Gå til innhold

Sinnsyk kvalitet på videoen fra Canon 5D Mark II


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har selv en i en diskusjon her på forumet påstått at: Høy ISO??, for noe sludder...

 

Denne påstanden har jeg måttet bite i meg gang på gang, da jeg har tatt meg selv i å stå med kameraet mitt i skumringen og gjerne skulle hatt muligheten til å skru opp et par hakk til..

 

Så selv om det er en funksjon som jeg sikkert ikke kommer til å bruke mye, så hilser jeg videomuligheten på SLR velkommen.. Ikke minst etter å ha sett denne Vincent fyren sin film.. Hadde jeg hatt et slik kamera og 24 - 105 linsa mi da jeg studerte foto og film, hadde film portfolioen min sett ganske mye mer imponerende ut gitt..

 

-Fredrik

Lenke til kommentar
Da er du forferdelig naiv. Men jeg får et bestemt inntrykk av at en del pressefotografer ler ganske høyt av 5Dmk2.

 

Ordrett sitat fra en: "Når har jeg bruk for ISO12800? ALDRI!"

En del pressefotografer som allerede har bestilt det, så det er vel litt rart om de ler syns nå jeg :)

Selvfølgelig. Men det er fortsatt en god del som ler av det. :p Selv syns jeg det er flott at kamerahus kan yte bedre på høy ISO. En gang i fremtiden er ikke mørke en faktor i foto, og alt som gir meg bedre evne til å ta et bilde er en bra ting.

 

Gi det et par år.

Lenke til kommentar
En gang i fremtiden er ikke mørke en faktor i foto, og alt som gir meg bedre evne til å ta et bilde er en bra ting.

 

Gi det et par år.

 

Nåja, om det ikke finnes lys er det heller ingenting å ta bilde av.

 

Man kan selvfølgelig bruke nattkikkert-teknologi, men det er lite sansynlig at man kan få farger ut av det.

Lenke til kommentar
En gang i fremtiden er ikke mørke en faktor i foto, og alt som gir meg bedre evne til å ta et bilde er en bra ting.

 

Gi det et par år.

 

Nåja, om det ikke finnes lys er det heller ingenting å ta bilde av.

 

Man kan selvfølgelig bruke nattkikkert-teknologi, men det er lite sansynlig at man kan få farger ut av det.

Grønt er også en farge...

Lenke til kommentar

Bare som et lite appropos til den videoen som var linket til:

 

Er det bare meg som reagerer på elendig bilde ved panorering fra helikopteret? Håper dette skyldes min PC, codec eller komprimering, men ser mest ut som "rolling shutter" - altså det samme som D90 sliter med. Dersom dette er tilfellet så vil nok videofunksjonen skuffe mange.

Lenke til kommentar
Bare som et lite appropos til den videoen som var linket til:

 

Er det bare meg som reagerer på elendig bilde ved panorering fra helikopteret? Håper dette skyldes min PC, codec eller komprimering, men ser mest ut som "rolling shutter" - altså det samme som D90 sliter med. Dersom dette er tilfellet så vil nok videofunksjonen skuffe mange.

 

La merke til det jeg og, så det er nok ikke PCen din. Håper det har noe med helikopteret å gjøre, for jeg la ikke så mye merke til det ellers i filmen.

Lenke til kommentar

Men til netttv er det ingen problemer.

Jo, forresten. Grunnen til at det kræsjer her er at netttv-spilleren komprimerer til et visst format i en viss oppløsning med 25 bilder i sekundet.

De blir det igjen feil hvis man ikke endrer innstillingene (som ligger i en prosjektfil på en ftp-server) for hver film man laster opp.

Endret av Jurgis
Lenke til kommentar
Bare som et lite appropos til den videoen som var linket til:

 

Er det bare meg som reagerer på elendig bilde ved panorering fra helikopteret? Håper dette skyldes min PC, codec eller komprimering, men ser mest ut som "rolling shutter" - altså det samme som D90 sliter med. Dersom dette er tilfellet så vil nok videofunksjonen skuffe mange.

 

La merke til det jeg og, så det er nok ikke PCen din. Håper det har noe med helikopteret å gjøre, for jeg la ikke så mye merke til det ellers i filmen.

 

Ja, men i helikoperet var vel den eneste gangen i videoen man panorerte. Ellers stod kamera fast på stativ enten stillestående eller på bilen. Ut fra det jeg har lest om D90 sin videokvalitet er det nettopp panonering som var problemet - sannsynlig pga lukkermetoden som brukes i SLR. Men det er klart at årsaken kan være noe annet også.

