Gå til innhold

Lån på 2.600.000 til foreldre på 19 og 21 år


zeeero

Anbefalte innlegg

Fruen på 21 og jeg på 19 har nylig blitt foreldre. Jeg har et år igjen på videregående og fem års studier etter det i vente. Tjener ca. 6000-7000 kr på en deltidsjobb, samt at jeg får 8500 kr/mnd i stipend/studielån. Fruen har fast jobb med ca. 250.000-270.000 (provisjonsbasert) lønn. Nå bor vi hos mine svigerforeldre, men har funnet en leilighet med to soverom (totalt 75 kvadratmeter) til 2.600.000 kr. Vi har fått tilbud av mine svigerforeldre om forskudd på arv for å få lånet. Lurer derfor på hvor mye vi kan regne med å få i startlån (husbanken), lån i husbanken (leiligheten er ny og lån i husbanken "følger med") og hvor mye vi må få i forskudd på arv for å få lånet? På forhånd takk :-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
regn på hvor mye dere må betale i mnd, så kan dere se hvor mye dere har til mat osv. vil tro at dere ville hatt nok problemer med et slikt lån om begge var i full jobb, sånn egentlig. det er mye penger.

Ja, det er mye penger, så vi kommer ikke utenom forskudd på arv. Er nettopp hvor mye dette forskuddet må være på vi ønsker å vite. Med forskudd på arv må det jo kunne gjennomføres?

Endret av zeeero
Lenke til kommentar
regn på hvor mye dere må betale i mnd, så kan dere se hvor mye dere har til mat osv. vil tro at dere ville hatt nok problemer med et slikt lån om begge var i full jobb, sånn egentlig. det er mye penger.

Ja, det er mye penger, så vi kommer ikke utenom forskudd på arv. Er nettopp hvor mye dette forskuddet må være på vi ønsker å vite. Med forskudd på arm må det jo kunne gjennomføres?

 

kommer an på om arven er 50.000kr eller 1mill. Hvis dere skulle lånt 2600.000kr over 30år, så måtte dere ha betalt 10.000kr +/- pr mnd, og det er mye når ikke begge er i full jobb = /

Lenke til kommentar

2.6mill for ei 3-roms 75 kvm leiligheit er egentleg dyrt. Her snakker med priser som sentralt sentrum i Oslo

 

Eit fullt lån på 2.6mill over 30 å gir faktisk over 17K i månaden i renter og avdrag pr månad (7,2% rente) Der rundt 15K er berre renter.

 

Me ein kjapp skatterekning så vil dere med 270K for henne og ca 90K for deg gi ca 80K i skatt. renter på lånet vil utgjere 180K i året (60K avtrekkbart på skatten.

 

Øknonomien blir sjåande slik ut då

Utgifter:

ca 206K (Renter ca 179K,avdrag 27K)

Skatt: 20K

 

Inntekter:

270K (kona)

90K (mann)

85K (studielån)

 

Familien vil ha iløpet av året 445K å rutte med.

Utgifter på hus og skatt vil utgere 220K

 

Til andre utgifter vil det då stå igjen 225K eller (18750 pr månad)

Advarsel : første året vil det vere 60K mindre grunna at ein får 60K igjen på skatten neste år. Så månadsbeløpet vil det første året vere 13750. Og det skal dekke alle utgifter: strøm, mat, klær.........

 

 

I tillegg kjem jo eventulle morspermisjonsløsyning (10/12månader (100/80%) lønn. I tillegg vil provisjonsdelen av lønna nok ikkje bli talt med i grunnlaget, dermed kan summen på inntekta bli lavare og dermed blir sluttsummen mindre.

Noko som også blør takast med er at stig rentene berre 1% så vil det utgjere 24K ekstra i året på eit slikt lån.

 

Derimot viss ein halverer lånet så vil familieøkonomien vere mykje meir fleksibel og ikkje så pressa.

 

Så har dere muligheit til å få arva 1.3-1.6mill så vil lånet bli dekka av studielånet i 10 av 12 månader.

Lenke til kommentar

Ser jo at Jankee her har satt opp et godt regnestykke for dere.

 

Jeg vil bare føye til en liten kommentar. Jeg tok opp et lån på 1.260.000 da jeg var 21. Inntekten min da var på 280.000. Samboer tjente 60-70.000 (egentlig ikke relevant da lånet står på meg alene) I tilegg har jeg ca 60.000 i skattefrie utleieinntekter i året. På papiret så mente banken at dette ville gå fint, og ga meg lånet. Men i praksis så fikk jeg en veldig trang økonomi. Lånet er på ca 4 ganger inntekten min. Og med de rentehoppene vi har sett (kommer sikkert flere også) Så har dette blitt mer enn jeg hadde regnet med.

 

Ha det litt i bakhodet. Kanskje dere finner noe billigere om dere kikker litt utenfor sentrumsområdene også?

Lenke til kommentar

For å være helt ærlig synes jeg det virker som et stort lån å ta opp.

 

Jeg og min samboer tjener sammenlagt ca 660 000 i året, vi har en liten gutt på 1 år og boliglån på ca 1,1 mil.

