Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

EASEUS Partition Manager har krympet harddisken min!


Anbefalte innlegg

Jeg har en bærbar PC med en harddisk på 149 GB.

 

Etter tips fra dinside.no, om et program som kunne splitte opp harddisken din, lastet jeg det ned. Det var programmet "EASEUS Partition Manager", som er en freeware.

 

Jeg startet programmet, leste kjapt instruksjoner, og gjorde slik:

- Krympet disk C: til 30 GB

- Resten av kapasiteten (restlige 119 GB), laget jeg en disk E: av

 

Når jeg da rebootet maskinen, gjorde den følgende:

- krympet disk C: til 30 GB

- En eller annen ERROR gjorde at den ikke brukte resten av plassen til å lage en disk E:

 

Problemet er altså: Min Datamaskin vise kun en disk C: med 30 GB

Skulle egentlig hatt totalt 149 GB diskplass.

 

Jeg har mange ganger prøvd å fikse dette problemet ved å kjøre EASEUS på nytt, men hver gang jeg bestemmer at C: skal utvides til 149 GB igjen, ELLER å lage en ny E: med resterende 119 GB, skjer ingenting.

 

 

Noen her som skjønner seg på dette??

Endret av rats-frats
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Høyreklikk på "Min datamaskin" og velg "Behandle". gå så inn på "Diskbehandling" under "Lagringsplass".

Der ser du om du har fått delt harddisken slik du ønsker.

 

Den store delen som vil kalle "E" bør være der. Prøv evt å høyreklikke på partisjonen, og velg å angi stasjonsbokstav.

Partisjonen skal også være en primærpartisjon.

Lenke til kommentar
Høyreklikk på "Min datamaskin" og velg "Behandle". gå så inn på "Diskbehandling" under "Lagringsplass".

Der ser du om du har fått delt harddisken slik du ønsker.

 

Den store delen som vil kalle "E" bør være der. Prøv evt å høyreklikke på partisjonen, og velg å angi stasjonsbokstav.

Partisjonen skal også være en primærpartisjon.

 

Takk for svar:) Skjønte litt mer!

 

Problemet er jo at E: ikke vises.. Har lagt ved et vedlegg med et utsnitt hvordan min "Lagringsplass" ser ut. Håper noen kan lese noe ut fra dette:)

Partisjoner.bmp

Lenke til kommentar
Det er tydeligvis noe galt, den viser at C både er 149 GB og 33.97 GB.

Skulle gjerne sett detaljene med MBRlister.

Last ned denne filen, kjør programmet, og legg MBRlist.txt og BPBxlist.txt filene som vedlegg i svaret.

http://home.online.no/~paulsen8/MBRlister.zip

 

Kan forresten legge til at hver gang jeg prøver å lage en E: med EASEUS, så kommer det opp "Disk error occured".

 

Her er hvertfall filene :)

 

Takk for svar!

BPB0list.txt

MBRlist.txt

Lenke til kommentar

Det som er unormalt her er at det er 2048 'hidden sectors', dvs partisjonen starter på sektor 2048. Det normale er 63.

Vet ikke hvorfor Windows oppfatter dette som at partisjonen er 34 GB.

Må tenke litt på dette, vet ikke enda om jeg kan finne noen løsning.

 

Foreslår at du sender en PM til wiberos og ber han lese denne posten.

Lenke til kommentar
Det som er unormalt her er at det er 2048 'hidden sectors', dvs partisjonen starter på sektor 2048. Det normale er 63.

Vet ikke hvorfor Windows oppfatter dette som at partisjonen er 34 GB.

Må tenke litt på dette, vet ikke enda om jeg kan finne noen løsning.

 

Foreslår at du sender en PM til wiberos og ber han lese denne posten.

 

Uansett, så er jeg takknemlig for at du har prøvd, og henviser meg til en annen :)

Syns HW-forumet har kommet til veldig god hjelp!

Lenke til kommentar

Har nå kikket nærmere på dette. Har funnet ut at det ikke er noe problem at partisjonen starter på 2048.

Problemet ligger i boootsektoren. I BPB0list.txt står det:

28 Total Sectors : 71248272

Det rette tallet skal være ca 312576641.

 

MBRlister fant også at backup bootsektor ikke er lik. Der er tallet 312575999. Det betyr antagelig at problemet kan fikses ved å kopiere inn backup.

 

Gratisprogrammet TestDisk kan gjøre dette. Men det kan være et problem at det ikke er noe særlig brukervennlig. Det finnes sikkert kommersielle program som kan gjøre dette på en lettere måte.

En artikkel om bruk av TestDisk finner du her: http://icrontic.com/articles/advanced_data_recovery

Lenke til kommentar

Tips til neste forsøk på resize kan være GParted Live..

 

http://gparted.sourceforge.net/livecd.php

 

GParted for linux, funker på samme måte som Partition Magic, stort sett. Brenn ut CD, boot fra den, resize og styr etter eget ønske.

