Gå til innhold

fra 8600gt til 9800gtx: liten forskjell


SindreGB

Anbefalte innlegg

hei

 

jeg oppgraderte nylig min pc som inneholder:

 

hovedkort: p5n-e sli nforce

cpu: q6600 2.4Ghz

ram: 4gb 800mhz

psu: 500W

skjermkort fra: xfx 8600gt xxx 256mb

til: xfx 9800gtx+ 512mb

 

men forskjellen var ikke stort. med 8600gt kunne jeg spille low/medium i age of conan, dx9.

med 9800gtx+ kunne jeg spille medium/high dx9, setter jeg det høyere lagger det litt for ofte og ligger på rundt 20-25 fps.

jeg hadde forventet mer når jeg ikke kjører høyere oppløsning enn 1280x1024

 

kan det være pga. strømforsyningen? var litt skeptisk da jeg kjøpte det, om 500w var nok.

jeg måtte laste ned driveren fra nvidia siden cd-rommen min er litt ute og kjører for tiden, men det skulle vel ikke være problemet?

 

uten spilling, eller hard belasning på kortet, ligger det på rundt 55 grader, under spilling ligger det på 65-70 grader.

 

noen som kan hjelpe? eller kan jeg ikke forvente mer av kortet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Etter en rask google, ser jeg flere har har dette problemet.

1. Hvilket merke er PSUèn?
2. Det er ingen andre deler av maskinen som ikke har driver? (tenker mest på chipsett)



Jeg ville lastet ned siste driver ifra nvidia sine sider. Videre ville jeg lastet ned driver sweeper ifra guru3d:
http://downloads.guru3d.com/Guru3D---Driver-Sweeper-(Setup)-download-1655.html

Avinstaller driverene -> start om -> bruk driver sweeper til å fjerne siste rest av nvidia skjermdriverene -> installer nye drivere


Kanskje strømforsyningen ikke klarer å levere nok kraft på 12v linja?
Kan load temperaturene virket litt vel kjølige? Har du veldig bra luftflow i kabinettet? Om ikke, kan vel dette være en pekepinn på for lite strøm.


Om fresh installering av drivere ikke virker ville jeg koblet ut alt unødvendig som trekker strøm. (eks. napp ut strøm ifra overflødige harddisker, prøv kun 2stk ram brikker)

På hovedkortet ditt sitter det en rødfarget brikke, som bestemmer om det er "single gpu" eller "dual gpu", sjekk at det er "single gpu" som er vendt innover.


Gi tilbakemelding dersom du prøver noe av dette! Lykke til

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Age of Conan støtter multithread. Tragisk nok så krever aoc forumet at eier spillet for å få aksess, så det er litt vanskelig å få hjelp derfra.

Kjør noen 3dmark tester eller noe, og sammenlign med folk som har tilsvarende oppsett.

Kommer ikke langt med det hovedkortet der og quad core.
Man får kanskje 2,8Ghz - 2,9Ghz stabilt.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

takker for svar :thumbup:

 

genesis:

 

1. NorthQ

2. jeg vet ikke helt hvordan man sjekker det men har ikke hatt noen problemer med noen driver. står heller ikke i enhetsbehandlingen at det er noen problemer. har riktig nok hatt noen problemer med drivern til det gamle skjermkortet, men det skulle vel ikke gjøre noe.

 

prøvde å ta vekk noe av det som drar strøm, men det ble ikke mye; tok vekk vifta i døra på kabinettet og et par ting jeg tror drar strøm via usb. forskjellen var 0.1 fps i benchmark tilegget i trackmania.

 

det med driver til skjermkortet trur jeg skulle vvære i orden, jeg avinstalerte gamle nvidia driver før jeg installerte den nye og hadde null problemer med det, men har ikke instalert fra cd'en som sagt. så jeg har bare driveren ikke evt. programvare som var med cd'en.

 

brikka på hovedkortet står også riktig.

