Gå til innhold

Personnummertabbe fra Skatteetaten


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Vi kan jo begynne med å anmelde dem, tror ikke politiet kan legge bort 4 millioner anmelderser iallfall. Btw: kan man få nytt personnr?

I utgangspunktet, nei. Men det har skjedd. Det finnes alltid untak.

 

Nei, systemet vårt er så naivt at det er enkelt i utgangspunktet. Har du konkrete eksempler på hvordan du kan svindle med en annens personnummer?

Med personnummeret og navnet ditt skaffer jeg meg fødselsattesten din. Med den skaffer jeg meg legitimasjon i ditt navn. Så skifter jeg addressen din, tar opp lån, bestiller masse ting osv. før jeg etter en måned eller to beveger meg over på neste offer. På denne måten kan man leve fett på andre ganske så lenge før man blir tatt.

Lenke til kommentar

Ved personlig oppmøte så har man måtte ha vitne som attesterer at du er deg om man ikke har hatt legitimasjon selv, ja. Derimot så har de sendt det til din registrerte addresse om man har tatt kontakt per telefon. Fra 1.september eller noe d.å. så har man måtte legge ved kopi av legitimasjon når man sender inn flyttemelding. Så før det så kunne man melde flytting og få det tilsendt. Det er helt nytt at man nå må legge ved kopi av legitimasjon så her var det en forbedrelse jeg ikke hadde fått med meg. Ting skjer heldigvis. Før så var jo systemet helt åpent.

 

Kilde: http://www.skatteetaten.no/Templates/Press...;epslanguage=NO

Endret av L4r5
Lenke til kommentar

Hadde en privat person gjort denne tabben ville han/hun sikkert blitt fengslet eller fått en finfin bot. Men, siden dette er skatte etaten blir det vell bare en "fyfy" kommentar :roll:

 

Ca fire millioner tilsier jo at de som mottok cden fikk listen over så godt som hele norge i hånda. Bare og håpe de er ærlige sjeler.

Lenke til kommentar

Jeg må si at jeg stiller meg spørrende til den journalistiske rollen som hardware.no har tatt på seg i senere tid. For er det ikke nettopp hardware.no det heter? Denne saken er selvsagt viktig, men hva i alle dager har den med maskinvare å gjøre? Kan dere ikke heller opprette et nytt nettsted dersom dere har slik lyst til å drive generell IT-journalistikk?

Endret av tåa
Lenke til kommentar
Ved personlig oppmøte så har man måtte ha vitne som attesterer at du er deg om man ikke har hatt legitimasjon selv, ja. Derimot så har de sendt det til din registrerte addresse om man har tatt kontakt per telefon. Fra 1.september eller noe d.å. så har man måtte legge ved kopi av legitimasjon når man sender inn flyttemelding. Så før det så kunne man melde flytting og få det tilsendt. Det er helt nytt at man nå må legge ved kopi av legitimasjon så her var det en forbedrelse jeg ikke hadde fått med meg. Ting skjer heldigvis. Før så var jo systemet helt åpent.

 

Kilde: http://www.skatteetaten.no/Templates/Press...;epslanguage=NO

 

Mener du at jeg kan ringe å be om en fødselsattest? Uten å legitimere meg på noen som helst slags måte? Den eneste sikkerheten er at det blir sendt til folkeregistrert adresse?

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...