Gå til innhold

Speilrefleks til dama under 5000,-


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg skal kjøpe speilrefleks i gave til dama. Den skal primært brukes til fotografering av en to år gammel gutt og andre mennesker. Noen naturbilder blir det jo også, men ikke veldig mange. Hun har aldri hatt speilrefleks tidligere, så den bør ikke være altfor avansert å bruke. Hun tar for det meste øyeblikksbilder, så det vil ofte ikke være tid til å gjøre mange innstillinger før bildet skal tas. Bildekvaliteten er viktigst. Må være god på innebilder.

 

Jeg har ikke lyst å bruke mer enn 4000 kr, men kan kanskje strekke meg til 5000. Selv har jeg ingen kunnskap om dette.

 

Noen som kan hjelpe meg?

 

Mvh Cato

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal man ta bilder av barn i fullt firsprang, så helper det ikke med en rask kompakt. Da er det SLR som gjelder, og det virker som om dama di er den perfekte kunde for et D40. Hun vil neppe utvikle interesser for sær fastoptikk, og dermed kunne klare seg med helt normale zoomer. Og da er Nikon D40 det perfekte alternativ til under 3000. Ingen grunn til å bruke enda en tusenlapp på en mer avansert modell som likevel ikke tar bedre bilder.

 

Jeg vil gi en bastant anbefaling uten reservasjon: Nikon D40.

 

End of discussion, he he he.

Lenke til kommentar
Skal man ta bilder av barn i fullt firsprang, så helper det ikke med en rask kompakt. Da er det SLR som gjelder, og det virker som om dama di er den perfekte kunde for et D40. Hun vil neppe utvikle interesser for sær fastoptikk, og dermed kunne klare seg med helt normale zoomer. Og da er Nikon D40 det perfekte alternativ til under 3000. Ingen grunn til å bruke enda en tusenlapp på en mer avansert modell som likevel ikke tar bedre bilder.
Nei, da har det mye mer for seg å gå for et annet objektiv (til en D40) som faktisk henger med i svingene, f.eks. Nikkor 18-70. Kit-objektivet er ikke spesielt raskt, og du kan få problemer med å følge aktive barn i bevegelse. Der er 18-70 langt bedre - i tillegg til at det er bedre på så og si alle andre områder også...
Lenke til kommentar

Hm. Er det noen som har pakker med D40 og 18-70 nå om dagen, da? Ser ut som Japan Photo har droppet den pakken i hvert fall (hmm, ser ut som de er tom for D40, faktisk). Ellers er jeg enig i at det er en rimelig god kombinasjon. Selv om jeg ville spedd på med en blits til barnefotografering, 18-70 har ikke all verdens til lysstyrke.

Lenke til kommentar
Canon EOS 450D med 18-55 IS får du vel ned i 4999.- kr et perfekt kamera som gir utrolig bra bilder, i tillegg er dette en ny modell som ikke er på tur ut av markede med det første.

 

 

 

https://prisguiden.no/product.php?productId=89243

Ikke så alt for vondt ment Snekker'n, men at noe er på vei ut av markedet gjør det ikke dårligere enn det har vært, det betyr bare at det (i de fleste tilfeller) er kommet noe som er litt bedre. D40 kit + det nye 50/1.4 AF-S (altså havner vi rundt 5000 akkurat) når det kommer i butikken, burde passe ypperlig for bilder utendørs, innendørs og på stuegulvet.

 

:)

Lenke til kommentar
Canon EOS 450D med 18-55 IS får du vel ned i 4999.- kr et perfekt kamera som gir utrolig bra bilder, i tillegg er dette en ny modell som ikke er på tur ut av markede med det første.

 

 

 

https://prisguiden.no/product.php?productId=89243

Ikke så alt for vondt ment Snekker'n, men at noe er på vei ut av markedet gjør det ikke dårligere enn det har vært, det betyr bare at det (i de fleste tilfeller) er kommet noe som er litt bedre. D40 kit + det nye 50/1.4 AF-S (altså havner vi rundt 5000 akkurat) når det kommer i butikken, burde passe ypperlig for bilder utendørs, innendørs og på stuegulvet.

