Gå til innhold

Canon EF-S 18-55mm F3.5-5.6 IS


Anbefalte innlegg

Hei

 

Grunnet trang student-økonomi har jeg gått til innkjøp av dette objektivet.

 

Når jeg ser gjennom kameraet med dette objektivet kan jeg tydelig se små "prikker" gjennomgående i hele bildeflaten. Disse er såpass tydelige, at når jeg for eks. skal fokusere på en hvit/går sky, har jeg noe problemer med å se når motivet er 100% i fokus.

 

Er dette pga at objektivet er laget i plast eller har jeg vært uheldig med eksemplaret?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er uavhengig av fokus objektivet oppleves som "kornete".

 

Syns det var veldig merkelig, og det er ikke til å sammenligne med mitt andre objektiv som også er av plastikk. Det føles rett og slett som jeg ser gjennom plastikk.

 

Jeg drar muligens ned og viser objektivet til en lokal fotoforhandler for å høre om det virkelig skal være slik.

 

Takk for innspill/erfaringer!

Lenke til kommentar

- Ikke montert noe UV filter.

- Har ikke lastet over noen bilder til pc for å se, da problemet er når jeg skal fotografere.

- Har ikke dette problemet på mitt andre objektiv, og kameraet mitt er ikke skittent.

 

Da har jeg vært i en lokal fotobutikk og sett på samme objektiv som tråden omhandler. Det var relativt stor forskjell mellom butikken sitt objektiv og mitt objektiv. Butikken sitt objektiv var som jeg hadde forventet, uten noen prikker i bildeflaten.

 

Jeg har nå sendt objektivet i retur til nettbutikken jeg kjøpte fra, og venter i spenning om jeg får tilsendt et nytt uten feil..

Endret av Bjoernstad
Lenke til kommentar
...

Da har jeg vært i en lokal fotobutikk og sett på samme objektiv som tråden omhandler. Det var relativt stor forskjell mellom butikken sitt objektiv og mitt objektiv. Butikken sitt objektiv var som jeg hadde forventet, uten noen prikker i bildeflaten.

 

Jeg har nå sendt objektivet i retur til nettbutikken jeg kjøpte fra, og venter i spenning om jeg får tilsendt et nytt uten feil..

 

Min første reaksjon var at de prikkene du ser kan være kornene på mattskiva som blir tydelige når lysstyrken blir dårligere...

 

Kanskje kan det være noe annet som skjer med ditt objektiv, men for ordens skyld: du sjekket vel med samme kamera og med 55mm brennvidde?

 

(40D har f.eks en helt anderledes standardmattskive og på 18mm er 18-55 lyssterkt nok til at det fenomenet jeg tenker på ikke vil bli synlig på 30D.)

Lenke til kommentar
Ja, var ikke noe forskjell på 55mm brennvidde. Vet ikke helt hvordan jeg skal forklare "fenomenet".

 

Prikkene var konstante, vistes uanvhengig av brennvidde eller fokus. Det føltes rett og slett som jeg så gjennom et tynt lag plastikk klistret utenpå objektivet..

 

Ser du disse prikkene kun med IS-objektivet montert, eller kan du se dem på andre objektiv også?

 

Sannsynligvis er det mattskiva du ser, enten er det kornene på mattskiva, eller så har det havnet noe skitt på den.

 

At det er noe i objektivet høres rart ut da det skal mye støv til før du kan se det i søkeren.

 

Nei. Det er ikke snakk om en og annen prikk, det er snakk om tusenvis av små prikker i HELE bildeflaten, tett i tett. Prikkene vises når jeg SER gjennom kameraet(objektivet) idet jeg skal fotografere.

 

Da er det nok bare mattskiva du ser.

Du ser ikke prikkene med 50mm f1.8 montert siden søkeren blir såpass mye lysere,

men om du setter på det objektivet, blender ned til f5.6 og trykker på nedblendingsknappen vil du nok se at prikkene dukker opp der også.

Lenke til kommentar
Det høres ut som du har forstått meg! Er det vanlig at mattskiva skal være slik jeg har beskrevet? Den var ialfall ikke "like grov" på det objektivet jeg fikk prøve i butikken.

 

Prøvde du ditt eget kamera på objektivet i butikken?

Kanskje de hadde mye kraftig belysning i butikken?

 

Har hørt flere som sier at mattskiven i 30D er spesielt følsom for lyssvake objektiver.

Fordelen er at det er lettere å fokusere manuelt, ulempen er at søkeren blir mørkere og at du kan se kornene.

 

Om du titter inn i et eldre analogt kamera uten autofokus vil du tydelig se korn på mattskiven.

 

Det er nok bare å venne seg til det.

Lenke til kommentar

Jeg hadde med mitt eget kamera, så prøvde med samme belysning. Objektivet butikken hadde stod på et Canon 400D. Jeg prøvde ikke butikken sitt objektiv på mitt kamera, noe jeg nok burde gjort.

 

Objektivet er nå sendt i retur, så får se når jeg eventuelt får et nytt tilsendt. Om det skulle vise seg at 30D faktisk fremhever mattskiven såpass mye med dette objektivet, tror jeg nesten jeg går for et annet objektiv.

Lenke til kommentar

Hadde 30D før og på det ble kornene på mattskiven synlige mellom blender f/4.0 og f/5.6 et sted. Personlig synes jeg søkeren i 30D fungerer helt ok med lysstyrke på f/4.5 og bedre.

 

Det er enkelt nok å finne ut hva slags lysstyrke du synes er nødvendig: Velg M eller Av og bruk nedblendingsknappen frampå kameraet mens du velger ulike blendere. Da bør du kunne se effekten med EF 50 f/1.8 påmontert også.

 

40D med standard mattskive har en helt annen karakteristikk der kornene knapt blir synlige før det er blitt helt mørkt i søkeren. Om 400D likner mest på 40D eller 30D aner jeg ikke.

Lenke til kommentar
40D med standard mattskive har en helt annen karakteristikk der kornene knapt blir synlige før det er blitt helt mørkt i søkeren. Om 400D likner mest på 40D eller 30D aner jeg ikke.

 

Siden 400D har speil, og ikke prisme er mattskiven gjort mindre matt for at søkeren ikke skal bli altfor mørk. Og så har de vel tenkt at den jevne 400D-bruker ikke har stort behov for å bruke manuell fokus.

 

Tamron 17-50mm f2.8 eller Sigma 18-50mm f2.8 macro er fine objektiver til fine priser.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...