 

Uansett blir det jo fine bilder når kameraet står stille på stativ.

Lenke til kommentar

Hakking i panorering og "rolling shutter" aka. "Jello" effekt på D90 er to vidt forskjellige ting.

Hakking i panorering er kanskje det "største" problemet man har på kinofilm ved 24fsp.

Om hakkingen i 5DII filmen har noe med opptaket/kamera å gjøre eller om det f.eks. har oppstått ved at man har prøvet "litt slowmotion" i redigering, eller at 1/4 nedkonverteringen som er gjort med materialet før det ble lagt på nettet har resultert i "dropped frames" er umulig å si.

 

"Jello" effekten på D90 kommer av at hver "frame" i en CMOS sensor ikke er tegnet direkte,men er tegnet ovenfra og ned.

I følge Michael Reichmann på The Luminous Landscape så klarte ikke han å fremprovosere "Jello" effekten.

 

En annen morsom sak som viser litt om effekten denne video'n og kvaliteten har hatt på film miljøet, er at 30 minutter før video'n ble lagt ut på nettet så forvant bildene av RED's Epic og Scarlet fra nettside fronten

og ble erstattet med ordene; "In the process of change."

Sitat fra Jim Jannard;

We have changed everything about Scarlet because the market has changed and we have discovered a lot of things in the process. We have a new vision.

 

Wipe you minds of the past announced Scarlet. Forget the design and forget the price. It is all different now. We think you will be surprised. Glad we didn't take any deposits... :-)

 

Jim

:yes:

 

Hvis ikke Canon klarer å gire opp produsjonen av dette kamera så tror jeg det kan bli vanskelig å få tak i det på en stund siden ganske mange innen diverse film produskjonsmiljøer vil sikre seg en eller flere stykker. Miljøer som vanlighvis ikke er de store kundene for DSRL.

 

Skal vi vedde om dette blir et av historiens mest "hackede" kamera, spesielt hvis ikke Canon kommer med 24fsp. :cool:

Lenke til kommentar
Det er klart at RED blir mer populært som et videokamera, men dette er et fantastisk fotokamera, med filmmuligheter. RED koster da også ganske mye mer.

 

Nå var vel egentlig mitt poeng at denne video'n viste at utviklingen var forsert, og at RED, for å være konkuranse dyktige med disse to kamerane som skal lanseres neste år, måtte forsere sin egen utvikling.

Lenke til kommentar
"Jello" effekten på D90 kommer av at hver "frame" i en CMOS sensor ikke er tegnet direkte,men er tegnet ovenfra og ned.

I følge Michael Reichmann på The Luminous Landscape så klarte ikke han å fremprovosere "Jello" effekten.

 

Dersom han ikke klarte å fremprovosere denne effekten så tyder jo det på at dette ikke er noe problem. Nice!! Jeg har sett en youtube-video fra D90 hvor denne effekten var så til de grader fremtredende at kvaliteten var helt ubrukelig - også til hobbybruk, og var derfor bekymret for det samme i nye 5D.

 

Jeg er for øvrig ikke helt enig i at denne effekten er noe stort problem i praksis med dedikerte videokameraer med CMOS-sensor. Jeg har selv et relativt dyrt kamera med CMOS sensor uten at dette har vært plagsomt på noen måte. (Nå skal det sies at jeg filmer lite i 24p.)

 

Ellers er det jo veldig interessant at Red Scarlet skal bli endret til noe annet nå. Det er tydelig at bransjen trengte en kickstart fra Red som til en viss grad nå følges opp av SLR-produsentene og som Red nå ser ut til å svare på.

 

Sony, Canon, Jvc og Panasonic har alt for lenge fått lov til å lage for dyre og middelmådige produkter i prosumerklassen.

Lenke til kommentar

"Raw data" fra Vincent Laforet's 5DII video clips er tilgjenglig for nedlasting så man kan sjekke kvaliteten selv.

Les bloggen med linken;

Original “raw” clips from “Reverie” Now Available for Download

Direkte link;

http://www.usa.canon.com/dlc/controller?ac...;articleID=2127

 

 

Som en kuriositet over hvordan filmindustrien har reagert på video kvaliteten.

zacutomicrobaseplatejpeiu0.jpg

 

Rart å se at ekstra utstyr som er vesentlig mekanisk nesten (ofte) koster mer enn kamera. :whistle:

http://zacuto.zenfolio.com/p408746338/h2b63f750#h222aa462

Endret av arthon
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...