 

:)

 

Neida det gør ikke kameraet noe dårligere at det er en eldre modell,poenget mitt var heller at 450D er nytt og har de nyeste funksjonene , noe eldre modeller mangler .

 

 

Har selv prøvd 450D og det er et gnitrende godt kamera ,noe forøvrig tester også bekrefter,  derfor tør jeg annbefale det

Lenke til kommentar
Neida det gør ikke kameraet noe dårligere at det er en eldre modell,poenget mitt var heller at 450D er nytt og har de nyeste funksjonene , noe eldre modeller mangler .

 

 

Har selv prøvd 450D og det er et gnitrende godt kamera ,noe forøvrig tester også bekrefter,  derfor tør jeg annbefale det

That's good and well, men det er egentlig ingen funksjoner ved 450D som er så radikalt nyskapende at det i seg selv rettferdiggjør å prioritere bort f.eks. et 50/1.4 AF-S.

Lenke til kommentar

Du får mange bra kits i den prisklassen, men jeg ville egentlig anbefalt å gå for et gavekort eller handlet sammen med henne. Det er tross alt hun som skal bruke kameraet, og både ergonomi og brukergrensesnitt er forskjellig fra produsent til produsent og modell til modell. Hvorvidt et kamerahus er bra å bruke eller ikke kommer veldig an på personlige preferanser, så det er bedre å finne noe hun liker sammen med henne.

Lenke til kommentar
Neida det gør ikke kameraet noe dårligere at det er en eldre modell,poenget mitt var heller at 450D er nytt og har de nyeste funksjonene , noe eldre modeller mangler .

 

 

Har selv prøvd 450D og det er et gnitrende godt kamera ,noe forøvrig tester også bekrefter,  derfor tør jeg annbefale det

That's good and well, men det er egentlig ingen funksjoner ved 450D som er så radikalt nyskapende at det i seg selv rettferdiggjør å prioritere bort f.eks. et 50/1.4 AF-S.

 

Greit nok,minuset er iallefall at du da er låst på en fast brennvidde,noe som vil innebære at behovet for en zoom melder seg raskt.

 

 

Ideelt sett burde en ha en zoom mellom 50-200 mm til fotografering av barn,nettop fordi det er viktig å holde avstand fra barnet så en ikke forstyrrer dem og de blir optatt av kameraet i stedet, poenget er vel nettop å få naturlige bilder av barna i sitt naturlige miljø.

 

Ved valg av en Canon 450D så finnes det jo en 55-250mm IS som er perfekt til dette,den fås for skarve 2400 kr.  :cool:

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar
Nei? D40 leveres med 18-55, og da er det fortsatt pæng igjen til et 50/1.4 AF-S.

 

Nikon har også billige teler, og da kan vi dessuten kanskje begynne å lukte på E-520 med dobbeltkit..

 

Som sagt,det finnes sikkert mange muligheter,dog foretrekker jeg å annbefale noe jeg har prøvd selv og har erfaring med og dermet vet er meget bra.så får vi håpe at det gjelder for alle annbefalinger.

 

 

Personelig har jeg alt for lite grunnlag til å si noe bastandt on D40 eller e-520, sitnevnte har jeg vel knapt sett .

Lenke til kommentar
Jeg vil gi en bastant anbefaling uten reservasjon: Nikon D40.

 

End of discussion, he he he.

 

Hvorfor ikke en D40x med VR siden innefotografering er nevnt? Måtte jo være ideelt i den prisklassen.

 

Jeg var hos Japan Photo i dag for å kjøpe et slikt, men fikk kalde føtter pga. av størrelsen. Syns det var for lite til å få et ordentlig grep. Men nå har forhåpentligvis dama til trådstarter mindre hender enn jeg har ...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...