 

I tillegg til dette har man andre utgifter som barnehage (2500 / måned). Strøm, forsikringer, billån osv++.

 

Sier ikke at det IKKE går runt, men det merkes godt at saker og ting er dyrt.

 

Vil bare anbefale deg å tenke det GODT om før du tar et såpass stort lån.

Lenke til kommentar

Et lån på 2.600.000 kroner er selvsagt helt uaktuelt uten et betydelig forskudd på arv. Mine svigerforeldre har en enebolig uten lån til en verdi av ca. 5.000.000 og en hytte uten lån til en verdi av 5.000.000 - 6.000.000. Hvilken løsning er da mest gunstig for å kunne kjøpe denne leiligheten? Kan de sette lånet og leiligheten på seg, men at vi betaler ned deres lån? De vil jo få en gunstig rente siden de allerede har mellom 10 og 11 millioner i verdi på hus/hytte.

 

Eller er det mest gunstig med forskudd på arv? F.eks. at vi får lånt 900.000 selv, og at resten blir forskudd på arv via deres bolig?

 

Eller hva med et direkte kontantlån hvor de låner hele belløpet på eneboligen, og igjen låner oss disse pengene?

 

Det må vel finnes en gjennomførbar løsning når de sitter på såpass store verdier i form av eiendom?

Lenke til kommentar

Det er begrenset hvor mye du kan få i forskudd på arv uten at det utløser skatt. Jeg tror det mest økonomiske og enkleste er om du får noe forskudd, og deretter det maksimale skattefrie beløpet hvert år (1/2g, noe over 30 000) fra hver besteforelder. Det gjør det litt fiklete at alle verdiene deres er bundet opp i eiendom, så det kan være at det er enklere at de tar opp lånet men betaler det skattefrie beølpet hvert år for dere.

 

Ulempen er at da må alt av rapportering av renter i forbindelse med selvangivelsen gjøres manuelt. Renteutgiftene må fjernes fra besteforeldrenes selvangivelse, og føres opp på deres.

Endret av Naranek
Lenke til kommentar

Sidan dette ikkje er tilgjengeleg kapital men må lånes med pant i hytte/hus vil forsatt det generere rente. Kanskje under 7-tallet, men det vil forsatt genere 15-16K i utgifter på månad for anten dere eller foreldra Å ta det ut som forskudd på arv vil nok gi ganske mykje penger rett i dass for begges del. Og det er vel 500K(?) som er grensa for direkte arvinger. Over dette vil gi arveavgift.

 

Ein bedre løysning er faktisk at foreldra kjøper og dere leier til ein gunstig pris. Dermed vil dere kunne ha egen plass samtidig som ein slepp unna arveavgif ol. Forutsetninga er jo at økonomien til foreldra tillater dette.

Lenke til kommentar

Siden dere er unge og en av dere skal i utdanning, så er det vel ikke så gunstig å låne så mye penger. Hvis dere begge hadde vært i full jobb, så hadde nok situasjonen sett lysere ut men allikevel så hadde det muligens vært trangt.

 

Alt avhenger selvfølgelig av inntekt.

 

Men uansett burde dere kanskje sett på noen rimligere alternativ, slik at dere får råd til å leve ved siden av også. Husk at skoleutstyr, strøm, forsikringer osv. koster penger det også.

 

Edit: Arveplanen deres kan skaffe dere maksimalt 500. 000 kr uten å utløse arveavgift. Etter dette så tilkommer det arveavgift.

Endret av KVTL
Lenke til kommentar
Fruen på 21 og jeg på 19 har nylig blitt foreldre. Jeg har et år igjen på videregående og fem års studier etter det i vente. Tjener ca. 6000-7000 kr på en deltidsjobb, samt at jeg får 8500 kr/mnd i stipend/studielån. Fruen har fast jobb med ca. 250.000-270.000 (provisjonsbasert) lønn. Nå bor vi hos mine svigerforeldre, men har funnet en leilighet med to soverom (totalt 75 kvadratmeter) til 2.600.000 kr. Vi har fått tilbud av mine svigerforeldre om forskudd på arv for å få lånet. Lurer derfor på hvor mye vi kan regne med å få i startlån (husbanken), lån i husbanken (leiligheten er ny og lån i husbanken "følger med") og hvor mye vi må få i forskudd på arv for å få lånet? På forhånd takk :-)

 

Huh denne her er jeg veldig spent på, om dere får til. :) Til og med to stk som jobber fast med en intekt på 350 000,- hver ++ hadde hatt problemer med dette lånet.

 

Da jeg var inne og snakket med banket om et eventuelt boliglån fikk jeg svar at jeg max kunne låne 1200000,- og også dette var på nippen da jeg har et billån på 170000,- og et studeielån på 270000,-

Endret av Wooho
Lenke til kommentar
Huh denne her er jeg veldig spent på, om dere får til. smile.gif Til og med to stk som jobber fast med en intekt på 350 000,- hver ++ hadde hatt problemer med dette lånet.

 

Med 800 000 i felles lønn har de allerede en "negativ likviditet" i bankens modeller på cirka 10 000 per måned.

Endret av gorber
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...