Gå til innhold

Warhammer Online: Class balanse tråden

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tenkte å lage en tråd der vi kan diskutere litt rundt balansen mellom de forskjellige classene.

WAR sies vel av Mythic å ikke være balansert for 1v1, men heller realm vs realm kan man si. Så om en class ikke kan banke en annen class så er det irrelevant. Det er svært sjeldent at man møter folk 1v1 uansett, så det gjør de egentlig rett i. Det som kan diskuteres, er en class sin oppgave i en gruppe og hva den har til rådighet for å utføre den oppgaven. De fleste classene har også en motpart som skal kunne utføre mer eller mindre de samme oppgavene.

Som i DAoC, er den overall balansen relativt god, mens noen classer er litt vel over the top. Sånn vil det alltid være, selv om forskjellene bør være mindre.

Her er en liten oversikt over inntrykket jeg har over classene som jeg og noen andre spillere har dannet oss. Dette gjelder hovedsakelig for tier 1 og tier 2, men jeg tror det i hovedsak også vil gjelde tier 3 og tier 4.

• Archmage - Solid class
  • Bright Wizard - Solid class, men crit damage kan være litt drøy med 100 combustion. Forventer egentlig en liten nedskalering her.
  • Engineer - Har lite anelse om hvordan denne classen fungerer, men har egentlig aldri sett noe imponerende utav den
  • Ironbreaker - Grudge systemet er alt for bra i forhold til hva alle de andre tank classene har å rutte med.
  • Rune Priest - Solid class
  • Shadow Warrior - Virker grei, men usikker her
  • Swordmaster - har minimal dps, trenger en en oppjustering (SW sin skade ble nerfet en god del for noen få patcher tilbake, dog usikker hvilken)
  • Warrior Priest - har ikke spillt classen selv, men har flere venner som sliter med å finne helt nytten av denne classen. Den duger ikke helt til damage og ikke helt til healing... den trenger noe mer for å komme på nivå med Khaine.
  • White Lion - Virker som en god class
  • Witch Hunter - Solid
  • Black Orc - Tror de ligger på dps nivå med SW, trenger en liten boost
  • Chosen - Solid
  • Disciple of Khaine - Viker solid
  • Magus - Solid
  • Marauder - Skaden må nok nedjusteres for å komme på nivå med andre melee dps
  • Shaman - Solid
  • Sorceress - Ned med crit damage som med BW
  • Squig Herder - Virker ok
  • Witch Elf - Gjør altfor mye damage. Her kommer en nerf neste patch. Garantert.
  • Zealot - Solid

En annen ting som gjelder destruction generellt er at de får tilgang til mye bedre healing hampers enn order får. Har ikke sett hvordan det fungerer i praksis, men jeg kan se for meg at det kan bli stygt.

Legg merke til at dette er utifra mine erfaringer og hvordan jeg har oppfattet det. Om noen mener noe er riv ruskende galt så si ifra, og hvorfor. Så skal jeg undersøke nermere og kommentere.

Keep it sivil. Og vær saklig og ydmyke. Det er ingen som sitter med all kunnskapen om spillet enda.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er ikke enig med deg i at sorceress crit damage skal settes ned.

Høye crits kommer jo ikke før du har ganske mye DM (Dark Magic) og da får du jo 50% sjanse til backlash. Det gjør vondt :p

Skrevet

Tror vi skal vente noen ranks til før vi dømmer noe nedenom og hjem. Er rank 16 black orc atm, og trives med det. Merker jo stor forskjell på gearet også på dps output. Gearer jeg 1h + skjold og toughness og denslags tåler jeg jo alt, men skader ikke stort. Gearer jeg en 2h øks og kjører strength items pusher jeg ut grei dps, men tåler selvfølgelig litt mindre.

Men igjen; tror vi renger noen ranks og noen armorsets før det virkelig lar seg sammenligne.

Pluss at; det er jo (heldigvis) ikke forsøkt balansert rundt 1v1. Jeg liker at klassene er forskjellige, at de ikke bare er varianter av hverandre. Det gjør meg ikke noe at en squishy clothie gjør mer skade enn meg, så lenge jeg tåler 100x mere juling :p

Skrevet

Høye crits kommer jo ikke før du har ganske mye DM (Dark Magic) og da får du jo 50% sjanse til backlash. Det gjør vondt :p

Backlash gjor ofte mer skade på deg enn motstander, så i solo kan du bli eid på grund av den viss du ikke passer på. de er veldig glass kanoner, uten healing er de ikke så farlige.

