Gå til innhold

Adobe CS4 får GPU-akselerasjon


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

At de ikke kan bekrefte noe betyr ikke at ATI ikke støtter det. Det høres ikke ut som representanten fant noe informasjon om det og bare slang fra seg noen tomme høflighetsfraser.

 

Hvor har du det fra at ATI støtter GPU-akselerasjon på Adobe CS4?

Hvor har du det fra at jeg skal ha sagt det?

 

Kanskje vi skal være enige i at støtten ikke er bekreftet, men at alle AMD/ATI-kort siden Radeon X1000-serien oppfyller alle de offisielle systemkravene til Adobe for aksellerasjonen.

Lenke til kommentar
Hva, kan Photoshop ennå ikke ta i bruk mer enn 4 GB ram selv om man har mer i maskina?

 

Photoshop CS4 skal leveres som 64-bit på Windows etter det jeg kjenner til. Nå må jeg innrømme at i PS har jeg i liten grad blitt hindret av manglende minne, selv om jeg ofte arbeider med en 100 - 150 lag. Først når man begynner med manipulering i svært store formater dette er et reelt problem.

 

After Effects og Premiere Pro er litt annerledes.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar
At de ikke kan bekrefte noe betyr ikke at ATI ikke støtter det. Det høres ikke ut som representanten fant noe informasjon om det og bare slang fra seg noen tomme høflighetsfraser.

 

Hvor har du det fra at ATI støtter GPU-akselerasjon på Adobe CS4?

Hvor har du det fra at jeg skal ha sagt det?

 

Kanskje vi skal være enige i at støtten ikke er bekreftet, men at alle AMD/ATI-kort siden Radeon X1000-serien oppfyller alle de offisielle systemkravene til Adobe for aksellerasjonen.

Ja, vi kan bli enige at ATI/ADM oppfyller alle hardware kravene for Adobe CS4 GPU-akselerasjon, men da trenger man en fungerende API i tillegg, for å klare det.

 

Det store spørsmålet er: kommer ATI til å gå egen vei (med CTI) eller velger CUDA for å tilby GPU-akselerasjon? men foreløpige kan de ikke bekrefte noen form for GPU-akselerasjon, hverken med den ene eller andre API.

Lenke til kommentar
Ja, vi kan bli enige at ATI/ADM oppfyller alle hardware kravene for Adobe CS4 GPU-akselerasjon, men da trenger man en fungerende API i tillegg, for å klare det.

 

Det store spørsmålet er: kommer ATI til å gå egen vei (med CTI) eller velger CUDA for å tilby GPU-akselerasjon? men foreløpige kan de ikke bekrefte noen form for GPU-akselerasjon, hverken med den ene eller andre API.

Aha, du har altså ikke fått med deg at OpenGL er et API og at API-et dermed er på plass allerede. Både AMD og Nvidia støtter API-et OpenGL i riktig versjon og med riktig Shader modell.

 

Så vidt jeg vet har hverken CUDA eller CTI noe med Adobe Photoshop CS4 å gjøre. Ikke rart jeg klødde meg i hodet over hvorfor du dro inn CUDA i diskusjonen.

Lenke til kommentar
Ja, vi kan bli enige at ATI/ADM oppfyller alle hardware kravene for Adobe CS4 GPU-akselerasjon, men da trenger man en fungerende API i tillegg, for å klare det.

 

Det store spørsmålet er: kommer ATI til å gå egen vei (med CTI) eller velger CUDA for å tilby GPU-akselerasjon? men foreløpige kan de ikke bekrefte noen form for GPU-akselerasjon, hverken med den ene eller andre API.

Aha, du har altså ikke fått med deg at OpenGL er et API og at API-et dermed er på plass allerede. Både AMD og Nvidia støtter API-et OpenGL i riktig versjon og med riktig Shader modell.

 

Så vidt jeg vet har hverken CUDA eller CTI noe med Adobe Photoshop CS4 å gjøre. Ikke rart jeg klødde meg i hodet over hvorfor du dro inn CUDA i diskusjonen.

 

Aha, du har altså ikke fått med deg at GPU-akselerasjon drier seg om å bruke GPU for å utføre de oppgavene som tradisjonelt var forbeholdt CPU.

 

OpenGL dreier seg om grafikk og de oppgavene som vi har alltid kjørt på GPU :

"OpenGL is the premier environment for developing portable, interactive 2D and 3D graphics applications" - Link.

 

GPU-akselerasjon dreier seg om å overlate en del av kalkulasjonene til GPU for å avlaste CPU (eliminere behovet for kraftig CPU). Mao bruke GPU som en CPU. Her er det et fundamentale forskjeller mellom OpenGL og GPU-akselerasjon, og man bør ikke blande disse.

 

Man trenger en API for GPU-akselerasjon, både på Adobe CS4 og andre applikasjoner, og foreløpig CUDA er den eneste fungerende API for GPU-akselerasjon (bruke GPU for å utføre de oppgavene som tradisjonelt var forbeholdt CPU).

Lenke til kommentar

Virker som Sam_Oslo roter litt her. Det benyttes OpenGL for å aksellere en rekke justeringer/effekter i Photoshop, og da trenger man ikke CUDA i tillegg.

