Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Funksjonshemmet kan ikke bruke P-automat --> Kontrollavgift


bebbe81

Anbefalte innlegg

God kveld alle sammen!

 

Jeg er det man kan kalle forflytningshemmet. Jeg kjører en spesialtilpasset bil hvor jeg sitter i rullestolen under kjøring. Har ingen nevneverdig bevegelse i armene.

 

Nå sist torsdag var jeg på fotballkamp på Ullevål Stadion. Jeg var alene, så jeg kjørte egen bil til stadion der jeg parkerte på anvist HC-plass. På plassen var det klart skiltet at det var en time gratis parkering mot gyldig HC-bevis (noe jeg selvfølgelig har godt synlig i frontruten) og gyldig P-billett. Om en vil stå lengere, måtte man betale avgift.

 

Da fotballkamper varer litt mer enn en time, skulle jeg ha betalt for å stå her.

 

Problemet mitt er at jeg greier ikke å betjene P-automaten selv på grunn av null armfunksjon. Jeg så det heller ikke hensiktsmessig å be tilfeldige forbipasserende om hjelp til å ta ut lommeboken for så å betale parkeringen og legge lappen på dashbordet. Dette både av sikkerhetsgrunner og at jeg ikke ønsker å "belaste" fremmede med dette. Det endte med at jeg ikke dro noen lapp.

 

Etter kampen var jeg ilagt kontrollavgift begrunnet med at P-billett ikke var synlig i frontruten.

 

Dette vil sannsynligvis være et problem på de fleste private parkeringsplasser i Norge.

 

Spørsmålet mitt er:

1. Har noen hørt om liknende saker og utfallet på disse?

2. Vil jeg ha en mulighet her til å få medhold i en klage?

3. Er det noe jeg kan gjøre for å unngå slike situasjoner i framtiden? Forslag?

 

Ha en fortsatt god kveld/natt :)

Endret av bebbe81
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det beste jeg kan anbefale deg er at du ber en funksjonær på stedet du skal besøke om hjelp. Det er en del av jobben deres å hjelpe sine besøkende.

 

Utover det så kjenner jeg ikke til noen saker hvor dette har vært et tema.

 

Jeg har tidligere bedt P-vaktene om hjelp til dette. Men på Ullevål denne kvelden så jeg ingen andre funksjonærer som jeg kunne be. Det var en del folk der så de hadde vel litt å gjøre den kvelden :)

 

Jeg blir å klage på denne kontrollavgiften, vil komme tilbake med utfallet av saken når denne foreligger.

 

Om det er flere som har synspunkter her mottas disse med takk :)

Endret av bebbe81
Lenke til kommentar

For en stund siden skulle jeg hjelpe en kompis med å flytte til en studentbolig.

Jeg parkerte rett utefor (det er ingen parkeringsplass,forbudt å parkere utenfor boligområde) pga masse ting og tang som skulle inn i hybbelen hans.

Etter ca halv time, når jeg kom ned så hadde jeg fått bot, jeg klaget og skrev hvorfor jeg hadde parkert der. Da fikk jeg medhold og dermed slapp å betale sure 7oo kroner.

 

Så desom saksbehandler har vett i hodet bør du slipe å betale.Du har med andre ord ingenting å tape dersom du klager, men derimot kan kanskje slippe å betale de pengene.

 

 

Lykke til :D

Lenke til kommentar
Loven er lik for alle - er det ikke det man sier?

 

 

 

Men er ikke så greit når man ikke klarer å betjene P-automatene, håper du slipper å betale boten, selv om jeg tror du må det :/

 

Selvfølgelig skal også jeg betale der man må betale... Skulle bare mangle... Forventer ingen særbehandling fordi man sitter i rullestol. Mulig jeg formulerte meg litt uklart i tidligere :-)

 

Det som er kjernen i saken er hvorvidt jeg skal betale kontrollavgift i denne saken siden jeg ikke klarer å betjene automaten?

Lenke til kommentar
Det beste ville kanskje da vært å ringe det telefonnummeret som står på automaten da du var der. Da hadde du fått et referansenummer, som du kunne skrevet ned og lagt i vinduet. Dette er i alle fall normal praksis.

Hvordan skulle han ha fått det nedskrevet? Ved å spurt en tilfeldig person? Da ville det værdt like godt å spørre han om han hadde giddet å betale osv.

Lenke til kommentar
[...] Har ingen nevneverdig bevegelse i armene.

[...] Problemet mitt er at jeg greier ikke å betjene P-automaten selv på grunn av null armfunksjon.

[...]

Om man ikke har bevegelse i armene er det neppe særlig lett å notere seg et referansenummer. Jeg tipper at du i denne omgangen unngår kontrollavgift. Det får være måte på hvor firkantet man er.

 

For fremtiden er det kanskje en ide å få en kort bekreftelse fra lege om at du ikke har mulighet til å betjene parkometer som kan legges ved HC-beviset?

Endret av cyclo
Lenke til kommentar

Det er helt klart to sider av denne saken. Parkeringsselskapet kan være så firkantet å si at "dersom du ikke kan følge de reglene som er satt opp, så får du parkere et annet sted", siden dette er et privat område, så er det ikke noen "folkerett" å få parkere der.

 

Min mening er at de bør gi det litt "slack" så lenge trådstarter får sendt de en forklaring på situasjonen, men her er man egentlig avhengig av litt goodwill fra saksbehandler, og hvor rigid internt reglement de har å forholde seg til.

 

Som Osse-mon sier er det umulig å tilpasse alt til alle.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...