Gå til innhold

Lyst på canon EF-S 18-200 IS når denne kommer.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Skjønner ikke etter beste evne hvorfor man ønsker er "alt i ett" objektiv. Greit nok for familieferier, men har man interesse for foto og tar flere bilder enn den gjennomsnittlige mannen/kvinnen i gata så bør man uten tvil går for flere objektiver. Flertallet klarer seg i det fleste tilfeller med normal-zoom. Ønsker man tele er jo 70-300mm objektivene et langt bedre alternativ.

 

18-200 eller 18-250 er rett og slett ikke teknisk gjennomførbart. Skulle det holdt en viss optisk kvalitet ville vekten vært 2-3 kg.

Lenke til kommentar

At det ikke er teknisk gjennomførbart er vel en ganske stor overdrivelse med tanke på at det faktisk finnes flere 18-200 og 18-250 objektiver på markedet nå. ;)

 

Har ingen problemer med å skjønne hvorfor folk ønsker seg et alt-i-ett objektiv. Du må huske på at flertallet er ikke fotoentusiaster som orker drasse med seg fotobaggen på 15 kilo hvor enn de går.

Lenke til kommentar
At det ikke er teknisk gjennomførbart er vel en ganske stor overdrivelse med tanke på at det faktisk finnes flere 18-200 og 18-250 objektiver på markedet nå. ;)

 

Har ingen problemer med å skjønne hvorfor folk ønsker seg et alt-i-ett objektiv. Du må huske på at flertallet er ikke fotoentusiaster som orker drasse med seg fotobaggen på 15 kilo hvor enn de går.

 

Jeg tror at 18-200 før eller siden kan bli det nye kitobjektivet på de dyreste nybegynnermodellene.

 

Tor

Lenke til kommentar

Ved kjøp av en superzoom bør man uansett supplere med et godt objektiv til de mer seriøse bildene i det området man fotograferer mest (gjerne fastoptikk).

 

Kan godt tenke meg at mange vil like en 18-270mm på ferier etc.. Personlig ville jeg derimot ikke likt tanken på at objektivet jeg har på kameraet begrenser kvaliteten kontra en god normalzoom. Men dette er jo etter at jeg har hatt en temmelig god normalzoom en god stund. Folk som går rett fra kitobjektiv til Tamron 18-270mm/Canon EF-S 18-200mm vil neppe merke så stor kvalitetsforskjell. Selvom jeg tror EF-S 18-55mm IS er en tanke bedre optisk enn disse.

Endret av Andreasfe
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg snuser på et 18-200 objektiv selv. Har lest en del tester om dette canon objektivet, men også sigma 18-200 3.6 - 6.3 OS.

 

Ihht fotovideo skal sigmaobjektivet være skarpere enn det fra Canon, dog har tester vist at det kan være litt varierende med AF på full tele og tendenser til "softhet" rundt 80 mm.

 

På den annen side har Canon også sine ulemper, men en noe bedre stabilisering.

 

Må også tenke på at prisen varierer noe, i Sigmas favør. Jeg låner for tiden et Sigma 18-200 3.6 - 6.3 UTEN OS. Dersom jeg liker fleksibiliteten i dette objektivet går jeg nok til anskaffelse av sigma objektivet med OS. (og prisen vil være en medvirkende faktor til det)

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

hvis man eks. kjøper et sigma objekt ( 18-200mm ) er disse beregnet på slr cameraer? hvis jeg setter det på mitt canon 450D ( 1.6x crop ) blir dette objektet da 28.8-320mm? men alle ef-s objektiver viser "riktig" mm på dslr ( 350D,400D, osv ) ?

Endret av Gambino
Lenke til kommentar

1. Ja. De er beregnet på vanlige dSLR med crop-sensor (såkalte APS-C-kamera; Canon opptil 7D, Nikon opp til D300s)

 

 

2. Nei du får 18-200mm uansett.

 

Det er bildeutsnittet du får som tilsvarer 28.8-320mm på gamle film-speilreflekser og fullformatkamera.

 

Brennvidden er det den er spesfifisert til. Utsnittet du får med den brennvidden på ditt kamera avhenger av størrelsen på bildesensoren. Står det 18-200mm på to objektiver så gir de deg nøyaktig samme brennvidde og utsnitt på ditt kamera.

Endret av Andreasfe
Lenke til kommentar

takk for svar :) .. tenkte å kjøpe meg en all-around kit ( 18-200mm )

 

hvilket av disse "burde" jeg velge?

 

- canon ef-s 18-200mm IS

 

- Sigma 18-200mm f/3.5-6.3 DC OS HSM, denne er jo litt eldre. men har hsm motor.

 

 

blir vel brukt ca 70% ute og 30% inne. begge har bilde stabilizator, så kan jo hånd holde det greit inne.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...