Gå til innhold

Minnekonfigurasjon på Asus P5Q deluxe - 8GB ram


Rincewind76

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Er sugen på 8GB ram på ny PC, og tenker konfigurasjon med OCZ Gold XTC 4096MB(2x2048) DDR2 PC6400 x2, altså 4 brikker på 2048MB. Fornuftig konfigurasjon?

 

HK er Asus P5Q Deluxe, CPU Core2Duo 8500 (og Vista 64-bit)

 

Har tenkt å kjøpe Asus P5Q Pro selv (fant ut at Gigabyte er treige på ACHI ved boot). Jeg har kikket på 2x4Gb RAM i steden for 4x2Gb. Du kan se her i prisguiden på prisene. Vet dog ikke om de virker med Asus for de har jo ikek testet noe særlig minne. Utrolig irriterende at HK produsenter tester en haug med 512Mb minne som ingen kommer til å kjøpe, men ikke 2 og 4 Gb...

Lenke til kommentar
Har tenkt å kjøpe Asus P5Q Pro selv (fant ut at Gigabyte er treige på ACHI ved boot). Jeg har kikket på 2x4Gb RAM i steden for 4x2Gb. Du kan se her i prisguiden på prisene. Vet dog ikke om de virker med Asus for de har jo ikek testet noe særlig minne. Utrolig irriterende at HK produsenter tester en haug med 512Mb minne som ingen kommer til å kjøpe, men ikke 2 og 4 Gb...

 

Er det noen fordeler med 2x4 kontra 4x2?

 

Ser ut som prisen blir høyere med 4GB-moduler, men vil hastighet/strømforbruk/varmeutvikling være tilnærmelsesvis lik uansett?

Lenke til kommentar
Har tenkt å kjøpe Asus P5Q Pro selv (fant ut at Gigabyte er treige på ACHI ved boot). Jeg har kikket på 2x4Gb RAM i steden for 4x2Gb. Du kan se her i prisguiden på prisene. Vet dog ikke om de virker med Asus for de har jo ikek testet noe særlig minne. Utrolig irriterende at HK produsenter tester en haug med 512Mb minne som ingen kommer til å kjøpe, men ikke 2 og 4 Gb...

 

Er det noen fordeler med 2x4 kontra 4x2?

 

Ser ut som prisen blir høyere med 4GB-moduler, men vil hastighet/strømforbruk/varmeutvikling være tilnærmelsesvis lik uansett?

 

Mindre belastning på minnekontrolleren med 2x4Gb enn 4x2Gb etter som jeg har lest. Flere brikker, mer belastning... Om det ikke stemmer så kommer sikkert noen og retter på det ;)

 

Jeg ser nå at de faktisk har testet OCZ minne til 2x4Gb om man leser QVL-en nøye. Det er noe problem med de cellene som har to linjer, så jeg ser ikke teksten ordentlig med mindre jeg markerer teksten.

 

Den andre store fordelen er at man kan kjøpe 2x4Gb om et år eller to og få 16Gb minne. Man trenger kanskje ikke det i dag, men man vil komme til å trenge mye minne om man ser på utviklingen hittil og ekstrapolerer ;)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Kjører OCZ Gold 4x2GB på P5Q Pro, med C2D Q6600.

Har ikke tunet noe enda, men har en feil i memtest86+.

Tror det kommer av at RAM`en trenger litt mer Volt.

Da jeg kjører med default settings.

 

Om dette yter bedre enn 2x4GB kan ikke jeg svare på.

Bruker dette kun til å kjøre server og virtuelle maskiner.

 

Typisk at 4GB brikkene kommer rett etter jeg har oppgradert.

Endret av Otter_3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...