Gå til innhold

Hvorfor er Mac så mye dyrere enn andre PC'er?


Anbefalte innlegg

Jeg vurderer å kjøpe ny bærbar datamaskin, og har lenge sett litt på en Macbook pro til 15-16.000 kr. Jeg har aldri hatt mac selv før, har bare hørt om alle som har konvertert til mac og ikke vil bytte tilbake.

Men spørsmålet jeg alltid sitter igjen med er om det virkelig er verdt pengene når jeg kan få en hvilken som helst annen pc med like mye prosessor, ram og harddisk til en tredjedel av prisen til en Mac?

Hvorfor er Mac'ene så mye dyrere?

 

Jeg vet det finnes utallige emner her fra før om Mac vs pc, og de ender alltid med at "min datamaskin er bedre enn din" og "far min er sterkere enn far din". Det er ikke en slik diskusjon jeg ønsker å oppnå, men jeg trenger litt mer kjøtt på beinet før jeg tar steget å investerer i en Mac føler jeg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fordi det er noe forbanna jåleri :)

 

Og det var ikke sånn pc-er-bedre ment. Men man betaler endel for merket når man kjøper mac, samt dem har ikke den samme konkurransen som pc'er og trenger dermed ikke presse ned prisen.

 

Hvor godt dem utnytter ressursene i forhold til vanlig pc'er med windows vet jeg ikke da, men sannsynligvis litt mer

Endret av PepsiCo
Lenke til kommentar

Del av forskjellen på mac vs pc er at apple selger programvare bundla til hardware.

 

Så i ein mac ligger det ein grunnpakke med lisensiert programvare, noko ein må kjøpe i tillegg viss ein går for windows-basert laptop.

 

Mi personlege meining er at Apple har utvikla eit bedre brukargrensesnitt og dermed er litt enklare å bruke, i tillegg har ein fullt *nix-miljø "under the hood" viss ein skulle få brukt for det.

 

Generelt sett er nok mac litt overprisa iforhold til rein spec-vurdering, men har ein brukt for alle programmene som ligger med og liker brukergrensesnittet så er det nok verd det.

Lenke til kommentar

Jeg er ingen Mac-bruker selv men har sterkt vurdert kjøpe en for å finne ut what the fuzz is all about. Slik jeg ser det er Mac-ens sterke side også sin største svakehet. Der PC er åpen for alle software og hardware utviklere er Mac strengt kontrollert. Dette gjør at software/hardware på Mac er mye mer kompatible og utnytter ressursene bedre enn software /hardware for PC. Ulempen med det er at Apple tvinger deg til å kjøpe sine produkter og gir deg mindre valgfrihet. For PC er situasjonen omvendt.

 

Dette gjør at Mac koster mer enn PC, men det er helt meningsløst å måle de to systemene opp mot hverandre basert på systemoppsett. En Mac får mer ut av hardwaren pga av den strenge kontrollen over hvilket software som kjøres. Spørsmålet er om det likevel rettferdiggjør prisforskjellen. Det som er avgjørende er hva man skal bruke maskinen til og hvor stor frihet man vil ha til å gjøre endringer på maskinen.

 

Foreløpig er windows-maskiner sterkere på spill, mens proffesjonelle bilderedigerere sverger til Mac. PCens svakhet er at det finnes så mange eksterne aktører som ikke følger/ikke er kompetente nok til å følge MS anbefalinger for utvikling av *ware, noe som resulterer i at en Windows maskin må ha enda kraftigere hardware for å kjøre de samme oppgavene.

 

Et godt eksempel er Windows kontra Xbox 360. 360 er en dedikert spillmaskin og er mye svakere enn dagens PCer, men likevel er den billigere å kjøpe og kan konkurrere med langt sterkere PC i ytelse på spill. Dette er fordi 360 er dedikert til spilling og slipper å ta hensyn til om spilleren vil drive med bildebehandling, nettsurfing, brannmur, antivirus, tekstbehandling osv.

 

Dette er en generell betraktning og alt er selvfølgelig ikke svart/hvitt. Håper du ble litt klokere allikevel.

Lenke til kommentar
Har hørt at Mac er mye sikrere enn PC med tanke på virus og slikt, stemmer det?

Det stemmer fordi det er laget mest harmware rettet mot PC-brukere, ikke fordi OS-et til Mac nødvendigvis er så mye sikrere. Men det er bare et tidsspørsmål om når Mac-brukere blir angrepet i stor skala.

