Gå til innhold

Skal til Mellom-Amerika, tips?


Anbefalte innlegg

Etter å ha ikke hatt en ukes fri på jeg vet ikke hvor lenge, ihvertfall ikke ferie siden 2006 (har nemlig gått mellom flere jobber og skole) - så har jeg nå bestemt meg at jeg skal ut og reise alene. Mellom-Amerika ble svaret, selv om jeg ikke helt har bestemt meg for utgangspunktet.

 

Hva er billigst? Vurderer å evt starte i Panama/Costa Rica og fortsette nordover - kanskje litt utypisk, men jeg tror det kan bli en fin tur. Eller motsatt tilfelle, å starte sør i Mexico og fortsette sørover. Har store forhåpninger til spesielt Guatemala, så dit må jeg. Det er en impulsiv tur som jeg ikke skal planlegge all verden av, men det kan være greit å få noen innspill.

 

Men hva med reiseforberedelser? Er det visum som gjelder? Jeg hører også delvis at vaksinering er oppskrytt. Håper på mange bra svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan dra til Cuba og være der ganske billig. Har hørt om at det er ganske lett å få kunne bo hos en familie der, som sikkert er en fin opplevelse. Cuba er også et spesielt, ganske isolert land, så det kommer garantert til å bli annerledes på mange måter.

Har hørt mye bra om Venezuela (natur, byer, kultur), men du ville kanskje holde deg til mellom-Amerika.

Snakka med en som hadde bodd med noen indinare i Guatemala, og hadde hatt en veldig fin ferie der i jungelen. Du spiser alt de lager der osv. Du må også tåle insekter, varme, bråk når du sover etc.

Det er mye å gjøre i Mexico, kommer an på hvor du skal. Har en følelse på at det kan være vanskelig å komme over grensene der, men vet ikke sikkert. Du har Mexico City med Azteker-ruiner rundt, som er verdt å se. Lenger sør-øst er det rester etter Maya-ruiner som kan være interessant. (hvis du liker sånt da..)

Oppfordrer deg til å nyte lokalbefolkningens gjestfrihet, snakke med dem, kanskje bo hos dem for en mer spennende opplevelse uansett hvor du drar, og ikke ende opp på en dyr amerikansk feriekoloni.

Du må selvfølgelig være forsiktig og bruke fornuften når det gjelder kriminalitet osv. Anbefaler deg til å få råd/lese bøker av noen med mer erfaring enn meg.

Kan du spansk, forresten?

Lykke til med reisen uansett hvor du drar, og håper du får en god opplevelse :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...