Gå til innhold

24 megapiksler fra Sony


Anbefalte innlegg

Vel, skal vi diskutere semantikk...., lanseringsøyeblikket kan tyde på at Canon ble tatt på senga i forbindelse med sin lansering av 5D mkII.

 

Vi venter i spenning på 5D mkII.

 

Som sagt Canon var nok helt klar over at dette kom,muligens derfor at de avventet å lansere sitt til alle konkurentene hadde spilt ut sine kort for så å feie dem av banen :cool:

Men la oss heller diskutere Sony`s nykomling her og ikke sengene til andre :cool:

 

Det blir svært spennende å se om Canon kan feie dette av banen. Da blir det nytt kamera på meg i høst.

Jeg ser frem til det...

 

Jeg er enig i at selv om Canon kan markedsføring, så er nok Sony like flinke som dem. I alle fall ikke dårligere. Og de har kanskje enda flinkere industrispionasje. Hvis Sony får sin D900 på markedet samtidig som Canon lanserer den nye 5D-en, så er det stor fare for at Sony steals the thunder. Dramaqueens.

 

Er det ingen som skal kommentere at det ser sexy ut? Det prismehuset er jo slik et prismehus skal se ut.

 

 

f-f2prism_front.jpg

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

.....sexy, nei.

Det mest interessante med dette kameraet er etter min mening ikke oppløsningen, men det at Sony /Minolta igjen klarer å være først ute med bildestabilisering på brikka. Det krever jo en stoooor fysisk brikkeanordning til fullformat, og at optikken tolererer en så stor bildesirkel! All honnør til Minolta sine ingeniører på midten av '80 tallet!

 

Tenk å kunne bruke f.eks. 85mm 1.4 på maks blender på 200 iso i skumringen, kanskje på 1/4 sek. lukkertid....Det skader heller ikke med 24.6 megapiksler, hvis kvaliteten på disse er bra. Vi vet jo at optikken til Sony / Minolta / Zeiss holder mål. Hastigheten skal en heller ikke kimse av, 5 fps = 125 mp / sek. Eneste mangel er vel kanskje live view, men noe må jo være igjen til mkII utgaven.

 

Min tid som Canonfotograf går en usikker framtid i møte... :ermm:

Endret av Nestformann1
Lenke til kommentar

Dette er jo bare helt topp.

Vet ikke egentlig hvor mange som bruker Sony, men uansett så er dette interesant for mange, også for ikke-Sony-brukere. Tipper Sony over noen år nå kommer til å hente inn mye markedsandeler både hos canon og Nikon.

Når nå Canon kommer med sin så har vi brukerne mye fint å velge mellom, gitt.

Lenke til kommentar
.....sexy, nei.

Det mest interessante med dette kameraet er etter min mening ikke oppløsningen, men det at Sony /Minolta igjen klarer å være først ute med bildestabilisering på brikka. Det krever jo en stoooor fysisk brikkeanordning til fullformat, og at optikken tolererer en så stor bildesirkel! All honnør til Minolta sine ingeniører på midten av '80 tallet!

 

Tenk å kunne bruke f.eks. 85mm 1.4 på maks blender på 200 iso i skumringen, kanskje på 1/4 sek. lukkertid....Det skader heller ikke med 24.6 megapiksler, hvis kvaliteten på disse er bra. Vi vet jo at optikken til Sony / Minolta / Zeiss holder mål. Hastigheten skal en heller ikke kimse av, 5 fps = 125 mp / sek. Eneste mangel er vel kanskje live view, men noe må jo være igjen til mkII utgaven.

 

Min tid som Canonfotograf går en usikker framtid i møte... :ermm:

 

Minolta ja, mitt første speilrefleks kjøpt på 70 tallet het det :cool:

Lenke til kommentar

Jeg kikket også på bildene som dpreview la ut; men vil nok ikke være så negativ som ragamuffin. Det ser ut som om lysforholdene er til tider meget vanskalige. Samtidig ser det ut som om de er tatt med to forskjellige kameraer. Særlig 400 og 800 ISO bildene tyder på det.

