Gå til innhold

Nokia 5800 XpressMusic (Nokia Tube)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har fått problemer med skjermen etter oppdatering. Den blir innimellom helt ubrukelig pga fargene endrer seg. Bildet blir helt mørkt, fargene kjempe blasse og nesten grønn, før det kommer artifakter på skjermen. Må ta av og på tastelåsen igjen for at det skal bli bra igjen. Utrolig irriterende i grunn. Andre med dette problemet?

Lenke til kommentar
jeg fikk oppdatert igår via nsu, men etter oppdateringen er det maaange nye bugs.utrolig elendig av nokia :(

 

 

 

 

for min del sluttet ''xpress''touchen og virke - _ -

Andre med samme tilfelle?

Jeg kjøpte min Nokia 5800 for drøyt 3 uker siden. 2 dager inn i mitt forhold til telefonen bestemte jeg meg for å update den. Alt gikk smertefritt under oppdateringa. Men, 2 timer senere når jeg skulle til butikken å handle, la jeg telefonen i lomma og den klikket i vinkel. Telefon hang seg og jeg fikk ikke skrudd den på igjen. Jeg kunne bruke opp til flere timer på å få den på igjen. Og når jeg endelig hadde fått slått den på ville ikke f***skapet være på mer enn 20 minutter før det hele startet om igjen.

Jeg leverte telefonen til Borg Svakstrøm for å få sjekket hva som var gale, dette tok så klart 2 uker før jeg fikk den tilbake. Når jeg fikk den sa han karen at den var så god som ny igjen. JIPPI!! Men den gang ei, jeg kom hjem og skulle legge inn alle nummerene fra pc-suit over på telefonen igjen. Gikk ut en tur, og puttet telefonen i lommma(skal vel ikke være farlig det vel?)... Det gikk ca 20 min før jeg tittet på telefonen og det samme hadde hent igjen. Fy fader, "erre" mulig... Jeg kjørte ned på Borg Svakstrøm igjen og leverte telefonen til reperasjon.. 3 dager etter ringer Borg Svakstrøm meg, og sier at den skal være i orden igjen. Når jeg kommer ned til butikken/verkstedet forteller han karen som har hatt ansvaret for telefonen, og jeg quoter: "Ehh, du vet når du setter på tastelåsen så skrur skjermen seg av, ikke sant? Det eneste du trenger å gjøre er å bruke den knappen på sida her for å få på telefonen igjen". Også peker han på den tastelås-greia på siden av telefon og ser dumt på meg....

Men han skjønner fort at det ikke er problemet når jeg ber han hente telefon og han får ikke skrudd den på....

Vips, 2 uker til på service!

Så ja, telefonen min sluttet å virke.

Beklager for alle skrivefeil og rotete innlegg.

Anyways, good night gangsters and prostitutes!

Edit: Btw, jeg var fornøyd med telefonen i de 2 dagene jeg hadde den:)

Endret av Caffield
Lenke til kommentar

Koster ingenting med mindre du aktiverer A-GPS(Assisted Global Positioning System). Da bruker GPS-en datatrafikk til å lokalisere posisjonen din raskere.

 

EDIT: Det kan virke som om ditt nett(Network Norway) ikke støtter dette. Les mer om dette her.

Endret av nypis
Lenke til kommentar

Takk for svar nypis.

 

Noen som vet om noe bedre system å overføre musikk på enn nokia pc suite? Synes hele dritten er elendig lagt opp, og trekker også jævlig med ressurser fra pcn. Vanskelig å lage en spilleliste en dag, og legge til 2-3 sanger dagen etter til den samme spillelisten.

 

Hva bruker dere til å overføre musikk?

Lenke til kommentar

Noen som har problemer med avspilling av musikk?

 

Problemet er at jeg har lagt sanger i en spilleliste. Denne skal jo bare spilles av seg selv, men når den bytter til neste sang så kommer det ikke lyd, og må da trykke på enten volum opp eller ned for at lyden skal komme tilbake.

 

Noen som har samme problem?

 

Har prøvd alt fra mange forskjellige lydkilder, forskjellige musikkfiler, innstillinger på EQ etc.

Lenke til kommentar
Noen som har problemer med avspilling av musikk?

 

Problemet er at jeg har lagt sanger i en spilleliste. Denne skal jo bare spilles av seg selv, men når den bytter til neste sang så kommer det ikke lyd, og må da trykke på enten volum opp eller ned for at lyden skal komme tilbake.

 

Noen som har samme problem?

 

Har prøvd alt fra mange forskjellige lydkilder, forskjellige musikkfiler, innstillinger på EQ etc.

Jeg opplevde dette når jeg endret profil fra Generell til Møte mens telefonen spilte musikk... Fungerte når jeg gikk ut og inn av spilleren igjen.

