm f/2.8 Macro


Anbefalte innlegg

Oktoberfest 2008:

 

Jeg skal i perioden bruke mitt Olympus E-510 kamera med en Sigma 150mm f/2.8 Macro linse.

 

Deltakernivået er amatør, da jeg vet jeg får behov for et annet objektiv den 18. og 19. oktober, men ellers blir nok Sigmaen værende på kameraet.

 

Min utfordring er at jeg skal klare kravene til Oktoberfesten, og litt til. Alle bildene skal være tatt håndholdt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for tipset, jeg skal vie litt oppmerksomhet til hvitbalansen. Det gikk egentlig ganske bra å ta det håndholdt, men det skal sies at jeg tok sikkert 30 bilder på badet i går før jeg fikk et som jeg var relativt fornøyd med... :p

 

Hvis man zoomer inn på tuppen av kranen kan man se en fotograf bak et kamera, under en blitz... ;)

Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke helt utfordringen din. Det virker som du har utfordret deg selv til å være litt lat. Stort sett alle makrobilder tatt med så lang brennvidde blir mye bedre hvis man bruker stativ. Litt av vitsen med slike objektiver er at de skal gi sylskarpe bilder, og det har du ikke sjans til med lukkertider på 1/8 sek (!) eller 1/180 sek. Hvis du ikke har stativ, skjønner jeg at du evt. vil prøve å gjøre det beste ut av det likevel, men jeg ville ikke hatt det som et uttalt mål (i noen tilfeller er det jo mulig å legge kameraet på et bord eller en stein e.l).

 

Ellers er jeg enig i at dråpebildet ble brukbart, tross alt. :)

Lenke til kommentar

Det har noe med tilgangen på stativ ja... Kjøpte linsa for 14 dager siden, så et "rættle" stativ får vel bli neste post. Er enig med deg, macro gjør seg best med stativ. Hadde vel ikke trengt å nevne håndholdt i utfordringen, selv om det blir realiteten i oktober uansett.

Lenke til kommentar

3. Oktober: Hvalbein

 

Jeg har vært ganske opptatt fram til nå og har ikke hatt tid til oppdatere Oktoberfesten, men nå kommer det noen bilder...

 

Dette er ryggvirvelen til en hval, er det noen eksperter der ute som kan fortelle meg arten? :hmm:

 

post-111515-1223532767_thumb.jpg

 

F/6.3

1/180

150mm

Lenke til kommentar

Det var mange nye her nå, tar et par utvalgte jeg:

 

3. oktober: Lurte litt på hva dette var inntil jeg leste det du hadde skrevet. Tror dessverre dette ikke er nok for at jeg skal klare å bestemme arten. Men nå er jeg ikke ekspert heller da. Jeg liker komposisjonen og bildet som sådan.

 

4. oktober: Nå begynner det å likne på makro. Skarpe og fine detaljer. Finfin kontrast mellom det rød/gul-spraglete og den særs myke bakgrunnen.

Lenke til kommentar

4. oktober er min klare favoritt hittil. Skikkelig makro, god skarphet og ikke minst god komp. Men med ditt siste viser du også at macro og lang brennvidde kan brukes til andre oppgaver også. Synes det funker bra. Enig i at lyspunktet på høyre siden forstyrrer litt. I tillegg kunne jeg kanskje ønske at busken i forkant kunne vært noe lysere slik at den hadde blitt mer fremtrende.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...