Gå til innhold

100 000 for bil lappen om 2 år?


Svampebob

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...
Dette stemmer dersom du skal kjøre opp til buss eller vogntog.

 

Så om 2 år er det ingen nye bussjåfører å få tak i, og om 4 år er det ikke så mange bussjåfører igjen da de kjører vogntog. Og om 7 år er kollektivtrafikken borte.

øh...hva stemmer?

Det stemmer at det vil om et par år koste 100.000 å kjøre opp dersom man skal kjøre opp til buss eller vogntog.

Lenke til kommentar
Dette stemmer dersom du skal kjøre opp til buss eller vogntog.

 

Så om 2 år er det ingen nye bussjåfører å få tak i, og om 4 år er det ikke så mange bussjåfører igjen da de kjører vogntog. Og om 7 år er kollektivtrafikken borte.

øh...hva stemmer?

Det stemmer at det vil om et par år koste 100.000 å kjøre opp dersom man skal kjøre opp til buss eller vogntog.

Å hva er definisjonen på et par år? buss-lappen får man i dag for ca 20.000 kr....og at den stiger med 500 % på 2 år har jeg tungt for å tru. lastebil klasse C får man for 25.000, å utvider man til klasse CE koster det 25.000 til, altså 50.000. trur heller ikke at det kommer til å stige til 100.000 på et par år...men EN gang i framtida, JA, men det er LENGE til. Så kom med kilde-henvisninger så skal jeg tru på det...

Lenke til kommentar
Prisen på ett reint førerkort vil ikke øke så mye, men bare førerkortet vil ikke gi deg lov til og være yrkesjåfør, for da kreves det ett kompetansebevis som er ganske omfatende:

 

http://www.vegvesen.no/cs/Satellite?c=Page...bSideInnholdMal

kan de reglene ut å inn, men ut i fra hva man leser i debatten her, er det faktisk reine førerkort man snakker om. Men ok, si at det er yrkessjåførkompetanse-beviset man snakker om. Noen som har noen konkrete priser på hva et fullt sånnt kurs koster? 80.000? virker ikke det LITT mye for buss-kurset??

Lenke til kommentar

Joda, men det vil vel være ytterst få som tar tunglappen bare for og kjøre søndagsturer for morroskyld med f.eks vogntog. Jeg tar for gitt at disse ryktene kommer av dette kurset, hvor mye det koster er det vel ingen som vet og antagelig vil det være nok ett hardt slag for de som prøver og skaffe til veie flere sjåfører.

Idiotargumentet er jo at dette kurset skal øke statusen til yrket, det er nok ett utslag av enn kollektiv sinnsykdom at folk må kurses og ha beviser på alt, husker jeg spurte en som solgte kurs som kreves for og jobbe langs veien som vegarbeider om ikke sunt vett og forstand holdt, men nei i og med dette kunne mann jo ikke fremlegge bevis for at man hadde.

Har selv f.eks kompetansebevis på at jeg har forstått at og arbeide med skjærebrenner nær brennbart materiale medfører at det kan oppstå brann..... helt genialt, man kan jo selvsagt ikke pønske ut slikt selv.

Lenke til kommentar

Når det gjelder det kurset, kommer transport-bransjen til å slite om 5 år. I dag er det vanlig praksis at ungdom eller folk med tungbil-sertfikat trer inn som helge og ferie-avløsere i feks sommer-ferien. Men om 5 år så må ALLE ha vært igjennom et kurs (innnen 2015 i allefall), å en som planlegger å kjøre en månde i året gidder aldri ta det kurset som må opprettholdes hvert femte år. Med andre ord,...detta "status-prosjektet" fører bare til at man står uten ferie-avløsere om 5 år, noe som kan bli et stort problem for en del bedrifter

Lenke til kommentar
Prisen på ett reint førerkort vil ikke øke så mye, men bare førerkortet vil ikke gi deg lov til og være yrkesjåfør, for da kreves det ett kompetansebevis som er ganske omfatende:

 

http://www.vegvesen.no/cs/Satellite?c=Page...bSideInnholdMal

 

Det er de nye eu reglene som trer i kraft om et år ca som kjør at prisen for å kjøre opp til buss mangedobbler seg. I dag koster det ca 30.000, for 4 år siden kostet det ca 20.000.

 

Jeg snakker om maks 2 år.

Lenke til kommentar
Prisen på ett reint førerkort vil ikke øke så mye, men bare førerkortet vil ikke gi deg lov til og være yrkesjåfør, for da kreves det ett kompetansebevis som er ganske omfatende:

 

http://www.vegvesen.no/cs/Satellite?c=Page...bSideInnholdMal

 

Det er de nye eu reglene som trer i kraft om et år ca som kjør at prisen for å kjøre opp til buss mangedobbler seg. I dag koster det ca 30.000, for 4 år siden kostet det ca 20.000.

 

Jeg snakker om maks 2 år.

Reglene for buss trådde i kraft allerede 10 september i år dem. 10 september 2009 trer samme reglene for lastebil i gang. Og det er ikke snakk om å kjøre opp, det er snakk om å gå et ekstra kurs som er ekstra langt for å få noe som heter yrkessjåfør-kompetanse, for å kunne kjøre buss og lastebil mot vederlag. Er fullt mulig å kjøre opp på både buss å lastebil uten de kursa. Angående pris-overslaget ditt, skjønner jeg ikke hvor du har fått talla fra. står ingen steder at det koster 30.000 å kjøre opp på buss. Har man B-lappen, som er en forutsettning, så trenger man vel ei lang-kjøring, to veiledningstimer, kurs i ulykkesberedskap, glattkjøring, teoriprøve og oppkjøring, å skal være fullt mulig å ta det i dag for under 20.000 kr. Og har man lastebil-lappen fra før, kan du slippe med å betale halvparten.

Men regner med at du har ei kilde-hennvisning til de pris-overslaga dine.....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...