Skrevet
Backlash gjor ofte mer skade på deg enn motstander, så i solo kan du bli eid på grund av den viss du ikke passer på. de er veldig glass kanoner, uten healing er de ikke så farlige.

Ja ... det var igrunn det jeg prøvde å si noe om. Jeg fortalte at jeg ikke var enig med trådstarter, ikke omvendt.

Skrevet (endret)
Er disse inntrykkene basert på å spille rank 40 characters?

Nei

Her er en liten oversikt over inntrykket jeg har over classene som jeg og noen andre spillere har dannet oss. Dette gjelder hovedsakelig for tier 1 og tier 2, men jeg tror det i hovedsak også vil gjelde tier 3 og tier 4.

Helt sant, men om man har en healer som holder oppe en hot på deg så river du ting i filler. Det jeg tenkte var uansett noe ala sette ned crit damage fra 100% til 80% og explotion faren fra 50% til 40% eller lignende. Jeg liker det sånn det er, og syens igrunn det fungerer greit med tanke på at tanker tåler så sykt mye og siden melee dps gjør så sykt mye skade selv. Jeg har derimot vært i situasjoner der jeg tar folk fra 100% hp til 0 nesten instantly.

Tror vi skal vente noen ranks til før vi dømmer noe nedenom og hjem. Er rank 16 black orc atm, og trives med det. Merker jo stor forskjell på gearet også på dps output. Gearer jeg 1h + skjold og toughness og denslags tåler jeg jo alt, men skader ikke stort. Gearer jeg en 2h øks og kjører strength items pusher jeg ut grei dps, men tåler selvfølgelig litt mindre.

Men igjen; tror vi renger noen ranks og noen armorsets før det virkelig lar seg sammenligne.

Pluss at; det er jo (heldigvis) ikke forsøkt balansert rundt 1v1. Jeg liker at klassene er forskjellige, at de ikke bare er varianter av hverandre. Det gjør meg ikke noe at en squishy clothie gjør mer skade enn meg, så lenge jeg tåler 100x mere juling :p

Uten å være sikker i min sak så tror jeg ikke Black Orcen kan hamle opp med chosen i DPS uansett, men skal ikke si meg sikker der. På en annen side er Iron Breakeren overlegen på dps pga. grudge systemet.

Veldig nyttig oversikt når alle klassene får omtalen "aldri spilt, virker ok, men litt usikker". :)

Jeg vet ikke alle detaljene om alle classene så jeg kan ikke si ting sikkert. Bedre at jeg er vag enn bombastisk. Om det er noe du ikke er enig i så spytt det ut da vel.

Endret av Zappy
Skrevet

Som Bright Wizard på rank 25 er jeg enig med trådstarter. Har jeg en healer kan jeg drepe hele grupper alene, men uten en healer så tar Explosion veldig mye på. Settes begge ned likt vil det fungere i begge ender. Samme gjelder vel Sorceress, regner med at den klassen er veldig lik min.

Magus må kanskje balanseres litt også. Før t3 er de nesten freekills, og på t3 kan de dominere dersom spilleren bruker den abilitien som suger til seg folk bra. Har vært i games der det har føltes VELDIG som det var den ene gode Magusen som vant kampen alene.

Kan ikke være sikker før jeg vet 100% hvordan spellen fungerer, kanskje noen kan forklare meg det?

Skrevet (endret)
"Zealot - Solid" ikke enig.

De kunne ha gjordt mere skade.

Haha? Det er en healer. Uansett så gjør de rikelig med skade om de bruker +25% dmg tacticen og skaffer deg litt int på utstyret.

Endret av Zappy
Skrevet

Haha? Det er en healer. Uansett så gjør de rikelig med skade om de bruker +25% dmg tacticen og skaffer deg litt int på utstyret.

Ja, healer? Hva så?

Ser for.eks en priest i WoW gjør mye skade, som Shadow.

Må ha muligheten til å gjøre skade den også, selv om den har navnet: healer.

-.-

Skrevet

En shadowpriest kan ikke heale (mye).... Dog, en zealot har mye utility buff/debuffs some ofte blir oversett. Vent til du får knockback aura...

