Gå til innhold

Billig server til liten bedrift? *LØST*


LendeN

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Det vi trenger er en server så gjør at vi kan feks bruke samme fakturaprogram på begge PC'ene, dele andre programmer, dokumenter, backup o.l.

 

Har nettopp gått i innkjøp av datautstyr for rundt 20 000,- så tenkte på en rimelig (på rundt 5 000 +/-) og enkel server.

 

Noen forslag? Er ganske fersk når det gjelder server!

 

På forhånd takk!

Endret av LendeN
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heisann, vist det er en veldig liten bedrift kan du jo se på Windows Home Server ( ikke mer en 10 klienter ). Denne fås ferdig bygget fra ca 5000,-. WHS baserer seg på Win 2003 server. Jeg vil sørget for at det var mist 3 harddisker og en stor ekstern harddisk som du kan benytte til å lagre data eksternt. Er faktisk en del mindre bedrifter som benytter seg av WHS etterhvert.

 

Du kan også se på en standar win 2003 server, sette opp RAID etc. Uansett så skal Win 2003 server værer mer en god nok til ditt behov.

Lenke til kommentar

Det første du bør spørre deg selv er hvor viktig tilgjengeligheten på disse dataene er. Hva slags direkte og indirekte utgifter (eller mangel på inntekt) vil oppstå ved bortgang av data og tjenester?

 

Selv ville jeg aldri ha bygd eller lagd noe selv, med mindre jeg (eller firmaet) selv besitter både kunnskap, men også ressurser (tid) til å kunne fikse evt feilsituasjoner som kan oppstå.

 

Mitt råd er å ta kontakt med en av de større leverandørene (Dell, HP, etc) og få dem til å komme med et anbud på en maskin og en service-avtale, etter at du har lagt frem hva slags bruksområde og andre detaljer. Det er overraskende hvor mye de enkelte leverandørene kutter på sine priser, når du som kunde presser dem med andre konkurenter.

 

Husk også på å få en fullgod backup-løsning, enten om det er ekstern disk, tape, dvd, minnepinne osv, som du fysisk oppbevarer et annet sted enn i kontorlokalene.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Takk for alle svarene!

 

som jeg nevnte gikk vi nettopp i innkjøp av datautstyr. (varene kommer på døra idag :)

Dette var hos Dell, jeg ba kontaktpersonen vår sette opp et tilbud på en server også. Dette kom på 15000,- _uten_ OS! Da hadde han også lagt inn en router på rundt 2lapper, men uansett blir dette for dyrt synes jeg.

 

D viktigste for oss er å kunne bruke samme fakturaprogram på begge pcene. Tenkte først å kontakte levrandøren av programmet (Visma) å høre om det støtter dette uten å måtte sette opp en server.

 

Ellers tenkte jeg bare å kjøpe en ekstern harddisk til hver PC som jeg kjører backup på men et backup program som heter "Symantec Backup Exec System Recovery".

 

Felles filer kan vi vel bare dele gjennom nettverket?

 

Noe jeg bør gjøre istede for dette, eller vil dette fungere bra?

Lenke til kommentar

Nå er jo ikke akkurat Dell kjent for å være billig :) (det er endel år siden det ja ;)) - I prinsippet kan du jo bruke en vanlig stasjonær PC som "server" - men er det en server du vil ha så finnes det jo rimelige løsninger for det også.

 

Se f.eks her; http://www.hppluss.nu/servere.htm

 

En server på HP Pluss kampanjen koster fra 3k (dekker fint dine behov) og så får du jo med Small Business server og installasjon for ca 5k!!!! (du kan kanskje få det billigere enn dette også, prisene listet her er standard kampanjepriser)

Endret av kjetilkl
Lenke til kommentar

Jeg vil anta programmene deres ikke er så altfor krevende, så de fleste servere vil holde i massevis.

Dell har en maskin som heter PowerEdge T105, den får du for 2000,- +moms med 2 harddisker (raid 1 for backup).

 

Kjøp heller Windows-lisens et annet sted, så sparer dere litt på det også.

Lenke til kommentar

Men husk også på at HP serveren har en skikkelig Xeon prosessor, og at du til den prisen nesten får den enda billigere hvis du kjøper pakken med OS ;) (SBS koster koster vanligvis ca 3k)

(fikk forresten ikke den Dell'en som var foreslått her under 3k med RAID - og da var det det billigste av alt det andre)

Lenke til kommentar
(fikk forresten ikke den Dell'en som var foreslått her under 3k med RAID - og da var det det billigste av alt det andre)

Kjøpe en SAS-kontroller kun for å få raid blir litt tullete når den interne SATA-kontrolleren også støtter det (men det skriver såklart ikke Dell).

 

Men fullstendig enig i at HPen + Server-lisens er et mye bedre kjøp.

Lenke til kommentar
Nå er jo ikke akkurat Dell kjent for å være billig :) (det er endel år siden det ja ;)) - I prinsippet kan du jo bruke en vanlig stasjonær PC som "server" - men er det en server du vil ha så finnes det jo rimelige løsninger for det også.

 

Se f.eks her; http://www.hppluss.nu/servere.htm

 

En server på HP Pluss kampanjen koster fra 3k (dekker fint dine behov) og så får du jo med Small Business server og installasjon for ca 5k!!!! (du kan kanskje få det billigere enn dette også, prisene listet her er standard kampanjepriser)

 

Takk skal du ha, mulig det blir en slik :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...