 

Grunnen til at harmware blir laget for PC er at det er mange flere PC brukere enn Mac brukere. Det sier jo seg selv at hvis du vil stjele informasjon så lønner det seg å utnytte svakheter der man finner flest ofre.

Lenke til kommentar

Jeg tror mac er en moteting som vil gå over om noen år..

 

De fleste innser at det ikke er verdt det.

 

 

Og, det er jo bare tull at mye programvare er bundla med mac'er.

Det er mye bedre å kjøpe grunnsystemet for å så kjøpe de programmene du trenger- hver for seg.

 

OG anti-virus osv. trenger ikke å koste penger, AVG free er mer enn bra nok.

Lenke til kommentar

Min databruk baserer seg mest på skole, jobb og internett, samt litt musikk, foto- og videoredigering på hobbybasis. Derav at tanken på Mac har slått meg, selv om den ikke vil bli primært brukt til musikk og video.

Spilling interesserer meg overhode ikke en plass.

 

Ang. virus og slikt, er det ikke sånn at etter Apple begynte med Intel-prosessorer så er de mer utsatt for angrep de også, eller tar jeg feil?

Lenke til kommentar
Min databruk baserer seg mest på skole, jobb og internett, samt litt musikk, foto- og videoredigering på hobbybasis. Derav at tanken på Mac har slått meg, selv om den ikke vil bli primært brukt til musikk og video.

Spilling interesserer meg overhode ikke en plass.

 

Ang. virus og slikt, er det ikke sånn at etter Apple begynte med Intel-prosessorer så er de mer utsatt for angrep de også, eller tar jeg feil?

Jeg får ikke det helt til å rime, men hvis jeg tar feil så gjerne motsi meg her.

 

Uansett, jeg ville ikke latt virus-problematikken være avgjørende for hvilket valg du tar. Det er lett å unngå å bli infisert hvis du er forsiktig nok.

Lenke til kommentar

Standardutgaven av MacBook er egentlig ganske greit priset til en 13,3" å være. Eller den vil i hvert fall være det i fremtiden. I oktober oppgraderes den med blant annet en aluminiums-finish og trolig en lavere pris. Tatt i betraktning at Dell XPS M1330 kun er 1000 kr billigere (har 70GB større harddisk, og 2GB mer minne), så er det ikke SÅ dyrt.

 

Rådet mitt blir da at hvis du virkelig har fått et bedre inntrykk av OSX Leopard enn av Windows Vista, bør du besøke Eplehuset for å bare teste maskinen. Prisen bør i hvertfall ikke være det som bestemmer.

Lenke til kommentar
Jeg får ikke det helt til å rime, men hvis jeg tar feil så gjerne motsi meg her.

 

Uansett, jeg ville ikke latt virus-problematikken være avgjørende for hvilket valg du tar. Det er lett å unngå å bli infisert hvis du er forsiktig nok.

Jeg vet ikke, men mener å ha lest noe om det for lenge siden på nettet en plass. Jeg er ikke datakyndig, det er derfor jeg forhører meg her før jeg tar en beslutning om hva det blir til. Virus er ikke det som bekymrer meg. Det finnes nok av gode antivirus programmer der ute.

 

 

Jeg må nok uansett innom eplehuset ja for å prøve OSX Leopard før jeg kjøper en.

Endret av Eivind87
Lenke til kommentar

Det er nok litt usannhet i det bildet jeg poster her nå, men det gir en viss formening om hvorfor mange velger MAC fremfor vanlige datamaskiner.. Jeg sier ikke at det nødvendigvis er sånn for alle, men min erfaring med MAC etter å ha brukt windows siden 95/96'ish er enkel.

 

"Hvorfor skal det være så vanskelig i windows når det _kan_ være så enkelt"?

 

macpcqe6.th.jpg

Lenke til kommentar

Det siste jeg ville gjort er å gå inn i ett hjernevaskehus(eplehus).

Der kommer det 2-3 selgere mot deg med en gang og snakker om hvor mye bedre mac er enn pc.

 

 

Nei, det er ikke en god ide- les heller rundt på nettet og "make you're own opinions". Hvis du abolutt skal prøve en mac- gå til noe større som fek.s elkjøp.

Der er det også lett å se forskjellen på prisen Windows vs. Mac.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...