Gå til innhold

Hvor ofte bruker du stativ, er det med på alle turer?


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-77do0b

Tar det ganske ofte med meg. Jeg er litt fan av hdr og ønsker å lære meg så godt jeg kan og tar derfor med meg stativet for å prøve meg fram. Hadde jeg bare hatt et skikkelig stativ så :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hva i all verden er et snorstativ? Det er nevnt ytterst få ganger på verdensveven hva dette er, og bare brukt et par ganger her på diskusjon.no - uten at jeg er blitt noe klokere.

En skrue som passer i stativfestet. Til den har jeg loddet et øye som jeg har festet to snorer i. Snorene er lange nok til at jeg kan stå på dem, en under hver fot helst, eller begge under en, og samtidig holde kameraet i øyehøyde. Når jeg presser kameraet lett opp får jeg motstand fra snorene, og bevegelsen i kameraet reduseres dramatisk. Det er viktig at snorene har minst mulig (helst ingen) strekk (strikkeffekt).

 

Veier ca 4 gram, tar ikke mer plass enn at det får plass i den lille lomma i dongeribuksa, monteres kjapt, koster ingenting. Genial.

 

Misstenker at grunnen til at den er så lite brukt er at ingen utstyrsfabrikanter ser noen mulighet for fortjeneste på dem, dermed ingen markedsføring.

Lenke til kommentar

Her er en link til et hyssingstativ, riktignok til en mindre sofistikert variant, men du slipper loddebolt. Det viktigste er en snor som ikke er elastisk.

 

Jeg har funnet at en vanlig M6-skrue passer nesten (sitter greit), men har noen et tips om hvordan man får tak i skruer som passer perfekt?

 

Forøvrig liker jeg monopoden min. Den er med nesten overalt utendørs. Har fått på et M234RC hurtigfeste også. Jeg savner kulehodet innimellom, thouh.

 

- Rams

Lenke til kommentar
Jeg har funnet at en vanlig M6-skrue passer nesten (sitter greit), men har noen et tips om hvordan man får tak i skruer som passer perfekt?

Husker ikke hva størrelsen heter, men det er tomme-type dimensjon og gjenger. Ta med kameraet til Jernia, eller pass på når du kommer over esker med skruer, -mange mekkere har en liggende :o) Litt viktig synes jeg å finne en skrue som passer 100%, så ikke jeg ødelegger stativfestet.

Lenke til kommentar

Jeg har et gammelt og dårlig stativ som jeg kun bruker til å "stille ut" fine kameraer i stuen, men nå ser jeg at det har et annet bruksområde. Jeg kan bruke skruen til snorstativfeste, og noe bedre enn en skrue som er laget for å skrues inn i kameraet får man vel ikke? Pluss at det er lett å feste snoren til det, og den forsvinner ikke så lett.

Lenke til kommentar

Jeg har normalt aldri med stativ men på en fjelltur i høst tok jeg det med i sekken. Tok noen bilder, håndholdt, av min kjære i et fantastisk høstvær med gode lysforhold. Tok så noen bilder med stativ og selvutløser. I ettertid ble jeg forbauset over hvor skarpere bildene tatt med stativ ble (under kraftig forstørrelse) selv med rask lukkerhastighet.

 

stapal

Lenke til kommentar
Jeg har funnet at en vanlig M6-skrue passer nesten (sitter greit), men har noen et tips om hvordan man får tak i skruer som passer perfekt?

Husker ikke hva størrelsen heter, men det er tomme-type dimensjon og gjenger. Ta med kameraet til Jernia, eller pass på når du kommer over esker med skruer, -mange mekkere har en liggende :o) Litt viktig synes jeg å finne en skrue som passer 100%, så ikke jeg ødelegger stativfestet.

 

Er vel 1/4"(Ikke rørgjenger) gjenge på disse.

Lenke til kommentar
Hva i all verden er et snorstativ?

En skrue som passer i stativfestet. Til den har jeg loddet et øye som jeg har festet to snorer i.

åååhhhja ... det var ganske lurt. tror jeg må lage meg noe sånt :)

 

 

Jepp, et gammelt triks som jeg selv har benytte i den tiden man brukte speilrefleks med film og økonomien var skrall  :)

Lenke til kommentar
Jepp, et gammelt triks som jeg selv har benytte i den tiden man brukte speilrefleks med film og økonomien var skrall  :)

Jeg har aldri prøvd det med bildestabilisering i hus/objektiv, men jeg ville bli overrasket om det ikke fortsatt ga enda et ekstra trinn eller to.

 

At det er billig er en flott bonus. At det funker og er så lite og greit å ha med at det faktisk alltid er med er hovedpoenget. Man kan og bruke det i situasjoner der det ikke er ok eller praktisk å drive og rigge opp et digert trebensstativ. Jeg har et par ganger lagd fotløkker i enden av hver snor så jeg kunne flytte meg litt, heve kameraet, og vips: klar igjen.

 

God økonomi er ikke noe argument mot snorstativ med andre ord :o)

Lenke til kommentar
Jepp, et gammelt triks som jeg selv har benytte i den tiden man brukte speilrefleks med film og økonomien var skrall  :)

Jeg har aldri prøvd det med bildestabilisering i hus/objektiv, men jeg ville bli overrasket om det ikke fortsatt ga enda et ekstra trinn eller to.

 

At det er billig er en flott bonus. At det funker og er så lite og greit å ha med at det faktisk alltid er med er hovedpoenget. Man kan og bruke det i situasjoner der det ikke er ok eller praktisk å drive og rigge opp et digert trebensstativ. Jeg har et par ganger lagd fotløkker i enden av hver snor så jeg kunne flytte meg litt, heve kameraet, og vips: klar igjen.

 

God økonomi er ikke noe argument mot snorstativ med andre ord :o)

Så er det steder der det ikke er lov å bruke stativ, feks i div museumer osv, der kan dette være til hjelp  :thumbup:

Lenke til kommentar
Når jeg presser kameraet lett opp får jeg motstand fra snorene, og bevegelsen i kameraet reduseres dramatisk.

Beklager å vekke opp en "ferdig" tråd, men lurte på en ting ifht snorstativet. Vil ikke denne "motbevegelsen" effektivt utelukke høyformat pga vridningen på kameraet?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...