Gå til innhold

Pentax K-m, nytt entry-level kamera


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Veldig mye spennende å lese i den tyske artikkelen - og hvem sier man ikke får bruk for tysken fra videregående? :) Dette gjør at det blir stadig lettere å anbefale Pentax til nykjøpere, og spesielt nå da Pentax endelig har en rimelig modell. Regner med at Pentax K-m kommer til å ligge 1500-2000 kr under K200 i pris.

 

Norske nettbutikkpriser ligger ofte på nesten samme nivå som på kontinentet, og synes det virker som et kjempekjøp å få et nytt Pentax-kamera med optikk som dekker 18-250 området for 4500kr (600 €).

Endret av 8086
Lenke til kommentar
Norske nettbutikkpriser ligger ofte på nesten samme nivå som på kontinentet, og synes det virker som et kjempekjøp å få et nytt Pentax-kamera med optikk som dekker 18-250 området for 4500kr (600 €).

Godt å høre :) Var redd for at DA* 55mm kom til å bli skam dyr siden den har veiledene pris på 549 Euro :p

Lenke til kommentar

Ikkje dei store nyhetene. Et entrykamera har no florert på ryktebørsen lenge. Ut frå bilda, ser det ut som om det har mykje til felles med den gamle*istDS en, blir artig å sjå specen når den kjem.

Det som var overaskelsen var vel ringblitsen.

Elles ser no DA15/4 ltd ut som en liten lekker sak.. :blush:

 

Dei kjem kanskje med meir under sjølve messa, montert under glass..Det får no tida vise.

Lenke til kommentar
Ikkje dei store nyhetene. Et entrykamera har no florert på ryktebørsen lenge. Ut frå bilda, ser det ut som om det har mykje til felles med den gamle*istDS en, blir artig å sjå specen når den kjem.

Det som var overaskelsen var vel ringblitsen.

Elles ser no DA15/4 ltd ut som en liten lekker sak.. :blush:

 

Dei kjem kanskje med meir under sjølve messa, montert under glass..Det får no tida vise.

Jeg så at også denne nye modellen bruker AA batterier; noe som ikke er så "populært"; selv om det kan være praktisk. Men jeg fikk ikke med meg størrelser og vekt...hadde vært kjekt med et lite og lett hus
Lenke til kommentar
15/4 ser veldig interessant ut. Pentax begynner å ta seg opp med fin optikk igjen. Ikke at det overrasker meg, for jeg har alltid regnet med at de kommer til å gjøre anklagende om lite utvalg i optikk til skamme.

Vedder på at den i tillegg til å være liten, så er nok kvaliteten både optisk og konstruksjonsmessig på topp. Det eneste som jeg frykter er prisen. Men uansett så vil en få et et utrolig kompakt verktøy som kan helt fantastiske vidvinkelbilder, og sikkert på høyde med de mye større konkunrentene.

Lenke til kommentar
Hvorfor er en DA 15mm f/4 interessant? De har jo allerede en 14mm som er et stopp raskere: Pentax SMC-DA 14mm f/2.8 ED.

Ren vill gjetting: Enten er det forskjell i pris, eller er det mer rett-tegnende. Canon har f.eks. 70-200/2,8 og 70-200/4. Den ene er altfor dyr, og den andre er det eneste telezoomen jeg hadde giddet å betalt full pris for. Derfor er 70-200/4 et mye mer interessant objektiv enn 70-200/2,8. For meg, og en million andre mennesker som bruker Canon.

 

Det er jo nettopp det som Pentax og de andre blir anklaget for, at de enten har entrylevel eller dyre alternativer. Det er de i mellom de mangler ifølge kritikerne.

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar

K-m ser ut til å stemme bra overens med ryktene om en ny entrylevel fra Pentax. Hvis det stemmer at den er mindre enn Olympus 520 (ref. minste med stabilisator), er det i grunnen litt imponerende - særlig med tanke på AA-batterier og større sensor. Jeg er litt skeptisk til ryktet om værtetting, men om det stemmer har de jo utvilsomt satt en ny standard for entrylevel speilrefleks.

 

Selv kommer jeg nok ikke til å kjøpe en slik, jeg tror det er billigere å beholde K100 som "lite" backupkamera :)

 

Jeg har som veldig mange andre vært spent på DA* 60-250/4, men prisen ble litt høyere enn jeg hadde håpet på. Bildene som ble lekket for en tid tilbake, og så fjernet fikk mye skryt av de som fikk sett dem. Jeg tviler ikke på at det er et veldig bra objektiv, men 1299 euro høres litt mye ut. Til sammenligning har vel Canon L 70-200/4 uten IS en gatepris på ca halvparten? Sigma 100-300 er priset mer i retning 60-250, så for all del - men jeg trenger nok litt tid for å tygge på den prislappen der. Når du får DA* 300/4 for omtrent samme pengene blir det et vanskelig valg. :hmm:

 

15mm limited frister mange nettopp pga at den ser ut til å være så liten fysisk. For fotografering i trange omgivelser er ikke alltid DA 21 ltd vidt nok. Denne er jo mye hendigere å dra på enn en 12-24 f.eks og 14/2.8 er ikke så veldig liten den heller. Hvis den ikke blir vanvittig dyr, tipper jeg den kan slå godt an, også hos de som ikke bruker limited-pannekakene til vanlig.

 

Ringblitzen var faktsisk også blant ryktene på pentaxforums før denne lekkasjen. Jeg vil tro det kan være med på å få pentax inn i tannlegekontorene igjen, eller få dem til å oppgradere utstyret. Pentax har til og med hatt egne dental-utgaver av macro-objektivene sine tidligere. Dersom modellnavnet gjenspeiler ledetall som på forgjengerene må jeg si den er ganske heftig. Jeg bruker selv en af080c (manuelt) og da får du rett eksponering på f11-f16 med 1/4 styrke.. :ohmy:

Lenke til kommentar

Sakset fra pentaxforums ang. størrelsen.

Pentax K-m

122.5 mm x 91.5 mm x 67.5 mm

 

K200D

133.5mm x 95mm x 74mm

 

*istD

129mm × 94.5mm × 60mm

 

Olympus-420

129.5 x 91 x 53 mm

 

Pana G1

124 mm x 84 mm x 45 mm

__________________

Ser ut til å få en ganske hyggelig størrelse :)

Endret av Freeload
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...