 

satte opp vifta på skjermkortet fra 30% til 60% og kortet kom aldri over 60 grader load. til forskjell fra mitt 8600gt der tempen varierte fra 45 til nærmere 75 grader(nesten 30 grader), varierer 9800gtx fra 45-60 grader (ikke mer enn 15). er det et tegn på at det er strømforsyningen?

 

hvis du anbefaler sweeper kan jeg fikse det i morra tenker jeg.

 

 

007CD:

 

har hørt at 9800gtx krever en del av cpu'en, tenkte først at det kansje var lurt å prøve å overklokke den litt. men så kom jeg på at det var mer naturlig at det var psu'en, så hvis ikke det er den, så må jeg prøve å overklokke den litt.

 

 

exclusive og genesis:

 

3Dmark06 er snart ferdig lasta ned, kommer med tall så snart som mulig ;)

Lenke til kommentar

Riktignok selv om ett spill har flere tråder så hjelper det ofte på med mer ytelse per tråd i allefall når det gjelder skjermkort, spillene har fortsatt en liten vei å gå for å komme skikkelig til livs med flere enn 2 kjerner, men det kommer nok med tid og stunder.

 

Uansett, dessverre som nevnt så er nForce hovedkort EKSTREMT kranglete og knotete å klokke opp, spesielt 6xx serien om du ikke har doktorgrad i BIOS innstillinger, men det kan prøves.

Lenke til kommentar

NorthQ er da ikke ett spesielt bra merke, å som alle vet, ett 9800gtx suger strøm, men hvis grafikkortet ditt ikke hadde fått nok strøm hadde det nok bare skrudd seg av eller restartet pc`en din, så det ligger nok noe i drivere, eller har du på AA\AF osv? hvis du har det skal du nok ikke se bortifra at det er feilen :>

Lenke til kommentar

ja, aa og af suger vel gangske mye av grafikken uten at det syntes alt for godt, og siden pc'en ikke har slått seg av el. ,er vel neste trinn å prøve å overklokke cpu'en har vært litt inne i bios tidligere og overklokka ram, og det har gått helt fint.

 

men før jeg gjør det skal jeg fikse cd-rommen min, ++

skal i vært fall skrive her etter overklokkinga

 

hvis ikke dette har en del å si må jeg si meg skuffa over skjermkortet. :ermm:

 

ps: har 650i hovedkort

Endret av SindreGB
Lenke til kommentar

Dette med for lite strøm er ikke så alt for dumt.

Byttet selv også fra 8600 kort til 9800gtx. Forskjellen er STOR!

Men hadde store problemer med 9800 kortet før jeg byttet PSU.

Har 5 identiske pcer og problemer var likt på dem alle.

Kjører 590 chipset.

 

Prøv og lån en psu fra en kompis eller lignende kan hende du merker store forbedringer.

 

Ett eksempel jeg har er FSX:

8600: 1280X960 low

9800gtx 1280X960 high

 

Alt på vista ultimate 64bit

Endret av mreinha
Lenke til kommentar

jeg er blitt mer og mer sikker på at det er cpu'en, jeg.

lå på ca 50 grader load med 8600 gt, med 9800gtx ligger jeg med load på 60-70 grader. i tilegg til at det bråker fra kabinettet når jeg spiller, regner med at det da er cpu vifta som sliter med å holde cup'en kald.

 

når jeg spiller trackmania med ca 20 andre biler kan jeg ligge på ca 40 fps. tar jeg vekk bilene (trykker o) fyker fps'en opp til 60 fps +

godt tegn på at det er cpu'en?

 

i så fall kjøper jeg meg en bedre cpu vifte og overklokker cpu'en.

sparer en fin lapp hvis dette stemmer ;)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

hvis du sliter med ett psu så problem så for guds skyld ikke overklokk, det er som å runke med sandpapir!

 

hvis du er sikker på at det er cpu så er jeg sikker på at det er psu, for jeg kan 99% garantere deg om det er PSU`n din, en quad-core som blir varm skal ikke ha en dritt på ytelse å si, bortsett fra at den blir varm å kan skru av pcen din( men da skal det skikkelige tempraturer til)

Endret av per_andre
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...