Lenke til kommentar
HEGGEN:

 

Minnekortet på mobilen din dukker jo opp som en ekstern disk under Min Datamaskin.

 

Jeg går bare inn der for å hente bilder, legge inn filmer og musikk.

 

Nytter ikke bruke alle disse tåplige programmene som kommer med telefoner nå til dags.

 

 

Hvordan lager du playlists? Kan du velge artister separat?

Lenke til kommentar
Hva synes dere om Nokia 5800 kontra iPhone? De er jo dømyt til å måtte sammenlignes før eller senere.

 

Jeg testet 5800 i butikken forrige uke, og jeg e rlitt imponert. Men skjermen reagerte ikke alltid.

 

Jeg har 5800 og har mange venner som har iPhone, så har et visst sammeligningsgrunnlag. iPhone har jo selvfølgelig noe bedre følsomhet med tanke på at den reagerer på fingervarme og ikke trykk, og den har jo multi-touch, men så har du ulempene med dette igjen da. La oss ta et eksempel: Det er 10 minus ute og du iskald på fingrene og skal ringe, og har iPhone. Hva skjer? Ingenting! Dette problemet vil aldri oppstå med 5800 f.eks.

 

Skal vi lage en liste med iPhone vs 5800 kanskje?

 

Trykkfølsomhet:
Her er det opp til den enkelte, da det avhenger om man vil ha trykk eller beføling. Jeg personlig foretrekker trykk for det funker alltid.

 

Skjerm:
5800 har en noe mindre skjerm enn iPhone, men gir til gjengjeld bedre oppløsning. 640x360 mot 480x320.

 

MMS:
Siden iPhone ikke har MMS(uten hacking), er 5800 eneste alternativet hvis man vil ha MMS

 

Telefoni:
Begge tilbyr god talekvalitet, men 5800 tilbyr i motsetning til iPhone muligheten for videotelefoni, som iallefall hos NetCom fortsatt er helt gratis.

 

Multimedia:
Begge støtter de fleste store multimediaformatene, men 5800 har som nevnt tidligere større oppløsning, så videoer og slikt tar seg svært bra ut. Personlig mener jeg også at 5800 har bedre høytalere enn 5800, spesielt til film, siden stereo-høytalerne er plassert på siden.

 

Kamera:
iPhone har 2MPikel uten autofokus og kameralys, mens 5800 har et 3.2 MPiksel med autofokus og lys. Kameraet til 5800 er helt greit, spesielt hvis du leker litt med innstillingene og slikt, i tillegg kan du filme noe ikke iPhone tilbyr.

 

Tilleggsprogrammer:
Da Symbian har et godt etablert utviklermiljø, og er et system som generelt byr på mye mindre restriksjoner enn på iPhone vil nok dette fremover gi muligheten for bedre applikasjoner og muligheter på 5800 enn på iPhone. Nokia kommer jo med egen applikasjonsbutikk som iPhone, som vil gi brukerne mulighet til enkelt å finne og kjøpe programvare. At Symbian i tillegg gir muligheten for å kjøre flere programmer samtiding er en kjempefordel, men kan også resultere i treghet for de som ikke husker å lukke programmene.

 

Batteri:
Nokia påstår at den skal ha bedre levetid, men har ikke sammenlignet dette selv, men opplever selv svært bra batteritid 5800, bedre enn N82.

 

Nå skal ikke jeg trekke en konklusjon for hver enkelt, men har iallefall lagd en liten sammenligning. Har sikkert glemt masse også :p

 

EDIT: Det var da enda godt at listefunksjonen funker på detta forumet :) *sarasme*

Endret av Dezzorex
Lenke til kommentar
Hva synes dere om Nokia 5800 kontra iPhone? De er jo dømyt til å måtte sammenlignes før eller senere.

 

Jeg testet 5800 i butikken forrige uke, og jeg e rlitt imponert. Men skjermen reagerte ikke alltid.

 

Jeg har 5800 og har mange venner som har iPhone, så har et visst sammeligningsgrunnlag. iPhone har jo selvfølgelig noe bedre følsomhet med tanke på at den reagerer på fingervarme og ikke trykk, og den har jo multi-touch, men så har du ulempene med dette igjen da. La oss ta et eksempel: Det er 10 minus ute og du iskald på fingrene og skal ringe, og har iPhone. Hva skjer? Ingenting! Dette problemet vil aldri oppstå med 5800 f.eks.

 

Skal vi lage en liste med iPhone vs 5800 kanskje?

 

  • Trykkfølsomhet:
    Her er det opp til den enkelte, da det avhenger om man vil ha trykk eller beføling. Jeg personlig foretrekker trykk for det funker alltid.

  • Skjerm:
    5800 har en noe mindre skjerm enn iPhone, men gir til gjengjeld bedre oppløsning. 640x360 mot 480x320.