 

Jeg tror nok at når kameraet kommer i butikken og Sony kommer med den ferdige versjonen av firmware, så kommer dette til å bli et bli et av kameraene som setter nye grenser.

 

Etter å ha sett igjennom bildene til dpreview, så var det flere av bildene som hadde en meget behagelig finish - det handler nok om et samspill mellom brikke, bildebehandling og software.

 

Når det handler om å ta noen på senga, så er ikke dette kameraet et av de. Ikke Nikon D700 heller. Hvis det var et kamera som ødela nattesøvnen hos Canon, så var det lanseringen av Nikon D3. Alt etter er bare ren logikk ...

 

Så man skal ikke bli overrasket om 5DMkII sparker rumpe (selv om det kan kannibalisere 1DMkIII/1DsMkIII markedet). Personlig vil jeg faktisk bli overrasket om den ikke gjør det.

 

Tom

Lenke til kommentar
Jag ser ikke helt foran mig hvem som skulle kjøpe dette kamera?

Veldig mange Minolta eiere som har sittet på gjerdet og ventet.

 

Tom

 

Nå er jeg Minolta-eier, men kan nok desverre bekrefte det ikke blir A900 på meg. Hvordan er det med deg, Tom-Minoltaeier? Kan Minolta AF zoom 28-80 f/3.5-5.6 anbefales på denne mon tro? ;)

 

 

Forøvrig enig med at hverken Canon eller Nikon blir tatt særlig på senga her. Dette er en helt naturlig utvikling og folk vil nok heller hevet på øynebrynene om Sony *ikke* kom med et FF enn at de nå gjør det.

At så mange med utstyr fra de to andre produsentene som leverer fullformatkamera blir spesiellt fristet til å bytte system tror jeg heller ikke.

Endret av ragamuffin
Lenke til kommentar

Har også studert noen av disse første testbildene og fra ISO 100 til ISO 400

er det ikke store forskjellen på hva Sony A900 leverer sammenlignet med

f.eks Canon 1Ds MkIII. Dette er også noe som flere "seriøse" kritikere alt har skrevet.

ISO 800 har litt mye støy på noen av bildene jeg har sett men husker ikke

om det var "beta" utgaven av huset som hadde tatt disse bildene.

Men må nok endel skikkelige tester rundt om og ikke minst tester av erfarne fotografer

før endelige dommen er klar.

 

Men jeg synes støyen som A900 har minner mye om støyen som jeg ser selv i bilder

tatt med Sony A700 med firmware versjon 3. Og denne ser jo ut til å kunne bli forbedret

med den nå mulige nye firmware versjon 4. Hvis den tilslutt kommer ut da.

Så lurer på om denne er så ny at selv ikke Sony A900 har fått denne nye algoritmen i

sin første utgave av firmwaren. Og hvis ikke så vil sikkert også A900 få en forbedret

algoritme for støyreduksjon, men muligens bare for ISO 1600 og oppover.

 

Nå er kanskje ikke støyegenskapene ved høy ISO noe som betyr så mye for nettopp mange

av de som vurderer dette huset. Men det er mye annet som bør fungere topp så vi får se hva

folk finner ut.

Lenke til kommentar

Personlig liker jeg mye bedre slik Nikon har gjort det med D3 og D700. 12 megapiksler med veldig høy ISO ytelse, men det er jo utrolig kjipt at Nikon ikke har stabilisering på bildebrikken :/

 

Så når alt kommer til alt, så tror jeg nok at jeg hadde valgt A900 hvis jeg måtte velge :p

Lenke til kommentar
Fett. Hvor mye koster optikk som yter 24 megapixler rettferdighet?

Mye mer enn du tror. 24MP på FF er ca. det samme som 12MP på crop. Leste en test (husker ikke hvilket nettsted) hvor en 1DsMkIII ble koblet sammen med EF 50mm f/1.4 og andre objektiver i samme klasse. Det var ingenting å si på resultatene. Men det finnes alltid pixel-peepers som er mer opptatt av skarphet på 100% crop enn helheten og de andre fotografiske kvalitetene.

 

Tom

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...