Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Audi RS4 vs Opel Omega 3000/lotus


elektroboy

Anbefalte innlegg

Heisann. Hva mener dere, vis dere skulle ha et race på landeveien, med svinger. Begge bilene var orginale, og det var sommer. Hvem hadde vunnet? Jeg tror Audi`en ville ha vunnet, pga Quattro, bedre vektfordeling..osv.

 

Kom med synspunkter :)

 

Har en liten diskusjon med en på skolen, som mener Omegaen hadde vinni med glans.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest member-101642

Jeg tror nok at Audien hadde vunnet, av samme grunner som du nevner. I tillegg er Audien nyere, og har sannsynligvis bedre teknologi. Vil også tro at bremsene er kraftigere, bedre understell, og så videre. Samtidig er den kjappere og sterkere.

Lenke til kommentar
Heisann. Hva mener dere, vis dere skulle ha et race på landeveien, med svinger. Begge bilene var orginale, og det var sommer. Hvem hadde vunnet? Jeg tror Audi`en ville ha vunnet, pga Quattro, bedre vektfordeling..osv.

 

Kom med synspunkter :)

 

Har en liten diskusjon med en på skolen, som mener Omegaen hadde vinni med glans.

 

Omega 3000 og Lotus omega er to VELDIG VELDIG VELDIG forskjellige biler. Mer om det kan du lese nedenfor.

 

Opelen vinner med glans? HAH! Latterlig utsagn, virker ikke som om han har mye peiling. En RS4 har bedre understell, bedre bremser, mer teknologi, firehjulstrekk og mye mer effekt.

 

Jeg har kjørt en Omega 3000, en kompis av meg hadde en for et år siden eller noe. Den gikk godt, men ikke noe "OMFG" følelse der. Er begrenset hva 204 hk kan gjøre da.

 

In 1989, the Omega 3000 was upgraded. The engine now had 24 valves, two overhead camshafts, and a variable intake manifold (Opel Dual Ram system). It also used a more advanced engine control unit. Power increased to 204 bhp, which increased top speed to 240 km/h, and 0-100 km/h time dropped to 7.6 seconds.

 

Som du ser, så er audien overlegen på alle mulig tenkelige måter. Opelen har ikke engang høyere toppfart enn audien, som er BEGRENSET til 250 kmt. Audien KNUSER Omega 3000, brutalt.

 

Hva angår lotusen så er det "litt" andre specs på den.

 

* Top speed - 175+ mph (281+ km/h)

* Peak power - 377 hp (281 kW) @ 5200 rpm

* Acceleration - 0-60 mph: 4.9 sec., 0-100 mph: 11.5 sec./0-100 km/h: 5,2 sec., 0-160 km/h: 11,5 sec.

* Peak torque - 419 ft·lbf / 568 N·m @ 4200

* Engine displacement - 3615 cc

* Engine type - Twin turbocharged straight six-cylinder

* Configuration - Front-engined, rear-wheel drive

* Transmission - Six-speed ZF manual

* Weight - 3666 lbs (1663 kg)

* Production - 950 units

* Price - £48,000

 

Denne holder sikkert følge med en RS4, men i bunn og grunn er RS4 overlegen i det tilfellet også, bortsett fra toppfart. Men husk at RS4 er begrenset. Så kompisen din har "litt" rett, da lotusen gjør 280, men som sagt, audien er begrenset. Så han tar "feil" der og. Jeg vil se at en Lotus Omega kjører ifra en Audi RS4 opp til 250 kmt.

 

Vi kan ta en sammenligning av bilene:

 

Hester: Lotus Omega - 377 NM. Audi RS 4 - 420 NM.

 

Moment: Lotus Omega - 568 NM. Audi RS 4 - 430 NM.

 

Hjuldrift: Lotus Omega - Bakhjulstrekk. Audi RS 4 - Firehjulstrekk.

 

Vekt: Lotus Omega - 1663 KG. Audi RS 4 - 1650 KG.

 

0 - 100: Lotus Omega - 4,9 sekunder. Audi RS 4 - 4,8 sekunder.

 

Girkasse: Lotus Omega - 6 trinns. Audi RS 4 - 6 trinns.

 

Opelen har mer moment, men hva hjelper det når audien har nesten 50 hk mer og 4wd. Lotusen taper. Vis dette til kompisen din du, da holder han nok kjeft.

Endret av Pasient
Lenke til kommentar
Jeg vil se at en Lotus Omega kjører ifra en Audi RS4 opp til 250 kmt.

Det skiller 0,3 sekunder opp til 200, ifølge offisielle tall (typ 8D). Og med nesten 140Nm mer i lotusen sitt favør tror jeg det blir enda jevnere opp til 250.

 

Men slike tørre fakta er jo egentlig uinteressant når det gjelder slik kjøring som trådstarter forespeiler. Grav heller fram noen rundetider

Lenke til kommentar

Nå er det vel noe forskjell på en Omega 3000 og en Lotus Omega. Og hvilken generasjon RS4 er det snakk om?

 

Det er vanskelig å finne noen direkte sammenligninger mellom disse to i farta, men Fifth Gear testet Lotus Carlton mot en Vauxhall VXR8 for en stund siden. Der vant sistnevnte med 1,5 sekunder på Angelsea. http://www.youtube.com/watch?v=HC1AUVvAYMY

 

Den samme bilen har også vært en tur hos Top Gear, hvor den kjørte på 1:31:3 på våt bane: http://www.youtube.com/watch?v=rXeGAvXolgU

 

Forrige generasjon Audi S4 brukte derimot 1:30:9 på Top Gear sin bane. Altså noe raskere enn VXR8, som igjen var 1,5 sekunder raskere enn Lotus Omega. Det vil derfor være nærliggende å tro at denne forskjellen vil øke ytterligere dersom man bytter ut Vauxhallen med en Audi RS4. Spesielt hvis det er snakk om siste generasjon.

http://www.bbc.co.uk/topgear/show/powerlaps.shtml

 

 

Men i deres tilfelle - som virker å være på et noe umodent nivå - regner jeg med at det hele vil ende i et gigantisk krasj av overmot i første sving. Audien vil understyre inn i et tre i 140 km/t, mens Omegaen vil følge hakk i hæl med rumpa først.

Endret av Magnum p.i.
Lenke til kommentar
Du skal ha lagt en DEL penger i en a4 for og få den klin lik en RS4 da. Greit nok med fanger og sånt, men RS4 er bredda også. Og vi må ikke glemme brølet fra v8 som står i ^^

 

EDIT: Jeg lurer seriøst på hvordan jeg fikk for meg at RS4 hadde pustehjelp...

 

 

Hehe, du er nok på vidda uansett. RS4 B5 har nok snurrer.

Dog ingen V8, sitter V6 i den ;)

 

V6 2,7l bi-turbo sånn for å få det klart ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...