  • MMS:
    Siden iPhone ikke har MMS(uten hacking), er 5800 eneste alternativet hvis man vil ha MMS

  • Telefoni:
    Begge tilbyr god talekvalitet, men 5800 tilbyr i motsetning til iPhone muligheten for videotelefoni, som iallefall hos NetCom fortsatt er helt gratis.

  • Multimedia:
    Begge støtter de fleste store multimediaformatene, men 5800 har som nevnt tidligere større oppløsning, så videoer og slikt tar seg svært bra ut. Personlig mener jeg også at 5800 har bedre høytalere enn 5800, spesielt til film, siden stereo-høytalerne er plassert på siden.

  • Kamera:
    iPhone har 2MPikel uten autofokus og kameralys, mens 5800 har et 3.2 MPiksel med autofokus og lys. Kameraet til 5800 er helt greit, spesielt hvis du leker litt med innstillingene og slikt, i tillegg kan du filme noe ikke iPhone tilbyr.

  • Tilleggsprogrammer:
    Da Symbian har et godt etablert utviklermiljø, og er et system som generelt byr på mye mindre restriksjoner enn på iPhone vil nok dette fremover gi muligheten for bedre applikasjoner og muligheter på 5800 enn på iPhone. Nokia kommer jo med egen applikasjonsbutikk som iPhone, som vil gi brukerne mulighet til enkelt å finne og kjøpe programvare. At Symbian i tillegg gir muligheten for å kjøre flere programmer samtiding er en kjempefordel, men kan også resultere i treghet for de som ikke husker å lukke programmene.

  • Batteri:
    Nokia påstår at den skal ha bedre levetid, men har ikke sammenlignet dette selv, men opplever selv svært bra batteritid 5800, bedre enn N82.

 

Nå skal ikke jeg trekke en konklusjon for hver enkelt, men har iallefall lagd en liten sammenligning. Har sikkert glemt masse også :p

 

 

Her er mer :)

 

GPS: Begge har dette, men 5800 har muligheter for installasjon av en rekke GPS-programmer; både Noka Maps, pluss fra de fleste store aktørene innen GPS.

 

PC-programvare: Med iPhone er man mer eller mindre prisgitt iTunes, selv om denne sikkert er grei nok. Man kan visstnok også bruke Media Money for overføring av musikk. Nokia har sin PC Suite og OVI Suite, mens man kan bruke f.eks Media Monkey for overføring av musikk.

 

Filbehandling: Dette er lettere på 5800. Det vil si, man har tilgang til flere filtyper på telefon og minnekort. Minnekortet kan tas ut, noe som bl.a muliggjør økt hastighet ved overføring av data.

Lenke til kommentar

Pris: 5800 får man helt ned i 2500 kr mens iPhone ligger rundt 2000 kr dyrere.

 

Design: iPhone har sikkert et bedre og mer hipt design vil mange si. Den er noe tynnere, men også noe bredere og dermed litt større skjerm. Som jeg har nevnt før synes jeg den ser ut som en padde. 5800 synes jeg ser bra ut. Jeg skulle gjerne hatt den i svart, men jeg klager ikke så veldig på at den er litt blå i mitt tilfelle. 5800 er hærlig å holde i hånden og jeg synes ikke den er for tykk.

 

SMS: Det er en drøm å skrive SMS på 5800 kontra iPhone!

Lenke til kommentar
Noen som har peil om det kommer en oppdatering som gjør det mulig å kjøre N-gage med den?

Sist jeg snakket med min kontakt hos Nokia, sa han at NGage skal komme til 5800, men kunne ikke gi meg noen dato på dette.

Nå skal det også nevnes at 5800 ikke er laget for spill og samtlige ytelsestester viser at 5800 har bedre prosessor i forhold til f.eks NOkia N95 eller N82, men har en dårlig grafikkprosessor, som gjør at den yter en god del dårligere i spill. At telefonen kjører en god del høyere oppløsning enn de andre telefonene hjelper ikke veldig på ytelsen det heller...

Endret av Dezzorex
Lenke til kommentar
Hvor får du 5800 ned til 2500? Billigste i prisguidene er rundt 3k.

 

Dezzorex: Har du linker til de grafene? Skulle gjerne likt å se de :). Har iPhone multitasking forresten? 5800 har :D.

iPhone har ikke multitasking, kun evt via push tjeneste som skal komme. Push kan vel enkelt forklares som en server som tar vare på programinformasjonen for deg mens du bruker andre programmer.

 

Linker til cpu og grafikk test skal bli ;)

CPU:

N95 8GB - N82 - 5800

 

Grafikk:

N95 8GB - N82 - 5800

 

Ser at 5800-talla på cpu er borte, men har funnet talla et annet sted:

16K - 1 Second

32K - 2 Seconds

64K - 3 Seconds

128K - 6 Second

256K - 12 Seconds

512K - 25 Seconds

Kilde

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...