Gå til innhold

Den evige betatesteren?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Googla litt på dette (ironisk er det ikke?) og fant følgende fra en talsmann fra Google:

"'Beta,' for us is more of an internal set of requirements and an indication that we continue to work on the product to make it better and better. Google has very high internal metrics that products have to meet before coming out of beta...."

 

Så jeg ville ikke akkuratt vert så skeptisk for å bruke Gmail pga at det ikke er i official release, eller hva du skal kalle det.

Lenke til kommentar

Jeg syns nå det er glimrende at et så stort firma som Google faktisk indrømmer at de er beta software de har liggende. At det finnes feil og mangler i f.eks gmail er det vel liten tvil om.

 

Sammenligner man google sin beta software med andre firma sin "ferdig" software, så er det vel kansje Google som har rett i sin definisjon?

Lenke til kommentar
Jeg syns nå det er glimrende at et så stort firma som Google faktisk indrømmer at de er beta software de har liggende. At det finnes feil og mangler i f.eks gmail er det vel liten tvil om.

 

Sammenligner man google sin beta software med andre firma sin "ferdig" software, så er det vel kansje Google som har rett i sin definisjon?

 

men det finnes vel ikke så mye "ufeilbar" software, altså er det ikke mye som skulle blitt kvalifisert til å være release-versjon.

Lenke til kommentar
Jeg syns nå det er glimrende at et så stort firma som Google faktisk indrømmer at de er beta software de har liggende. At det finnes feil og mangler i f.eks gmail er det vel liten tvil om.

Nå er Gmail langt mer bugfri enn mye annen programvare og det var nok ikke det googleren mente heller. Det han mente var nok heller at dette er en morsomhet (kanskje internspøk) Google bruker for å si at webprodukter ikke skal komme ut med nye versjoner med masse funksjoner, men heller en gjevn strøm av nye funksjoner og forbedringer.

Lenke til kommentar

Synes ikke det er rart at Gmail er i beta jeg. Alle som synes noe annet burde forsøke å bruke Gmail i Opera, Firefox, IE, konqueror, Safari, Chrome osv. Den fungerer nemlig ikke likt. Dersom man slenger inn at man bør teste Linux, BSD, MAC, Sun og andre operativsystemers versjoner av browserene, så blir forskjellen enda større.

 

Det skjer hele tiden saker og ting på Gmail som har gjordt blandt annet Opera som jeg bruker mye mer lik oppførselen i IE og Firefox. Jeg antar at frem til de har klart å få gmail "lik", eller tilnærmet "lik", i de fleste browsere, så vil det hele være i beta. Google docs fungerer ikke i Opera engang =(

 

Når det er sagt, så er det langt ifra dumt å bruke gmail med IE og Firefox. Det fungerer glimrende. Det samme gjelder Opera, selv om noe av funksjonaliteten kan oppføre seg litt annerledes, og kanskje se litt rart ut i forhold til slik det skulle være. Funksjonalitetsmessig dog, så er alt i orden også i Opera, og jeg tror det samme gjelder konqeror, chrome og safari også.

Lenke til kommentar

Dette er jo et genialt trekk av Google. De unngår søksmål, de kan alltid si at "hey, programvaren ER jo i beta, du kan nesten ikke forvente at det skal være heelt problemfritt". Hvem bestemmer egentlig om en programkode er "ferdig" eller ikke? Hva betyr det egentlig når man gir ut nyere versjoner av en programkode? Vil det ikke i praksis bety akkurat det samme som alpha og beta? Det er jo bare definisjonen som sier det er noen forskjell. Om Microsoft hadde tenkt som Google så hadde Microsoft Office fortsatt vært i pre-alpha-stadiet! :p

Lenke til kommentar
Det kan jo tenkes at de holder produktene i betastadiet for at de skal være gratis.

Det er vel ikke skrevet noen plass at BETA er gratis, mens alt annet koster penger. Det er helt opptil Google..

 

Strenge interne krav er greit nok, men da bør ikke BETA versjonene annonseres og være så tilgjengelige som nå. Beta er uferdig og da er det ikke meningen at det skal være innstallert på omtrent enhver datamaskin. Synes vel Google bør utøve mer forsiktighet før de lanserer programvare som ikke er ferdig, BETA eller ikke BETA.

Lenke til kommentar
Dette er jo et genialt trekk av Google. De unngår søksmål, de kan alltid si at "hey, programvaren ER jo i beta, du kan nesten ikke forvente at det skal være heelt problemfritt".

Dette står skrevet i de fleste EULA-er (spesielt når tjenesten er gratis), uansett om tjenesten er i beta eller ikke. Tror det har lite med det å gjøre. Er nok som de har kommentert at beta er en måte å si at dette produktet ikke lanseres i versjoner, men med en konstast strøm av oppdateringer.

Lenke til kommentar

Må si meg enig der, beta er ikke en ansvarsfraskrivelse, EULA-en som alle må godkjenne før man registrerer seg (ja den du alltid klikker godta på uten å lese noe som helst) er som oftest det.

 

Tror det skal ganske mye til før du har nok til en sak mot google på grunn av feil i gmail og andre produkter og tjenester de tilbyr.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...