 

Et krav om CUDA ville vært dårlig nytt, ikke bare for folk med ATI/Intel grafikk, men også mange av Nvidia's egne kunder, da CUDA (om hukommelsen min stemmer) bare funker på GeForce 8 og oppover. Jeg tipper flertallet sitter på GeForce 7 eller lavere. Selv i dag selges mange laptoper med kort i 7-serien. Og disse fungerer overraskende godt selv nå til dags, om ikke favoritthobbyen er å drive benchmarks i Crysis :p De fleste grafikere (bortsett fra 3d-animatører) trenger da heller ikke altfor rå 3d-ytelse, så et Geforce 7xxx kan sikkert gjøre susen i lang tid framover.

 

 

Hva angår CUDA så virker det ikke som det har noe med Photoshop CS 4 å gjøre, men kun benyttes av en plugin til Premiere, for å speede opp encoding av video. Kanskje det var dette Sam tenkte på?

Endret av Langbein
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

CUDA (og evt CTI, PhysX) er primært for å ta i bruk GPU til ikke grafiske aritmetiske operasjoner, f.eks fysikk eller molekylær dynamikk.

Det virker litt underlig at CS4 skulle ha bruk for dette. Det er en rimelig stor jobb å legge inn støtte for disse API'ene i tillegg vanlig CPU bruk.

Lenke til kommentar
Virker som Sam_Oslo roter litt her. Det benyttes OpenGL for å aksellere en rekke justeringer/effekter i Photoshop, og da trenger man ikke CUDA i tillegg.

 

Et krav om CUDA ville vært dårlig nytt, ikke bare for folk med ATI/Intel grafikk, men også mange av Nvidia's egne kunder, da CUDA (om hukommelsen min stemmer) bare funker på GeForce 8 og oppover. Jeg tipper flertallet sitter på GeForce 7 eller lavere. Selv i dag selges mange laptoper med kort i 7-serien. Og disse fungerer overraskende godt selv nå til dags, om ikke favoritthobbyen er å drive benchmarks i Crysis :p De fleste grafikere (bortsett fra 3d-animatører) trenger da heller ikke altfor rå 3d-ytelse, så et Geforce 7xxx kan sikkert gjøre susen i lang tid framover.

 

 

Hva angår CUDA så virker det ikke som det har noe med Photoshop CS 4 å gjøre, men kun benyttes av en plugin til Premiere, for å speede opp encoding av video. Kanskje det var dette Sam tenkte på?

 

Laptoper er ikke akkurat drømmemaskiner for å kjøre Adobe CS4, særlig med 7-serien kort. :p

 

Selvfølgelig Adobe CS4 bruker PoenGL, det skulle bare mangle. Men de brukere dette for grafiske rutiner/oppgaver.

 

GPU-akselaksjon i Adobe GS4 dreier seg om å bruke GPU for "rotation, zooming, panning, osv .." disse oppgavene har alltid blitt utført av CPU, men nå skal utføres av GPU og det er her CUDA kommer i bilde.

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar
GPU-akselaksjon i Adobe GS4 dreier seg om å bruke GPU for "rotation, zooming, panning, osv .." disse oppgavene har alltid blitt utført av CPU, men nå skal utføres av GPU og det er her CUDA kommer i bilde.
Og hvorfor skulle ikke OpenGL og ShaderModel klare dette?

Fordi disse oppgavene utføres av CPU, og OpenGL og ShaderModel kan ikke styre CPU.

 

Adobe CS4 GPU-akselerasjon skal nå få GPU til å utføre disse oppgavene som tidligere har vært utført av CPU, og per idag, kun CUDA kan få en GPU til å fungere som CPU :

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
GPU-akselaksjon i Adobe GS4 dreier seg om å bruke GPU for "rotation, zooming, panning, osv .." disse oppgavene har alltid blitt utført av CPU, men nå skal utføres av GPU og det er her CUDA kommer i bilde.
Og hvorfor skulle ikke OpenGL og ShaderModel klare dette?

Fordi disse oppgavene utføres av CPU og OpenGL og ShaderModel kan ikke styre CPU.

 

Hæ? Dersom CS4 roterer et bilde via OpenGL vil det høyst sannsynlig skje i GPU...

Lenke til kommentar
GPU-akselaksjon i Adobe GS4 dreier seg om å bruke GPU for "rotation, zooming, panning, osv .." disse oppgavene har alltid blitt utført av CPU, men nå skal utføres av GPU og det er her CUDA kommer i bilde.
Og hvorfor skulle ikke OpenGL og ShaderModel klare dette?

Fordi disse oppgavene utføres av CPU og OpenGL og ShaderModel kan ikke styre CPU.

 

Hæ? Dersom CS4 roterer et bilde via OpenGL vil det høyst sannsynlig skje i GPU...

 

"rotation, zooming, panning, osv .." forgår i 2 steg: Ført kalkulasjon/berging og deretter visualisering/presentasjon. Den sistnevnte har alltid foregått på GPU(OpenGL), og den første har tidligere foregått på CPU. Men denne skal nå forgå på GPU også.

 

 

Det kan gi real-time image rotation, zooming, panning, osv .. selv på store filer som krever masse CPU kalkulasjoner.

Lenke til kommentar
Sammy, You are on Thin Ice (Again) :p

Gialy, i like it on the edge, that's where i belong. But if you are on the safe ground, tell me.

 

Hva betyr GPU-akselerasjon?

Cuz I don't Arguz with simen1 - I now He's right :p

Den innstillingen er litt farlig, fordi alle kan ta feil. Men ja, han pleier å ha rett, men vannllighhivs ikke når han motsier meg, selvfølgelig. Og jeg er den første til å innrømme at jeg kan ta feil.

 

Så la oss spørre Simen1, Hva betyr GPU-akselerasjon i Adobe CS4 ?

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...