 

Fungerer bra overalt jeg har brukt den. Kan sikkert tryne på visse ting.

 

Lykke til med restore, ser bra ut de tipsene du har fått. Skal teste de selv ved anledning :)

Lenke til kommentar

Hei hårek og rats-frats

 

Det er riktig det med relative sectors. For XP er 63 for Vista er 2048. Så det er åpenbart den siste versjon av diskpart som har ordnet den saken der.

 

Men ok.

 

Problemet ligger i utgangspunkt i partitions tabellen.

 

Det virker slik at "verktøy han brukte har modifisert bootsector, både for antall sectors verdien og for mft verdien.

 

Så i utgangspunkt er antall sectors i partitions tabellen ikke i takt med bootsector.

 

Normalt skulle partitions tabell være slik:

 

1c0: 21 00 07 fe ff ff 00 08 00 00 91 29 3f 04 00 00

 

og ikke:

 

1c0: 21 00 07 fe ff ff 00 08 00 00 00 88 a1 12 00 00

 

for da vil han se unallocated space i diskbehandling, og dermed partitionere\formatere direkte der.

Og det fordi, verdien i bootsector er slik:

020: 00 00 00 00 80 00 80 00 90 29 3f 04 00 00 00 00

 

Men verdien i backup sector er for heile disk, slik:

020: 00 00 00 00 80 00 80 00 ff 87 a1 12 00 00 00 00

 

 

Det som er poeng har er følgende:

 

Hvis "verktøy" han brukte, har virkelig modifisert bootsector og verdien for mft, og ikke bare på papir liksomt, vil med å redigere partitions tabellen manuelt, få windows å se disken riktig.

 

Hvis "verktøy" har virkelig modifisert bootsector og mft verdien vil en kopiering av backupsector, normalt sette i gang chkdisk operasjon og fare for tull.

 

Hvorfor klarte ikke å skrive i partitionstabellen?

Vil en modifisering av tabellen gjore data hans "bananas"?

 

Allikevel hadde jeg forsøkt å forandre partitionstabellen, samtidig som med reboot ville ikke akseptere noe chkdisk, slik at man orientere seg etter feilmaldninger.

For at vis det er indikasjoner til problemer så man må skrive tilbake verdien i partitionstabellen slik den var og forsøke med å kopiere backupsector tilbake.

 

Det er fare at windows vil ikke boote uansett hva man velger å gjøre her, men den sjansen man må ta.

 

For å modifisere partitionstabellen trenger man diskeditor. Jeg bruker gjerne den dskprobe.exe som man finner i en vannlig xp cdplate. Modifisering kan finne sted fra i Windows.

Men hvis du må forandre tilbake til slik den var, må du boote med Vistas CD plate for så å kjøre dskprobe via cmd.

 

Til info for dem som bruker slik verktøy, om det er gparted eller hva det er.

Ingen av dem modifisere backupsector, og det blir bananas, når andre problemer kommer i senere anledning.

Lenke til kommentar

Joda du kjører xp, men bootsector som kommer opp er fra Vista ser u.

Og den kan ikke komme dit uten videre.

 

Har du forsøkt på Vista før?

 

For at du skal komme litt mer videre.

 

Du skal ikke forandre noe som helst nå, du skal bare undersøke:

 

første forsøk: XP plate i cd-rom og Search (Søk) for dskprobe.exe.

Hvis filen dukker opp, høyre klikk og kopiere til skrivebordet.

(jeg skal finne noe bilder som viser hva du skal gjøre)

 

andre forsøk hvis ikke Search finner filen: explorer (utførsk) din xp plate.

Du vil finne en folder ..SUPPORT\TOOLS\SUPPORT.CAB.

 

Du kopierer support.cab i en folder du lager på hardisken din og extract. Da finner du den dskprobe.exe og kopiere over på skrivebord.

Endret av wiberos
Lenke til kommentar
Har du fjernet en 0 kontroll for en del sectorer du hadde før hårek`?

Tenker du på Zerolist.txt? Har ikke forandret programmet, det er der fremdeles. Sjekker sektor 1 til 62.

 

Bootsektor er altså laget når partisjonen er formatert i Vista, og så er XP installert senere. Ser ut som man da risikerer å få meldingen "BOOTMGR is missing" i XP i stedet for "NTLDR is missing".

Lenke til kommentar

Ja det er merkelig alt det der men ikke umulig.

 

Mbr og til nå vedlagt bootsector, tilsier at maskinen starter med å bruke Vistas boot manager. (hvis info vi har fått er riktig)

man kunne undersøke selvfølgelig mer, feks. med å loade BCD store (hvis en boot folder er å finne men en BCD fil inni og lese det der. BCD store fil, kan lastes som hiv i XPs registry manager og dermed lese den der.)

Trådstarter kunne og kontrollere C:\, om det er filer fra Vista der, med å enable for skjulte og system filer der.)

 

Tenkter at jeg skal prøve meg på en liten test når jeg får tid til det der, med diverse ulogiske scenario.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...