Gå til innhold

Problemer med blenderen på et par gamle objektiver


Anbefalte innlegg

Jeg har et pentax k20d kamera, og har kjøpt en adapter til denne for gamle skruobjektiv, siden jeg ønsket å kunne bruke noen gamle objektiver som jeg hadde liggende. Et av dem, en Chinon zoom 75-205mm 1:3,5 (skruobjektiv), fungerte helt fint på denne, og jeg kunne se nedblendingen i søkeren, og lysmåleren registrerte også dette, når jeg stilte på blenderringen.

 

Jeg har også et annet objektiv som ble brukt på det samme kameraet som denne telezoomen, som ikke virker så bra. For det første så klarer jeg ikke å feste den ordentlig. Selv om jeg skrur den så langt det går så sitter den fortsatt litt løst. For det andre så står blenderåpningen fast på full åpning (f/1,8). Objektivet er et Mamiya/sektor SX 55mm 1:1,8 (skruobjektiv). Jeg testet blenderen når jeg hadde objektivet koblet av kameraet, og jeg ser at blenderen ikke reagerer når jeg skrur på blenderringen. Det virker som om blenderen er fastlåst. Er det noe man kan gjøre med dette?

 

Et annet objektiv som ble brukt til et eldre pentax ME super, som har pentaxfatning og kan lett monteres på kameraet uten noen adapter, har også problemer med blenderen. Det tar ok bilder, men også her er blenderen helt låst på største åpning (f/2,8). I motsetning til det andre objektivet så skjer dette kun når det er montert på kameraet. Dersom jeg kikker inn i objektivet når det er montert ser jeg ingen forandring på blenderen, og det er heller ingen forandring i søker eller hva lysmåleren fanger opp. Dersom jeg tar objektivet av kameraet og vrir på blenderringen så ser jeg tydelig at blenderen åpner og lukker seg. Er det noen som vet hvorfor den ikke klarer dette når det er montert på k20D'en? (ser også ut til at de minste blenderåpningene heller ikke registreres på det gamle pentax ME super kameraet, men alt fra f/2,8 - f/13 går, i motsetning til bare f/2,8 som virker på k20D'en) Objektivet er et Vivitar 28mm 1:2,8.

 

Er det noen som vet hvorfor dette skjer?

Er det noe jeg gjør feil som gjør at disse ikke kan brukes, eller er det objektivene i seg selv som er problemet?

Er det noen mulighet å få dem til å virke med k20D'en?

 

Takker for svar.

Endret av Avathar
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tipper du opplever det samme som jeg gjorde på mitt K100d.

 

Du må bruke M-modus på kameraet, Av fungerer ikke. Og når du da trykker på knappen bak utløserknappen, vil objektivet blendes ned, og kameraet vil foreta en lysmåling, og stille seg inn deretter. Så åpner det blenderen igjen inntil du trykker for å ta bilde.

Lenke til kommentar

Når det gjelder Mamiya/Sekor-objektivet, så skal vel denne ha en bryter bakpå som du kan sette til M (manuell) eller A (auto)? Den forrige serien til Mamiya/Sekor har det i hvert fall. Denne må stå på M for at du skal kunne blende ned når den står på kameraet (du må blende ned helt manuelt da). Hvis du ikke får til å blende ned når den står på M, spørs det vel om blenderen har satt seg fast...

 

Forøvrig synes jeg det høres rart ut om du ikke klarer å skru fast objektivet ordentlig. Hvilken overgang har du? Original Pentax eller en annen type?

Endret av Flex
Lenke til kommentar

Takker for svar.

 

Ser nå at det fungerer om jeg velger alt på M slik som du sa trulsant, men dette bare på det gamle pentaxobjektivet.

 

Overgangen jeg bruker er en Pentax original.

 

Den bryteren som skulle være på mamiya/sekor objektivet kan jeg ikke se, så jeg tror nok ikke denne har det. Jeg har nå klart å få respons på blenderen på denne, men ikke mens den sitter på kameraet. Dette lurer jeg på om kan ha noe å si med at den ikke sitter ordentlig fast. Jeg kan skru den helt til enden men da sitter den fortsatt helt løst, dette ser ut til å være pga at objektivet har et spor som den skal klikke inn i. Objektivfestet på kameraet mitt har også denne tappen som skal passe inn i sporet, men den har også en slik tapp på andre siden, så denne vil alltid være trykket inn og dermed gjøre at objektivet sitter løst.

 

Har dere noen ideer til hvordan dette kan løses? Det virker som et godt og lyssterkt objektiv så jeg skulle gjerne likt å kunne bruke det.

Lenke til kommentar

Hm, nå famler jeg litt i blinde her. De M/S-objektivene jeg (eller egentlig: min far) har, er i DTL-serien (den serien som kom før SX-serien), og den har auto/manuell bryter (dersom denne står på auto, vil ikke objektivet blende ned før kameraet trykker inn en pinne bak på objektivet). Men det ser ut til at SX-serien ikke har denne bryteren, så da kan det bli problem å få blendet ned.

 

Jeg klarer fortsatt ikke å se for meg det problemet du har med å "sette fast" dette objektivet, men jeg ser i beskrivelsen av et annet SX-objektiv her at det står: "The SX series allow open aperture metering on Mamiya bodies only, and the pin that transmits the aperture information to the body could prevent mounting the lens on adapers, unless it is removed." så det kan tyde på at de objektivene har en eller annen sær løsning som skaper problemer for deg (vet ikke hvor enkelt det evt. er å fjerne denne pinnen). Den som sitter bak på objektivene hos meg (og som jeg tror er standard type på M42-objektiver) skaper ikke noe problemer ved montering. Har også original Pentax overgang.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...