Men som nevnt, Zealot/Runepriest gjør minst dmg av alle klassene i spillet. Er vel det nærmeste du kommer til en heal/buff bot i WAR.

Skrevet (endret)

Ja, healer? Hva så?

-.-

Og det KAN den. Jeg tviler sterkt på at du hadde sagt dette om du faktisk hadde en del int items og den tacticen. Like bra eller bedre enn hva en shadow priest kan. Det som gjorde en shadow priest bra var at den kunne heale seg selv, ikke at den gjorde så forferdelig mye skade.

Og som Zlash sier, så er healere i WAR mye mer effektiv enn healere i Wow. Og om du vet hva balanse betyr så vet du hva det innebærer.

Endret av Zappy
Skrevet

Ja, healer? Hva så?

-.-

Og det KAN den. Jeg tviler sterkt på at du hadde sagt dette om du faktisk hadde en del int items og den tacticen. Like bra eller bedre enn hva en shadow priest kan. Det som gjorde en shadow priest bra var at den kunne heale seg selv, ikke at den gjorde så forferdelig mye skade.

Og som Zlash sier, så er healere i WAR mye mer effektiv enn healere i Wow. Og om du vet hva balanse betyr så vet du hva det innebærer.

taktikk mye brukt av destruction : to tre tanks springer framst, healere og mages bakerst og healer tankene som bare juling mens order fortvilt prøver og ta de tanksene og blir slaktet i prossesen, lurer noen ganger på om order bare består av newbs menmen, får meg alltid en god latter når jeg splitter opp de healerne med aoe shots med SW min, tankene og casterne springer rundt som maur etterpå hehe!, og tankene deres prøver fortvilt og ta meg mens jeg kiter de rundtomkring og sanker inn reown! :D

noe og tenke på er at destruction eier 99% av alle keeps på min core server til enhver tid..noe må gjøres det er sikkert.

Skrevet
..

noe og tenke på er at destruction eier 99% av alle keeps på min core server til enhver tid..noe må gjøres det er sikkert.

Anbefaler å lese dette intervjet som noen linket til i en annen tråd : http://www.tentonhammer.com/node/44816 .

Der snakkes det om server populations, og han har veldig gode svar. Når det kommer til stykket er det spillere som lager dette problemet, det er ingen knapp hos Mythic som sier "Tving alle orders på den serveren der til å prøve å ta keeps". De kan bare flagge faksjoner som fulle på serverene, og satse på at folk kikker på og respekter det.

Spillet er én uke gammelt, så transfers blir det nok ikke riktig ennå. Men det er saker som blir sett på. Men igjen; om 99,9% av alle som spiller WAR ruller destruction, er det fint lite Mytchic kan gjøre med RvR balanse :)

Skrevet

Flott intervju, men jeg er ikke helt enig i det du sier om faksjonsbalanse. Mythic har full mulighet til å gjøre Order mer attraktiv. Man kan ta markedsundersøkelser i forkant av launch (eller etter), samle data og komme opp med løsninger.

Egentlig synes jeg det er litt merkelig om de ikke gjør noe istedenfor å praktisk talt bare stå og trekke på skulderne. Det blir hvertfall interessant å se hvordan det utvikler seg.

Skrevet

vel...destruction er for emo kids (stjal den fra en annen tråd)...og siden flesteparten av dem som spiller warhammer tilsynelatende er emo kids, så må mythic tvinge emos over til order...hmm ser ikke noen annen løsning :tease:

Litt synd for oss "vanlige" på order siden da..som må leve med folk som sier verden (som vi kjenenr den) suger hele tiden...

Skrevet (endret)
taktikk mye brukt av destruction : to tre tanks springer framst, healere og mages bakerst og healer tankene som bare juling mens order fortvilt prøver og ta de tanksene og blir slaktet i prossesen, lurer noen ganger på om order bare består av newbs

Haha, ja. Det er en eneste tragedie. Men folk vil få litt forståelse etterhvert. Er veldig mange som ikke har kommet helt inn i spillet enda. Som runepriest så er det svært få som faktisk velger meg over en tank som står rett ved siden av meg, så begge sidene lider av problemet. Forskjellen er vel at destruction som regel har en del flere tanker. I daoc tok det folk flest flere år før de fikk inn basicen om RvR. Det vil nok ikke ta like lang tid i WAR, men jeg tror gode guild groups skal kunne kose seg en del i begynnelsen.

Endret av Zappy

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...