Gå til innhold

Musikk med høy "dynamic range"


FLarsen

Anbefalte innlegg

Har fått dilla på musikk som ikke har blitt komprimert til en flat strøm av støy, slik som det meste av ny musikk desverre er.

 

Så har noen noen tips til artister som har en del slikt i diskografien deres?

 

Jeg liker det meste. Fra klassisk til metall.

 

Jeg foretrekker ting som er musikalsk slik som mye klassisk musikk, symfonisk metall, mye progressiv rock, osv...

 

 

For eksempel: Albumene til Rush fram til og med Grace Under Pressure.

Endret av FLarsen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja kan jo sikkert sjekke ut favorittbandene mine System of a Down og Queens Of The Stone Age.

 

System er den mer harde typen men samtidig er den veldig melodisk. Lett å få dilla på.

Det samme er Qotsa men de er mer "spesielle" da de har enkle gitariff gjort om til kompliserte sanger. Riff som ikke skal matche med musikken men likevel gjør det. I tilegg har du de safe bet sangene som jeg liker å kalle dem. Go with the flow, In my Head osv.. No One Knowes er en av deres beste sanger og den er samtidig meget spesiell. Vi anbefale deg di.

 

Evt Eagles of Death Metal (som ikke er Death Metal:P) er også noe du bør sjekke ut.

Gå inn på youtube å sjekk ut før du kommer med tilbakemelding. :D Tror du vil finne en eller annen godbit.

Lenke til kommentar
Det samme er Qotsa men de er mer "spesielle" da de har enkle gitariff gjort om til kompliserte sanger. Riff som ikke skal matche med musikken men likevel gjør det. I tilegg har du de safe bet sangene som jeg liker å kalle dem. Go with the flow, In my Head osv.. No One Knowes er en av deres beste sanger og den er samtidig meget spesiell. Vi anbefale deg di.

Hum, nå som jeg akkurat brukte QotSA i en annen post som eksempel på et annet band enn Metallica som har gitt ut overkomprimerte album :-)

 

Misforstå meg rett, jeg liker QotSA veldig godt, men Songs for the Deaf (der de fleste av anbefalingene dine stammer fra) er nok ingen vinner for OP, som er spesifikt ute etter musikk med høy dynamisk range.

Lenke til kommentar

Det meste av King Crimson, men sjekk ut låta "Epitaph". Dynamikken er stoor, ikke still inn volumet for høyt når låten begynner, for det blir høyere peaks etter hvert!

 

Tja kan jo sikkert sjekke ut favorittbandene mine System of a Down og Queens Of The Stone Age.

 

Beklager, du feiler.

Endret av Speik
Lenke til kommentar

änglagård - Hybris

 

Denne skiva har noen helt utrolige dynamiske kurver som jeg vil tro du er ute etter. Om du ikke finner den noen plass skal jeg virkelig tvinge den på deg.

 

Her har du en forsmak:

anglagrdye4.jpg

 

Også verdt å nevne at dette er symfonisk prog fra 90-tallet en gang.

Lenke til kommentar

Herlig, herlig. Elsker også slik musikk, lyden er så levende og engasjerende å høre på. Fins det flere slike band som har en litt mer rocka stil, Pink Floyd er allerede nevnt og de har jeg kjennskap til fra før. Men andre anbefalinger? Må gå i terapi med skikkelig lyd etter Metallica's siste album som hadde vært knall med en dynamisk lyd som artistene i denne tråden har.

 

Det er med slik musikk anlegget mitt virkelig viser hva det kan, folk uten peiling på lyd ble plutselig helt satt ut også, litt morsomt. :)

Endret av Brian
Lenke til kommentar
Fins det flere slike band som har en litt mer rocka stil, Pink Floyd er allerede nevnt og de har jeg kjennskap til fra før. Men andre anbefalinger?

Cynic med plata Focus. Tror jeg. Er ikke helt stø på å skille hva som har HDR og ikke når det kommer til sånn musikk, men i det minste så er det ikke er real sementblokk som peaker noe til de grader.

Lenke til kommentar

Usikker på dynamikken spesifikt, men jeg kan anbefale deg å høre på Kari Bremnes om du er ute etter musikk med god kvalitet. Liker selv Månestein-albumet best, da særlig førstesporet "Du har sett dem".

 

I tillegg kan du jo sjekke ut One Second- og The Eye-albumene til Yello.

 

redigert: Ingen av disse kan påstås å ha en spesielt rocka stil, bare så du vet det.

Endret av Zlatzman
Lenke til kommentar

Jeg får bidra litt jeg også her i tråden.

 

Jeg kommer ikke på så mye for øyeblikket, men jeg kan anbefale Dire Straits.

 

Hører på deres første album nå, det høres så mye mer naturlig ut enn det meste av ny musikk. Instrumentene står virkelig fram, i stedet for å drukne i en støm av støy.

 

Jeg liker veldig godt sangene Sultans of Swing, In the Gallery og Wild West End.

 

Pass på at det ikke er noen remastered versjon av albumet.

Endret av FLarsen
Lenke til kommentar

Nils Lofgren - Acoustic Live (Mannen bak "The E Street Band")

Breed - Breed (Metal. Veldig groovy).

Susperia - Cut From Stone (metal. Veldig mye dynamikk i denne, syntes jeg)

Pendulum - Hold Your Colour (d'n'b)

Pendulum - In Silico (d'n'b)

Clutch - From Beale Street to Oblivion (Metal)

Det meste av Kari Bremnes

Chris Isaak - Forever Blue (Rock)

Backyard Babies - Backyard Babies (Råkkennrollfiskbåll)

 

Dette er album jeg syntes låter bra, om ikke jævelig bra, når jeg skrur opp volumet på anlegget i lytterommet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...